REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryptowaluty a cyberprzestępcy

Subskrybuj nas na Youtube
Kryptowaluty a cyberprzestępcy /Fot. Fotolia
Kryptowaluty a cyberprzestępcy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wartość Bitcoin wzrosła o ponad 180 procent w ciągu kilku tygodni. Częściowo wynika to z popularności cyberataków ransomware i ransomware-as-a-service, które podnoszą wartość tej waluty. Raptowny wzrost popularności Bitcoina został również zauważony przez cyberprzestępców, którzy aktywnie dążą do kradzieży danych uwierzytelniających użytkowników, uzyskania dostępu do portfeli Bitcoin i włamują się do miejsc wymiany kryptowalut. Ponadto nieuregulowany charakter transakcji Bitcoin ułatwia cyberprzestępcom łatwe ukrywanie śladów ich działalności.

Duża wartość kryptowalut sprawia, że cyberprzestępcy coraz chętniej biorą je sobie za cel. W ostatnim czasie zaobserwowaliśmy przypadki ukierunkowanych ataków phishingowych związanych z Bitcoinem, mających na celu przechwycenie danych uwierzytelniających użytkowników i próby kradzieży kluczy do kont Bitcoinowych znajdujących się w cyfrowych portfelach. Coraz częściej można usłyszeć o atakach sponsorowanych przez państwo. Na przykład pojawiły się doniesienia, że grupa Lazarus z Korei Północnej przeprowadza spekulacyjne ataki phishingowe na kadrę zarządzającą przedsiębiorstw prowadzących transakcje w kryptowalucie. Innym przykładem aktywności cyberprzestępców była akcja hakerów, którzy z powodzeniem ukradli ponad 70 milionów dolarów w Bitcoinach z wiodącego rynku NiceHash, używając skradzionych danych uwierzytelniających do włamania się. To tylko kilka przykładów pokazujących, jak podatne na zagrożenia są cyfrowe waluty i usługi portfela cyfrowego. Stanowi to również wtórne zagrożenie dla organizacji, ponieważ cyberprzestępcy mogą wykorzystywać dane uwierzytelniające, skradzione w ramach kampanii phishingowych związanych z Bitcoinem do atakowania innych struktur organizacji.

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

REKLAMA

Jednak cyberprzestępcy stosują nie tylko ataki phishingowe. Mining (kopanie kryptowalut) stał się ostatnio najnowszym sposobem generowania dochodów. Niedawno doniesiono, że chmura publiczna Tesli była wykorzystywana przez atakujących do kopania kryptowaluty. Odnotowano również ataki złośliwego oprogramowania, które zamieniają serwery w koparki cyfrowych walut. Najgłośniejszym przypadkiem był miner Smominru, który zainfekował co najmniej pół miliona maszyn z systemem Windows, generując miliony dolarów odpowiedzialnym za to przestępcom. Zaobserwowaliśmy też gwałtowny wzrost liczby urządzeń z systemem Android, które są celem adb.miner, złośliwego oprogramowania, które zamienia urządzenie w botnet, służący do kopania kryptowaluty Monero (XMR). Jest to oczywiście niepokojący sygnał dla organizacji, ponieważ urządzenia z systemem Android mogą potencjalnie udostępniać dane biznesowe z sieci firmowej i ewentualnie rozprzestrzeniać złośliwe oprogramowanie.

Z niedawno opublikowanego sprawozdania wynika, że obecnie pół miliarda ludzi posługuje się cyfrową walutą, ale są tego całkowicie nieświadomi. Kopanie kryptowalut to dochodowy biznes dla cyberprzestępców. Wiąże się on z poważnymi stratami biznesowymi, których organizacje mogą być nieświadome – mining kradnie zasoby organizacji, czyli moc obliczeniową i energię potrzebną do zasilania oraz chłodzenia urządzeń. Więc nawet jeśli firma nie zostanie bezpośrednio zaatakowana, nadal może być pośrednio zaangażowana w działanie cyberprzestępców.

Zobacz: Rynek walutowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizacje, właściciele Bitcoinów i giełdy kryptowalut powinny ponownie poważnie przeanalizować swoją politykę cyberbezpieczeństwa, aby uniknąć cyberataków. Ponieważ coraz więcej organizacji pada ofiarą hakerów, działania tego typu będą się sukcesywnie nasilać, co może skutkować zniszczeniem reputacji, zainfekowaniem systemów, cyberprzestępstwami i mieć bezpośredni wpływ na kryptowaluty. Organizacje i giełdy kryptowalut muszą wdrożyć technologie zabezpieczeń, które mogą wykrywać i zapobiegać wysyłaniu ukierunkowanych e-maili phishingowych, jak również weryfikować załączniki i linki za pomocą sandboxingu (wydzielaniua części systemu informatycznego do odseparowanego uruchamiania programów, które są nieprzetestowane lub niezaufane lub pochodzą od niezaufanych stron trzecich). Również użytkownicy powinni zostać przeszkoleni w zakresie cyberbezpieczeństwa, aby nie udostępniać danych uwierzytelniających/kluczy ani nie klikać w linki w załącznikach z niesprawdzonych źródeł. Instytucje powinny wprowadzić wieloczynnikowe uwierzytelnianie dla swoich cyfrowych portfeli. Giełdy kryptowalut mają za zadanie zapewnić bezpieczeństwo całej infrastruktury sieciowej i aplikacyjnej przed infiltracją przez hakerów.

Autor tekstu: Wolfgang May, Channel Manager na region Europy Środkowej i Wschodniej, Barracuda Networks

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA