REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składanie ofert drogą elektroniczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Gładysz
Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią.
Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią.

REKLAMA

REKLAMA

Niniejszy artykuł poświęcony jest zawieraniu umów w trybie ofertowym ze szczególnym uwzględnieniem oferty w postaci elektronicznej, która nabrała niebagatelnego znaczenia w dobie informatyzacji. Liczba osób kupujących w Internecie rośnie systematycznie, co potwierdza ogromna popularność takich portali internetowych jak Allegro, czy e Bay oraz sklepów internetowych, na których można kupić niemal wszystko począwszy od nieruchomości po kosmetyki. Sukces elektronicznej formy kupowania wynika po pierwsze z milionowej, stale rosnącej liczby użytkowników Internetu oraz szybkości i ułatwień, jakie istnieją przy dokonywaniu tego rodzaju transakcji.

Oświadczenie woli w postaci elektronicznej

Art. 60 kodeksu cywilnego (kc) wprowadza „elektroniczna oświadczenia woli” zgodnie z jego treścią  „z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej”.  Oferta jest oświadczeniem woli oferenta, a zatem do ofert w postaci elektronicznej znajduje zastosowanie art. 60 kc. Natomiast art. 66 1  § 1 kc wprost stanowi o składaniu ofert w postaci elektronicznej. Należy wyjaśnić, że pojęcie „oświadczenie woli w postaci elektronicznej” jest pojęciem szerszym aniżeli oświadczenie woli opatrzone podpisem elektronicznym w szczególności nie dotyczy jedynie oświadczeń woli opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Ponadto określenie „elektroniczny” odnosi się do nośnika, na którym oświadczenie woli zostało złożone i wymaga wymiany danych pomiędzy komputerami użytkowników.

REKLAMA

REKLAMA

W tym miejscu należy dodać, że tylko komunikat elektroniczny, który został opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 78 § 2 kc) stanowi ekwiwalent zachowania zwykłej formy pisemnej określonej, czyli oświadczenia woli z własnoręcznym podpisem (art. 78 § 1 kc).

Zobacz: Czy pozwalać klientom na negocjowanie zawieranych umów?

Chwila złożenia oświadczenia woli w postaci elektronicznej

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią. Art. 61 § 2 kc reguluje natomiast moment doręczenia elektronicznego oświadczenia woli, który zostały określony następująco „oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią”. SN przyjął, że w przypadku składania oświadczeń woli metodą on line, czyli kiedy strony mogą się komunikować, mimo że nie są obecne w tym samym miejscu, czyli gdy nie zachodzi kontakt fizyczny „wprowadzenie oświadczenia woli do środka komunikacji elektronicznej” wiąże się z przejściem tego oświadczenia przez modem odbiorcy, natomiast doręczenie następuje z chwilą pojawienia się wiadomości na serwerze dostępnym dla odbiorcy. W ten sposób zawieranych jest większość transakcji z wykorzystaniem witryn sklepów internetowych. Przyjmuje się, że warunkiem skutecznego dojścia oświadczenia woli do adresata nie jest utrwalenie go w pamięci komputera, a jedynie faktyczny dostęp odbiorcy do wiadomości. Przeciwieństwem tej metody jest zawieranie umów w trybie offline, czyli kiedy oferent i oblat nie mają możliwości wymiany danych w tym samym czasie, do tej grupy należałoby zaliczyć umowy zawierane przy pomocy np. poczty elektronicznej.

REKLAMA

„Oświadczenie woli w postaci elektronicznej dokonywane on line zostaje złożone z chwilą jego przejścia do systemu informatycznego prowadzonego i kontrolowanego przez odbiorcę, to jest w momencie przyjęcia oświadczenia przez serwer odbiorcy i zarejestrowania na nim odpowiednich danych.” (Postanowienie Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z 2003-12-10, V CZ 127/030).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Czy przedsiębiorca może swobodnie ustalać ceny za usługi transportowe?

Stan związania ofertą w postaci elektronicznej a potwierdzenie otrzymania oferty:

W odróżnieniu od „nieelektronicznego” ofertowego trybu zawierania umów określonego w art. 66 kc w przypadku umów elektronicznych samo wprowadzenie oświadczenia woli do środka komunikacji elektronicznej nie jest wystarczające, aby powstał stan związania ofertą. Zgodnie z art. 66 1 § 1 KC stan związania ofertą w postaci elektronicznej powstaje z chwilą otrzymania potwierdzenia jej otrzymania. Dla umów zawieranych przy pomocy urządzeń elektronicznych konieczne jest zatem spełnienie dodatkowego elementu, a mianowicie potwierdzenie zawarcia umowy przez oblata. Skutkiem takiego rozstrzygnięcia jest istniejąca dla oferenta mozliwość wycofania oferty, aż do chwili otrzymania potwierdzenia jej otrzymania.

Art. 66 1 § 1 kc stanowi, że „oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie”. Potwierdzenie otrzymania oferty stanowi oświadczenie wiedzy, a zatem nie jest tym samym czym oświadczenie woli o przyjęciu oferty. Reasumując do zawarcia umowy w obrocie elektronicznym konieczne są dwie czynności, najpierw potwierdzenia otrzymania oferty, a następnie jej przyjęcie, oby dwa oświadczenia składa oblat. Możliwa jest jednak sytuacja, w której potwierdzenie otrzymania oferty oraz oświadczenie woli o jej przyjęciu zostaną złożone w tym samym czasie. Należy dodać, że cześć doktryny prezentuje stanowisko, zgodnie z którym potwierdzenie otrzymania oferty stanowi oświadczenie woli. Potwierdzenie otrzymania oferty nie wymaga formy elektronicznej może zostać dokonane np. faksem, jednakże musi ono zostać dokonane „niezwłocznie”, czyli bez nieuzasadnionej zwłoki, co w zależności od konkretnego przypadku może trwać kilka sekund, godzin, czy dni. Brak niezwłocznego potwierdzenia powoduje, że nie powstanie stan związania ofertą, a zatem nie dochodzi do zawarcia umowy.

Procedura zawierania umów elektronicznych

Na stronie internetowego sklepu www.xxx.sklep24.pl przedsiębiorca X zamieścił katalog produktów: herbat wraz z podaniem ceny oraz informacjami dodatkowymi, odwiedzający stronę Y może złożyć zamówienie na dany produkt poprzez dodanie go do koszyka a następnie wypełnienie odpowiednich formularzy przesyłanych do X, który dokonuje weryfikacji zgłoszonych danych. W drodze wypełnienia formularzy przez Y, podania danych konkretyzujących użytkownika i ich przyjęcia przez X ostatecznie dochodzi do zawarcia umowy.

W podanym przykładzie informacje prezentowane na stronach internetowych WWW stanowią nie ofertę, a zaproszenie do składania ofert (art. 71 kc), a zatem nie przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy X a odwiedzający stronę internetową Y składa ofertę poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy. Warunkiem powstania stanu związania ofertą jest niezwłoczne potwierdzenie jej przyjęcia przez oblata, czyli przedsiębiorcę Y. Następnie, aby doszło do zawarcia umowy oblat Y musi złożyć oświadczenie o przyjęciu oferty. Zwykle przedsiębiorca jednocześnie potwierdza przyjęcie oferty oraz składa oświadczenie o jej przyjęciu.

Zawarcie umowy za pomocą internetowej witryny prezentuje poniższy schemat:

Może się zdarzyć, że zamiast złożenia  oświadczenia woli o przyjęciu oferty, przedsiębiorca prowadzący e – sklep przystąpi do wykonania świadczenia i tym samym dojdzie do skutecznego zawarcia umowy na podstawie art. 69 kc.

Obowiązki informacyjne spoczywające na przedsiębiorcy składającego ofertę w postaci elektronicznej lub zapraszającego do składania ofert:

Na podstawie art. 661 §2 kc przed zawarciem umowy przedsiębiorca dysponujący stroną internetową ma obowiązek udostępnić w sposób jednoznaczny i zrozumiały informacje o:

  1. czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy; przedsiębiorca może określić, czy ogłoszenie zawarte na stronie internetowej stanowi wiążącą ofertę, czy tez zaproszenie do składania ofert przez użytkowników sieci
  2. skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty;
  3. zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy;
  4. metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie;
  5. językach, w których umowa może być zawarta;
  6. kodeksach etycznych, które stosuje, oraz o ich dostępności w postaci elektronicznej.

Zobacz serwis: Umowa-współpraca

Skutki niedopełniania obowiązków informacyjnych przez dysponenta strony internetowej

Jeżeli oferta czy tez zaproszenie do składnia ofert nie zawierało ww. informacji, a na skutek przyjęcia oferty doszło do zawarcia umowy, to taka umowa jest ważna, natomiast na przedsiębiorcy prowadzącym stronę internetową spoczywa odpowiedzialność za szkodę jako powstała dla korzystającego z tej witryny internetowej na skutek niezamieszczenia koniecznych informacji (art. 415 kc). 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

REKLAMA