reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Milion za obiecującego PowerPointa? Czyli jak pozyskać pieniądze od funduszu VC

Milion za obiecującego PowerPointa? Czyli jak pozyskać pieniądze od funduszu VC

Jeżeli poważnie myślimy o pozyskaniu inwestora, warto zacząć od stworzenia solidnej prezentacji inwestorskiej i dowiedzenia się, komu ją przedstawić.

Pozyskanie miliona złotych od funduszu VC, przez dwóch studentów bez żadnego zaplecza, jedynie na podstawie krótkiej prezentacji? W teorii jest to możliwe, jednak statystycznie – niezwykle trudne. Jeśli poważnie myślimy o pozyskaniu inwestora, warto zacząć od stworzenia solidnego pitch decka i dowiedzenia się, komu go przedstawić. Wydaje się, że o tworzeniu profesjonalnych pitch decków dla inwestorów napisano już w Internecie wszystko i to wielokrotnie. W skrzynkach mailowych funduszy VC codziennie jednak pojawiają się dziesiątki niezłych pomysłów, które trafią niemal wprost do kosza. Analitycy inwestycyjni mają ograniczony czas na wstępną analizę potencjału inwestycji. Zazwyczaj także pozostają nieczuli na paletę barw prezentacji, w której brakuje kluczowych informacji. Koniecznością jest więc zapoznanie się z dostępnymi w sieci poradnikami i stworzenie profesjonalnego, ale niezbyt obszernego dokumentu, który odpowie na najważniejsze pytania dotyczące projektu.

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Finansowanie VC

Zaniedbaniem, które może zdyskwalifikować pomysł jest zupełne pominięcie kwestii finansowych. W pitch deckach, które otrzymujemy często brakuje, choć skrótowego wyjaśnienia, jak firma planuje zarabiać na swoim pomyśle. Trzeba pamiętać, że celem inwestora jest osiągnięcie zysku, dzięki zwiększeniu wartości spółki, a firma musi umieć wskazać, jak planuje to osiągnąć.

Złudne poczucie bezkonkurencyjności

Miarą profesjonalnego decka jest zamieszczenie wstępnej analizy konkurencji dla proponowanego projektu. Nawet najbardziej innowacyjne pomysły rynkowe niemal zawsze posiadają alternatywne rozwiązanie na rodzimym lub zagranicznych rynkach. Jeśli go nie widzimy, prawdopodobnie nie zapuściliśmy się w poszukiwaniach dalej niż na drugą stronę wyszukiwarki Google.

Z kim rozmawiać

Niemniej ważne niż przygotowanie się do rozmów jest znalezienie właściwego funduszu, z którym je przeprowadzimy. Pierwsze kroki prowadzą na stronę internetową inwestorów. Większość funduszy zamieszcza tam informacje o prowadzonej polityce inwestycyjnej, wskazując preferowane sektory (np. fintech, IoT, martech) oraz etap na jakim oferują środki (np. seed, late stage). Dzięki cierpliwości w poszukiwaniach i analizie portfolio często jesteśmy w stanie zweryfikować także, czy fundusz wchodzi w koinwestycje przy wymagających dużych nakładów finansowych projektach czy chce pozostać jedynym inwestorem.
 

Milion złotych we wczesnej fazie

Fundusze działają w oparciu o rundy inwestycyjne. W polskich realiach w pierwszej fazie inwestują najczęściej do miliona złotych w konkretny projekt. Środki te przeznaczane są zazwyczaj na przeprowadzenie koniecznych analiz oraz wytworzenie produktu/usługi.

reklama

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Szymon Janiak

Inwestor, ekspert w zakresie projektowania i egzekucji strategii biznesowych oraz marketingowych dla spółek o charakterze technologicznym na arenie międzynarodowej.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Milion za obiecującego PowerPointa?
Milion za obiecującego PowerPointa?

Tarcza antykryzysowa – pomoc dla pracodawców poszkodowanych w wyniku pandemii koronawirusa (PDF)29.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Jobs Plus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama