REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składanie ofert drogą elektroniczną

Sylwia Gładysz
Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią.
Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią.

REKLAMA

REKLAMA

Niniejszy artykuł poświęcony jest zawieraniu umów w trybie ofertowym ze szczególnym uwzględnieniem oferty w postaci elektronicznej, która nabrała niebagatelnego znaczenia w dobie informatyzacji. Liczba osób kupujących w Internecie rośnie systematycznie, co potwierdza ogromna popularność takich portali internetowych jak Allegro, czy e Bay oraz sklepów internetowych, na których można kupić niemal wszystko począwszy od nieruchomości po kosmetyki. Sukces elektronicznej formy kupowania wynika po pierwsze z milionowej, stale rosnącej liczby użytkowników Internetu oraz szybkości i ułatwień, jakie istnieją przy dokonywaniu tego rodzaju transakcji.

Oświadczenie woli w postaci elektronicznej

REKLAMA

Art. 60 kodeksu cywilnego (kc) wprowadza „elektroniczna oświadczenia woli” zgodnie z jego treścią  „z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej”.  Oferta jest oświadczeniem woli oferenta, a zatem do ofert w postaci elektronicznej znajduje zastosowanie art. 60 kc. Natomiast art. 66 1  § 1 kc wprost stanowi o składaniu ofert w postaci elektronicznej. Należy wyjaśnić, że pojęcie „oświadczenie woli w postaci elektronicznej” jest pojęciem szerszym aniżeli oświadczenie woli opatrzone podpisem elektronicznym w szczególności nie dotyczy jedynie oświadczeń woli opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Ponadto określenie „elektroniczny” odnosi się do nośnika, na którym oświadczenie woli zostało złożone i wymaga wymiany danych pomiędzy komputerami użytkowników.

REKLAMA

W tym miejscu należy dodać, że tylko komunikat elektroniczny, który został opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 78 § 2 kc) stanowi ekwiwalent zachowania zwykłej formy pisemnej określonej, czyli oświadczenia woli z własnoręcznym podpisem (art. 78 § 1 kc).

Zobacz: Czy pozwalać klientom na negocjowanie zawieranych umów?

Chwila złożenia oświadczenia woli w postaci elektronicznej

REKLAMA

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią. Art. 61 § 2 kc reguluje natomiast moment doręczenia elektronicznego oświadczenia woli, który zostały określony następująco „oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią”. SN przyjął, że w przypadku składania oświadczeń woli metodą on line, czyli kiedy strony mogą się komunikować, mimo że nie są obecne w tym samym miejscu, czyli gdy nie zachodzi kontakt fizyczny „wprowadzenie oświadczenia woli do środka komunikacji elektronicznej” wiąże się z przejściem tego oświadczenia przez modem odbiorcy, natomiast doręczenie następuje z chwilą pojawienia się wiadomości na serwerze dostępnym dla odbiorcy. W ten sposób zawieranych jest większość transakcji z wykorzystaniem witryn sklepów internetowych. Przyjmuje się, że warunkiem skutecznego dojścia oświadczenia woli do adresata nie jest utrwalenie go w pamięci komputera, a jedynie faktyczny dostęp odbiorcy do wiadomości. Przeciwieństwem tej metody jest zawieranie umów w trybie offline, czyli kiedy oferent i oblat nie mają możliwości wymiany danych w tym samym czasie, do tej grupy należałoby zaliczyć umowy zawierane przy pomocy np. poczty elektronicznej.

„Oświadczenie woli w postaci elektronicznej dokonywane on line zostaje złożone z chwilą jego przejścia do systemu informatycznego prowadzonego i kontrolowanego przez odbiorcę, to jest w momencie przyjęcia oświadczenia przez serwer odbiorcy i zarejestrowania na nim odpowiednich danych.” (Postanowienie Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z 2003-12-10, V CZ 127/030).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Czy przedsiębiorca może swobodnie ustalać ceny za usługi transportowe?

Stan związania ofertą w postaci elektronicznej a potwierdzenie otrzymania oferty:

W odróżnieniu od „nieelektronicznego” ofertowego trybu zawierania umów określonego w art. 66 kc w przypadku umów elektronicznych samo wprowadzenie oświadczenia woli do środka komunikacji elektronicznej nie jest wystarczające, aby powstał stan związania ofertą. Zgodnie z art. 66 1 § 1 KC stan związania ofertą w postaci elektronicznej powstaje z chwilą otrzymania potwierdzenia jej otrzymania. Dla umów zawieranych przy pomocy urządzeń elektronicznych konieczne jest zatem spełnienie dodatkowego elementu, a mianowicie potwierdzenie zawarcia umowy przez oblata. Skutkiem takiego rozstrzygnięcia jest istniejąca dla oferenta mozliwość wycofania oferty, aż do chwili otrzymania potwierdzenia jej otrzymania.

Art. 66 1 § 1 kc stanowi, że „oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie”. Potwierdzenie otrzymania oferty stanowi oświadczenie wiedzy, a zatem nie jest tym samym czym oświadczenie woli o przyjęciu oferty. Reasumując do zawarcia umowy w obrocie elektronicznym konieczne są dwie czynności, najpierw potwierdzenia otrzymania oferty, a następnie jej przyjęcie, oby dwa oświadczenia składa oblat. Możliwa jest jednak sytuacja, w której potwierdzenie otrzymania oferty oraz oświadczenie woli o jej przyjęciu zostaną złożone w tym samym czasie. Należy dodać, że cześć doktryny prezentuje stanowisko, zgodnie z którym potwierdzenie otrzymania oferty stanowi oświadczenie woli. Potwierdzenie otrzymania oferty nie wymaga formy elektronicznej może zostać dokonane np. faksem, jednakże musi ono zostać dokonane „niezwłocznie”, czyli bez nieuzasadnionej zwłoki, co w zależności od konkretnego przypadku może trwać kilka sekund, godzin, czy dni. Brak niezwłocznego potwierdzenia powoduje, że nie powstanie stan związania ofertą, a zatem nie dochodzi do zawarcia umowy.

Procedura zawierania umów elektronicznych

Na stronie internetowego sklepu www.xxx.sklep24.pl przedsiębiorca X zamieścił katalog produktów: herbat wraz z podaniem ceny oraz informacjami dodatkowymi, odwiedzający stronę Y może złożyć zamówienie na dany produkt poprzez dodanie go do koszyka a następnie wypełnienie odpowiednich formularzy przesyłanych do X, który dokonuje weryfikacji zgłoszonych danych. W drodze wypełnienia formularzy przez Y, podania danych konkretyzujących użytkownika i ich przyjęcia przez X ostatecznie dochodzi do zawarcia umowy.

W podanym przykładzie informacje prezentowane na stronach internetowych WWW stanowią nie ofertę, a zaproszenie do składania ofert (art. 71 kc), a zatem nie przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy X a odwiedzający stronę internetową Y składa ofertę poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy. Warunkiem powstania stanu związania ofertą jest niezwłoczne potwierdzenie jej przyjęcia przez oblata, czyli przedsiębiorcę Y. Następnie, aby doszło do zawarcia umowy oblat Y musi złożyć oświadczenie o przyjęciu oferty. Zwykle przedsiębiorca jednocześnie potwierdza przyjęcie oferty oraz składa oświadczenie o jej przyjęciu.

Zawarcie umowy za pomocą internetowej witryny prezentuje poniższy schemat:

Może się zdarzyć, że zamiast złożenia  oświadczenia woli o przyjęciu oferty, przedsiębiorca prowadzący e – sklep przystąpi do wykonania świadczenia i tym samym dojdzie do skutecznego zawarcia umowy na podstawie art. 69 kc.

Obowiązki informacyjne spoczywające na przedsiębiorcy składającego ofertę w postaci elektronicznej lub zapraszającego do składania ofert:

Na podstawie art. 661 §2 kc przed zawarciem umowy przedsiębiorca dysponujący stroną internetową ma obowiązek udostępnić w sposób jednoznaczny i zrozumiały informacje o:

  1. czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy; przedsiębiorca może określić, czy ogłoszenie zawarte na stronie internetowej stanowi wiążącą ofertę, czy tez zaproszenie do składania ofert przez użytkowników sieci
  2. skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty;
  3. zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy;
  4. metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie;
  5. językach, w których umowa może być zawarta;
  6. kodeksach etycznych, które stosuje, oraz o ich dostępności w postaci elektronicznej.

Zobacz serwis: Umowa-współpraca

Skutki niedopełniania obowiązków informacyjnych przez dysponenta strony internetowej

Jeżeli oferta czy tez zaproszenie do składnia ofert nie zawierało ww. informacji, a na skutek przyjęcia oferty doszło do zawarcia umowy, to taka umowa jest ważna, natomiast na przedsiębiorcy prowadzącym stronę internetową spoczywa odpowiedzialność za szkodę jako powstała dla korzystającego z tej witryny internetowej na skutek niezamieszczenia koniecznych informacji (art. 415 kc). 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA