REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Malta o krok bliżej do zostania kryptowalutowym rajem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Malta o krok bliżej do zostania kryptowalutowym rajem /fot. shutterstock
Malta o krok bliżej do zostania kryptowalutowym rajem /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu maltański parlament uchwalił trzy projekty ustaw, dając każdemu zainteresowanemu inwestorowi jasny obraz ram prawnych wymaganych do założenia legalnej działalności kryptowalut na Malcie. Jakie nowe rozwiązania prawne przewidują?

 Malta wprowadziła:

REKLAMA

  • ustawę Malta Digital Innovation Authority Act (MDIA Act), tworzącą Maltański Urząd ds. Innowacji Cyfrowych - organ, którego celem jest "zajęcie się rozwojem na Malcie wszystkich innowacyjnych rozwiązań technologicznych i innowacyjnych usług technologicznych".
  • ustawę Innovative Technology Arrangements and Services Act (ITAS Act), tj. ustawę o innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych i usługach,
  • ustawę the Virtual Financial Assets Act (VFAA), tj. ustawę o wirtualnym aktywach finansowych,

Ustawa o MDIA ustanawia Maltański Urząd ds. Innowacji Cyfrowych (MDIA), czyli organ, którego celem jest zajęcie się rozwojem na Malcie wszystkich innowacyjnych rozwiązań technologicznych i innowacyjnych usług technologicznych, w celu dążenia do rozwoju sektora innowacyjnych technologii na Malcie poprzez odpowiednie uznanie i uregulowanie odpowiednich innowacyjnych rozwiązań technologicznych i powiązanych usług. Ustawa MDIA daje Urzędowi szerokie uprawnienia do uznawania (certyfikowania) wnioskodawców, którzy stosują "innowacyjne rozwiązania technologiczne" (określone w art. 2 jako "elementy wewnętrzne, w tym oprogramowanie, kody, protokoły komputerowe i inne architektury, które są używane w kontekście DLT, inteligentne kontrakty i powiązane Aplikacje".

5 kluczowych zmian 2019 – PODATKI – Samochód w firmie, Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – więcej >>

Ustawa ITAS (ustawa o innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych i usługach) przewiduje rejestrację dostawców usług technologicznych i certyfikację rozwiązań technologicznych.

REKLAMA

Ustawa VFAA (ustawa o wirtualnych aktywach finansowych) reguluje głównie oferty ICO, dostawców usług VFA i agentów VFA. Ustawa nakazuje, aby żaden emitent nie mógł dokonać ICO bez uprzedniej publikacji białej księgi (white label), która została podpisana przez każdego członka Rady Administracyjnej emitenta (art. 3 ustawy VFA) i zawiera "informacje, które zgodnie ze szczególnym charakterem emitent i wirtualnych aktywów finansowych oferowanych publicznie, jest konieczne, aby umożliwić inwestorom dokonanie świadomej oceny perspektyw emitenta, proponowanego projektu i cech wirtualnego aktywów finansowych”. informacje te muszą być przedstawione w "łatwo zrozumiałej i zrozumiałej formie". Biała księga musi również zawierać ostrzeżenie, że "oferowanie wirtualnych aktywów finansowych nie stanowi oferty ani zachęty do sprzedaży instrumentów finansowych". Wreszcie, musi być zatwierdzone przez zarejestrowanego agenta, który musi być wyznaczony i być „cały czas w miejscu” z emitentem w celu zapewnienia zgodności z prawem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ustawą o wirtualnych aktywach finansowych żadna osoba nie może świadczyć usługi VFA „na” lub „z” Malty, bez uzyskania wcześniejszej licencji wydawanej przez MFSA „Malty Financial Services Authority ”. Ustawa o wirtualnych aktywach finansowych reguluje całą gamę dostawców usług i usług świadczonych w odniesieniu do VFA obejmujących przyjmowanie i przekazywanie zleceń, realizację zleceń w imieniu innych podmiotów, prowadzenie transakcji na własny rachunek, zarządzanie portfelem, usługi powiernicze i usługi powiernicze, doradztwo inwestycyjne, lokowanie VFA i działanie giełdy VFA.

Zobacz: Prawo dla firm

Zgodnie z nowymi regulacjami, aby ustalić, czy dany składnik aktywów będzie rzeczywiście wirtualnym aktywem finansowym ("VFA"), musi on zostać wcześniej poddany tzw. testowi instrumentów finansowych ("FI Test"). FI Test jest wykonywany przez agenta VFA, którego wnioskodawca będzie musiał zaangażować, aby ubiegać się o licencję lub zarejestrować białą księgę. Agent VFA ma kluczowe znaczenie w prowadzeniu działalności związanej z kryptografią i blockchainem. Agent jest pomostem między firmą a władzami Malty. Po zakończeniu tego testu agent VFA i wnioskodawca będą mogli dokonać klasyfikacji i określić charakter proponowanych aktywów do rejestracji / wniosku.

Koniecznym będzie założenie na Malcie specjalnego funduszu „Malta Crypto Funds”. Fundusz ten będzie podlegał reżimowi PIF „Professional Investor Fund”, działającemu zgodnie z ramami regulacyjnymi Funduszu Maltańskiego.

REKLAMA

Odpowiedzialny za wydawanie licencji, których wyróżniamy kilka typów, dla funduszy inwestycyjnych, zgodnie z ustalonymi zasadami, jest Maltański Urząd ds. Usług Finansowych ("MFSA"). MFSA wymaga, aby na wszystkich poziomach Rada Dyrektorów, Kierownik, Administrator Funduszu, Spec. ds. Zgodności i MLRO oraz biegły rewident posiadali kompetencje w zakresie kryptowalut. Zarządzający musiałby zorganizować wewnętrzny komitet inwestycyjny złożony z trzech osób, z których jedna musiałaby udowodnić swoje kompetencje w dziedzinie DLT, IT oraz aktywów DLT (aktywa kryptograficzne).

Opisane w dużym skrócie trzy nowe akty prawne mają na celu zapewnienie solidnych ram prawnych i regulacyjnych w zakresie stosowania technologii blockchain i DLT - umożliwiając usługodawcom uznanie przez rząd za legalnie innowacyjne w zamian za zwiększenie zaufania publicznego do odpowiedzialności ten dynamicznie rozwijający się i najnowocześniejszy sektor. Malta regulując sprawy związane z blockchain dąży do tego, aby stać się jedną z najważniejszych i najbardziej pożądanych lokalizacji w tej przestrzeni.

Autor: Kamil Glapiński

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA