REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamy mają dokładniej informować o warunkach kredytu konsumenckiego

Subskrybuj nas na Youtube
Reklamy mają dokładniej informować o warunkach kredytu konsumenckiego./ Fot. Fotolia
Reklamy mają dokładniej informować o warunkach kredytu konsumenckiego./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiane w reklamach warunki kredytu konsumenckiego mają być bardziej zrozumiałe i wyraźne dla odbiorcy. Projekt zmian w przepisach przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

REKLAMA

Reklamy kredytów konsumenckich mają być bardziej zrozumiałe dla odbiorców, a informacje o oprocentowaniu mają być podawane wyraźnie, a nie drobnym drukiem na samym końcu - zakłada projekt założeń do nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim.

REKLAMA

Projekt został przygotowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i w środę trafił do konsultacji. Jak wskazano w uzasadnieniu, dotychczasowe doświadczenia pokazują, że sposób podawania obowiązkowych informacji w reklamach kredytu konsumenckiego nie jest taki, jak zakładano, uchwalając obowiązujące prawo. "Przede wszystkim obowiązkowe informacje przedstawiane są, zwłaszcza w reklamach telewizyjnych, małą czcionką, niekiedy słabo odróżniającą się od tła oraz przez czas zbyt krótki, aby odbiorca reklamy mógł zapoznać się z przedstawianymi informacjami. Jednocześnie sposób sformułowania obowiązkowych informacji – wykorzystanie zdań wielokrotnie złożonych z licznymi wtrąceniami - dodatkowo utrudnia odbiorcy ich przyswojenie" - czytamy w uzasadnieniu.

Zobacz: Faktoring, leasing czy kredyt?

Ponadto - jak zwrócono uwagę - nawet jeśli wszystkie obowiązkowe informacje byłyby przedstawione w takiej reklamie czytelnie i zrozumiale, to i tak byłoby ich tak wiele, że przeciętny konsument może nie być w stanie ich zapamiętać i porównać z innymi ofertami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące przepisy nakazują podawanie w reklamie stopy oprocentowania oraz wszystkich opłat uwzględnionych w całkowitym koszcie kredytu a także rzeczywistą roczną stopę oprocentowania. Mają być one podane w sposób jednoznaczny, zrozumiały i widoczny. W projekcie założeń zaproponowano, by do ustawy o kredycie konsumenckim dodać przepis stanowiący, by te informacje były podane konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny, jak dane dotyczące kosztu kredytu. Projekt zakłada również, że w reklamach, w których nie podaje się kosztów kredytu, powinna być podawana na reprezentatywnym przykładzie rzeczywista roczna stopa oprocentowania.

Polecamy produkt: Prawo Jazdy 2015 - PDF

REKLAMA

Zdaniem autorów projektu należy wprowadzić przepisy zachęcające do emisji reklam, w których główną informacją dotyczącą kredytu konsumenckiego byłaby ta na temat wysokości rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. To ułatwiłoby odbiorcom porównanie oferty różnych banków i wybranie najkorzystniejszej. Z drugiej strony wykluczy czerpanie przez kredytodawców korzyści z niedoinformowania konsumenta.

Ustawa o kredycie konsumenckim ma zastosowanie do umów o kredyt w wysokości nie większej niż 255 550 zł albo równowartość tej kwoty w innej walucie. Projekt założeń uwzględnia konkluzje z kontroli przedsiębiorców udzielających kredyty konsumenckie w 2012 r. jak również część uwag Komisji Europejskiej.

Zobacz też: Kredyt technologiczny 2015 - inwestycja w innowacje

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

REKLAMA

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA