REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega procedura zawarcia umowy w trybie ofertowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Gładysz
Oświadczenia woli składane przez strony umowy muszą być zgodne, czyli innymi słowy umowa zostaje zawarta jeśli strony osiągnęły konsens.
Oświadczenia woli składane przez strony umowy muszą być zgodne, czyli innymi słowy umowa zostaje zawarta jeśli strony osiągnęły konsens.

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy (m.in. sprzedaży) w obrocie profesjonalnym najczęściej poprzedzone jest złożeniem oferty przez jedną i przyjęciem przez drugą stronę stosunku handlowego. Ten proces podlega często różnym zmianom- czasem przyjęcie oferty może być dorozumiane.

Informacje ogólne

Upraszając procedurę zawarcia umowy, można stwierdzić, że umowa dochodzi do skutku w drodze oferty złożonej przez oferenta i jej przyjęcia przez oblata zgodnie z poniższym diagramem:

REKLAMA

REKLAMA


X mówi do Y sprzedam Ci telefon komórkowy Nokia 6700 Classic za 500 zł, Y odpowiada „zgadzam się”.
X to oferent, Y to oblat. Oświadczenie woli X: „sprzedam Ci telefon komórkowy Nokia 6700 Classic za 500 zł” to oferta. Odpowiedz oblata: „zgadzam się” to akceptacja oferty. Tym samym X i Y w drodze wymiany zgodnych oświadczeń woli zawarli umowę sprzedaży wspominanego telefonu.

Zobacz: Jak określić cenę w umowie sprzedaży?

REKLAMA

Essencialia negotii… czyli najistotniejsze postanowienia umowy

W powyższym przykładzie można zauważyć, że oferent X opisuje, jaką rzecz chce sprzedać, tak że dla oblata Y jest zrozumiałe, jaki przedmiot nabywa. Nie każde oświadczenie woli będzie ofertą, czyli jednoznaczną decyzją o zawarciu umowy podjętą przez oferenta, ale tylko takie, które zawiera co najmniej istotne postanowienia umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Oferta to skierowana do drugiej strony stanowcza propozycja zawarcia umowy obejmująca minimalną jej treść” (uchwała SN (7 z dnia 28.09.1990 r. III CZP 33/90)

Konsens, czyli zgoda

Oświadczenia woli składane przez strony umowy muszą być zgodne, czyli innymi słowy umowa zostaje zawarta jeśli strony osiągnęły konsens. Całkowita zgodność pomiędzy ofertą o jej przyjęciem wyraża zastosowanie zasady „lustrzanego odbicia”.


X mówi do Y sprzedam Ci telefon komórkowy Nokia 6700 Classic za 500 zł, na co Y odpowiada X: „kupię go za 300 zł”.

W powyższym przykładzie oświadczenie woli X stanowi ofertę, ponieważ zawiera istotne postanowienia umowy sprzedaży, również odpowiedź Y stanowi oświadczenie woli, ale nie jest to akceptacja oferty złożonej przez X, a zatem nie doszło do zawarcia umowy, ponieważ X i Y nie osiągnęli porozumienia w przedmiocie ceny. Ten brak konsensu stanowi dyssens. Oświadczenie woli Y można rozważać jako nową ofertę (kontroferta), co wiąże się ze zmianą ról pomiędzy X występującym teraz jako oblat, a Y jako oferentem.

Stan związania ofertą (art. 66 § 2 KC)

X mówi do Y sprzedam Ci pióro Parker za 150 zł.
X złożył Y ofertę i z tą chwilą powstał stan związania ofertą, który powoduje, że X nie może już wycofać się ze złożonej propozycji, natomiast o tym, czy dojdzie do zawarcia umowy zadecyduje jej adresat. Stan związania ofertą oznacza zatem, że oblat poprzez przyjęcie oferty może doprowadzić do zawarcia umowy o treści określonej w ofercie. Należy nadmienić, że stan związania ofertą nie ma charakteru absolutnego. Oferta nie będzie wiązać oferenta, jeśli odwołanie oferty doszło do oblata najpóźniej z chwilą dojścia oferty (art. 61 KC).

Termin związania ofertą

Jak długo trwa stan związania ofertą, czyli w jakim czasie oferent będzie oczekiwał odpowiedzi oblata na złożoną ofertę?

Oferent może określić termin, w ciągu którego będzie oczekiwał odpowiedzi na ofertę

Jeśli takiego terminu oferent nie oznaczył, wówczas znajduje zastosowanie art. 66 § 2 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym:

  • oferta złożona za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość, czyli „oferta złożona między obecnymi” np. za pomocą telefonu przestaje wiązać, gdy nie zostanie przyjęta niezwłocznie przykładowo w czasie trwania rozmowy telefonicznej
  • oferta złożona w inny sposób, chodzi tu o „ofertę złożoną między nieobecnymi” np. za pomocą poczty elektronicznej, fax, sms, przestaje wiązać z upływem czasu, w którym składający ofertę mógł w zwykłym toku czynności otrzymać odpowiedź wysłaną bez nieuzasadnionego opóźnienia

Oświadczenie oblata o odrzuceniu oferty przed upływem terminu związania ofertą powoduje, że oferta przestaje wiązać.
Stan związania ofertą ma zawsze termin końcowy. Spóźnione przyjęcie oferty przez oblata nie prowadzi do oczekiwanego skutku w postaci zawarcia umowy, ale ma doniosłość prawną, ponieważ stanowi nową ofertę, co oznacza zamianę ról pomiędzy oferentem a oblatem w procesie zawierania umowy.

Zobacz: Jak określić ceny urzędowe na produkty lecznicze?

Konkludentne (milczące, dorozumiane) przyjęcie oferty przez oblata

X wysyła do Y faksem zlecenie przewozu towaru na trasie Wrocław – Berlin w dniu 12.09.2009 r. Y akceptuje zlecenie poprzez podstawienie swojego samochodu we wskazane miejsce, w którym następuje załadunek.

W podanym przykładzie oblat przyjmuje ofertę poprzez przystąpienie do jej wykonania – milczące przyjęcie oferty (art. 69 KC). Zachowanie oblata, na które składają się określone czynności prowadzi zatem do zawarcia umowy przewozu, czyli ma taki sam skutek jak stwierdzanie oblata w przykładzie 1 „zgadzam się” mające postać słowną.

Ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje

Zgodnie z art. 71 KC ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje poczytywane są w razie wątpliwości nie jako oferta a zaproszenie do składania ofert bez względu na to, czy kierowane są do indywidualnie oznaczonego adresata, czy też do nieoznaczonego kręgu osób.

„Ogłoszenie w prasie o sprzedaży samochodów nie ma cech oferty w rozumieniu art. 66 KC, skoro nie zawiera wszystkich istotnych postanowień mającej powstać w przyszłości umowy. Tego rodzaju ogłoszenie należy uznać w konkretnym przypadku za zaproszenie do rozpoczęcia rokowań (art. 71 KC). Zaproszenie powyższe nie stwarza jednak między dokonującym je a odbiorcami takiego zaproszenia stosunku zobowiązaniowego, nie jest bowiem zdarzeniem, z którym kodeks cywilny wiąże powstanie między stronami takiego stosunku (wyrok SN z 1978-10-20 IV CR 402/78 Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1979/7/154).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA