REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składanie ofert drogą elektroniczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Gładysz
Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią.
Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią.

REKLAMA

REKLAMA

Niniejszy artykuł poświęcony jest zawieraniu umów w trybie ofertowym ze szczególnym uwzględnieniem oferty w postaci elektronicznej, która nabrała niebagatelnego znaczenia w dobie informatyzacji. Liczba osób kupujących w Internecie rośnie systematycznie, co potwierdza ogromna popularność takich portali internetowych jak Allegro, czy e Bay oraz sklepów internetowych, na których można kupić niemal wszystko począwszy od nieruchomości po kosmetyki. Sukces elektronicznej formy kupowania wynika po pierwsze z milionowej, stale rosnącej liczby użytkowników Internetu oraz szybkości i ułatwień, jakie istnieją przy dokonywaniu tego rodzaju transakcji.

Oświadczenie woli w postaci elektronicznej

Art. 60 kodeksu cywilnego (kc) wprowadza „elektroniczna oświadczenia woli” zgodnie z jego treścią  „z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej”.  Oferta jest oświadczeniem woli oferenta, a zatem do ofert w postaci elektronicznej znajduje zastosowanie art. 60 kc. Natomiast art. 66 1  § 1 kc wprost stanowi o składaniu ofert w postaci elektronicznej. Należy wyjaśnić, że pojęcie „oświadczenie woli w postaci elektronicznej” jest pojęciem szerszym aniżeli oświadczenie woli opatrzone podpisem elektronicznym w szczególności nie dotyczy jedynie oświadczeń woli opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Ponadto określenie „elektroniczny” odnosi się do nośnika, na którym oświadczenie woli zostało złożone i wymaga wymiany danych pomiędzy komputerami użytkowników.

REKLAMA

W tym miejscu należy dodać, że tylko komunikat elektroniczny, który został opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 78 § 2 kc) stanowi ekwiwalent zachowania zwykłej formy pisemnej określonej, czyli oświadczenia woli z własnoręcznym podpisem (art. 78 § 1 kc).

Zobacz: Czy pozwalać klientom na negocjowanie zawieranych umów?

Chwila złożenia oświadczenia woli w postaci elektronicznej

REKLAMA

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią. Art. 61 § 2 kc reguluje natomiast moment doręczenia elektronicznego oświadczenia woli, który zostały określony następująco „oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią”. SN przyjął, że w przypadku składania oświadczeń woli metodą on line, czyli kiedy strony mogą się komunikować, mimo że nie są obecne w tym samym miejscu, czyli gdy nie zachodzi kontakt fizyczny „wprowadzenie oświadczenia woli do środka komunikacji elektronicznej” wiąże się z przejściem tego oświadczenia przez modem odbiorcy, natomiast doręczenie następuje z chwilą pojawienia się wiadomości na serwerze dostępnym dla odbiorcy. W ten sposób zawieranych jest większość transakcji z wykorzystaniem witryn sklepów internetowych. Przyjmuje się, że warunkiem skutecznego dojścia oświadczenia woli do adresata nie jest utrwalenie go w pamięci komputera, a jedynie faktyczny dostęp odbiorcy do wiadomości. Przeciwieństwem tej metody jest zawieranie umów w trybie offline, czyli kiedy oferent i oblat nie mają możliwości wymiany danych w tym samym czasie, do tej grupy należałoby zaliczyć umowy zawierane przy pomocy np. poczty elektronicznej.

„Oświadczenie woli w postaci elektronicznej dokonywane on line zostaje złożone z chwilą jego przejścia do systemu informatycznego prowadzonego i kontrolowanego przez odbiorcę, to jest w momencie przyjęcia oświadczenia przez serwer odbiorcy i zarejestrowania na nim odpowiednich danych.” (Postanowienie Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z 2003-12-10, V CZ 127/030).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Czy przedsiębiorca może swobodnie ustalać ceny za usługi transportowe?

Stan związania ofertą w postaci elektronicznej a potwierdzenie otrzymania oferty:

REKLAMA

W odróżnieniu od „nieelektronicznego” ofertowego trybu zawierania umów określonego w art. 66 kc w przypadku umów elektronicznych samo wprowadzenie oświadczenia woli do środka komunikacji elektronicznej nie jest wystarczające, aby powstał stan związania ofertą. Zgodnie z art. 66 1 § 1 KC stan związania ofertą w postaci elektronicznej powstaje z chwilą otrzymania potwierdzenia jej otrzymania. Dla umów zawieranych przy pomocy urządzeń elektronicznych konieczne jest zatem spełnienie dodatkowego elementu, a mianowicie potwierdzenie zawarcia umowy przez oblata. Skutkiem takiego rozstrzygnięcia jest istniejąca dla oferenta mozliwość wycofania oferty, aż do chwili otrzymania potwierdzenia jej otrzymania.

Art. 66 1 § 1 kc stanowi, że „oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie”. Potwierdzenie otrzymania oferty stanowi oświadczenie wiedzy, a zatem nie jest tym samym czym oświadczenie woli o przyjęciu oferty. Reasumując do zawarcia umowy w obrocie elektronicznym konieczne są dwie czynności, najpierw potwierdzenia otrzymania oferty, a następnie jej przyjęcie, oby dwa oświadczenia składa oblat. Możliwa jest jednak sytuacja, w której potwierdzenie otrzymania oferty oraz oświadczenie woli o jej przyjęciu zostaną złożone w tym samym czasie. Należy dodać, że cześć doktryny prezentuje stanowisko, zgodnie z którym potwierdzenie otrzymania oferty stanowi oświadczenie woli. Potwierdzenie otrzymania oferty nie wymaga formy elektronicznej może zostać dokonane np. faksem, jednakże musi ono zostać dokonane „niezwłocznie”, czyli bez nieuzasadnionej zwłoki, co w zależności od konkretnego przypadku może trwać kilka sekund, godzin, czy dni. Brak niezwłocznego potwierdzenia powoduje, że nie powstanie stan związania ofertą, a zatem nie dochodzi do zawarcia umowy.

Procedura zawierania umów elektronicznych

Na stronie internetowego sklepu www.xxx.sklep24.pl przedsiębiorca X zamieścił katalog produktów: herbat wraz z podaniem ceny oraz informacjami dodatkowymi, odwiedzający stronę Y może złożyć zamówienie na dany produkt poprzez dodanie go do koszyka a następnie wypełnienie odpowiednich formularzy przesyłanych do X, który dokonuje weryfikacji zgłoszonych danych. W drodze wypełnienia formularzy przez Y, podania danych konkretyzujących użytkownika i ich przyjęcia przez X ostatecznie dochodzi do zawarcia umowy.

W podanym przykładzie informacje prezentowane na stronach internetowych WWW stanowią nie ofertę, a zaproszenie do składania ofert (art. 71 kc), a zatem nie przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy X a odwiedzający stronę internetową Y składa ofertę poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy. Warunkiem powstania stanu związania ofertą jest niezwłoczne potwierdzenie jej przyjęcia przez oblata, czyli przedsiębiorcę Y. Następnie, aby doszło do zawarcia umowy oblat Y musi złożyć oświadczenie o przyjęciu oferty. Zwykle przedsiębiorca jednocześnie potwierdza przyjęcie oferty oraz składa oświadczenie o jej przyjęciu.

Zawarcie umowy za pomocą internetowej witryny prezentuje poniższy schemat:

Może się zdarzyć, że zamiast złożenia  oświadczenia woli o przyjęciu oferty, przedsiębiorca prowadzący e – sklep przystąpi do wykonania świadczenia i tym samym dojdzie do skutecznego zawarcia umowy na podstawie art. 69 kc.

Obowiązki informacyjne spoczywające na przedsiębiorcy składającego ofertę w postaci elektronicznej lub zapraszającego do składania ofert:

Na podstawie art. 661 §2 kc przed zawarciem umowy przedsiębiorca dysponujący stroną internetową ma obowiązek udostępnić w sposób jednoznaczny i zrozumiały informacje o:

  1. czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy; przedsiębiorca może określić, czy ogłoszenie zawarte na stronie internetowej stanowi wiążącą ofertę, czy tez zaproszenie do składania ofert przez użytkowników sieci
  2. skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty;
  3. zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy;
  4. metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie;
  5. językach, w których umowa może być zawarta;
  6. kodeksach etycznych, które stosuje, oraz o ich dostępności w postaci elektronicznej.

Zobacz serwis: Umowa-współpraca

Skutki niedopełniania obowiązków informacyjnych przez dysponenta strony internetowej

Jeżeli oferta czy tez zaproszenie do składnia ofert nie zawierało ww. informacji, a na skutek przyjęcia oferty doszło do zawarcia umowy, to taka umowa jest ważna, natomiast na przedsiębiorcy prowadzącym stronę internetową spoczywa odpowiedzialność za szkodę jako powstała dla korzystającego z tej witryny internetowej na skutek niezamieszczenia koniecznych informacji (art. 415 kc). 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA