REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych podwyższenie stałej ceny ewidencyjnej zapasu materiałów

Jak ująć w księgach rachunkowych podwyższenie stałej ceny ewidencyjnej zapasu materiałów /Fot. Fotolia
Jak ująć w księgach rachunkowych podwyższenie stałej ceny ewidencyjnej zapasu materiałów /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zamierza przeprowadzić zmianę ceny ewidencyjnej surowców znajdujących się w magazynie. Czy zmiana stałych cen ewidencyjnych stanowi zmianę zasad (polityki) rachunkowości i czy w związku z tym można jej dokonać tylko od nowego roku? Jak ująć w księgach rachunkowych taką zmianę ceny ewidencyjnej zapasu surowców?

Zmiana stałych cen ewidencyjnych nie stanowi zmian zasad (polityki) rachunkowości. W związku z tym nie musi być ona dokonywana ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego. Można jej dokonać w trakcie roku obrotowego, przy czym ze względów praktycznych odbywa się to najczęściej na przełomie miesięcy. Należy też pamiętać, że przed momentem zmiany starej ceny ewidencyjnej na nową należy rozliczyć odchylenia dotyczące surowców rozchodowanych (przekazanych do produkcji, sprzedanych, zlikwidowanych itp.). Szczegółowa ewidencja księgowa - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Jednostki prowadzące ewidencję magazynową mogą wyceniać nabywane materiały (surowce) dwojako, tj.:

  • według cen nabycia /zakupu (art. 28 ust. 11 pkt 1 i art. 34 ust. 1 pkt. 1 uor),
  • według stałych cen ewidencyjnych (art. 34 ust. 2 uor).

Stosowanie przez jednostkę stałych cen ewidencyjnych jest pewnym uproszczeniem, na jakie pozwala ustawa o rachunkowości. Ustalone przez jednostkę stałe ceny ewidencyjne powinny być jednakże przynajmniej raz na rok weryfikowane i w razie potrzeby zmieniane tak, by nie występowały zbyt duże różnice między ustaloną ceną ewidencyjną a ceną rzeczywistą kupowanych materiałów (w szczególności w warunkach inflacji).

Zmiana cen ewidencyjnych materiałów - czy jest to zmiana zasad (polityki) rachunkowości

Zmiana cen ewidencyjnych nie jest zmianą zasad (polityki) rachunkowości. Nie dochodzi bowiem do zmiany stosowanej przez daną jednostkę wyceny rzeczowych aktywów obrotowych (nadal jest to wycena według stałych cen ewidencyjnych). Tym samym zmiana cen ewidencyjnych nie musi być dokonywana ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, jak to ma miejsce w przypadku, gdy dochodzi do zmiany polityki rachunkowości (zgodnie z art. 8 ust. 2 uor). Jeśli zmiana taka następuje w trakcie roku obrotowego, to w praktyce odbywa się na przełomie okresu sprawozdawczego (tj. na przełomie miesięcy). Wynika to z tego, że odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów (z poprzednich okresów oraz powstałe w okresie bieżącym) powinny być rozliczane co najmniej na koniec okresu sprawozdawczego, na rozchód materiałów, korygując jednocześnie koszty ich zużycia. Decyzja o zmianie ceny ewidencyjnej z pierwszym dniem miesiąca pozwala rozliczyć (zamknąć) ten rozchód materiałów w poprzednim miesiącu i dokonać zwiększenia/zmniejszenia wartości posiadanych zapasów materiałów. Rozliczenie przychodów i rozchodów materiałów w nowym miesiącu będzie odbywało się już według nowej ceny ewidencyjnej (patrz przykład).

Zmiana cen ewidencyjnych materiałów - skutki w księgach rachunkowych

Zmiana cen ewidencyjnych powoduje zmianę wartości zapasów materiałów oraz zmianę wartości odchyleń od cen ewidencyjnych. Tym samym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zwiększenie ceny ewidencyjnej zostanie zaewidencjonowane:

Wn konto 310 "Materiały"

Ma konto 340 "Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów"

  • zmniejszenie ceny ewidencyjnej

Wn konto 340 "Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów"

Ma konto 310 "Materiały"

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak ująć w księgach rachunkowych podwyższenie stałej ceny ewidencyjnej zapasu materiałów

W artykule omówiono również przykład ewidencji księgowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA