REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podstawowe elementy kontraktu eksportowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Przedmiotem szczególnej uwagi powinny być kontrakty, których przedmiotem jest towar zwierzęcy, ponieważ ewentualny transport międzynarodowy może powodować zróżnicowane, trudne do przewidzenia straty.
Przedmiotem szczególnej uwagi powinny być kontrakty, których przedmiotem jest towar zwierzęcy, ponieważ ewentualny transport międzynarodowy może powodować zróżnicowane, trudne do przewidzenia straty.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt eksportowy jest dokumentem, na który składa się kilka bardzo ważnych elementów. Czego dotyczą i jak powinny zostać ujęte? Przeczytaj.

Stronami kontraktu eksportowego są importer oraz eksporter. Zawierając umowę powinni oni uwzględnić elementy nadające jej konkretny charakter. Do składników tych należą:

REKLAMA

Przedmiot kontraktu

Przedmiot kontraktu powinien zostać oznaczony w sposób jednoznaczny i wystarczająco precyzyjny, aby nie powodować powstawania wieloznaczności. Parametry techniczne towaru, a także jego jakość muszą zostać wskazane przy użyciu takich jednostek miar i wag tak, aby nie rodziły problemów interpretacyjnych. Analogiczne zasady będą miały zastosowanie do zakresu i jakości usług.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

REKLAMA

Solidnie skonstruowany opis jakości towaru lub usługi można uzyskać dzięki powoływaniu się na funkcjonujące już normy, a także przez załączenie odpowiedniej dokumentacji. Wskazane jest również uwzględnienie takich unikalnych cech jak termin ważności, a także zasad przewozu dóbr delikatnych i nieodpornych.

Przedmiotem szczególnej uwagi powinny być kontrakty, których przedmiotem jest towar zwierzęcy, ponieważ ewentualny transport międzynarodowy może powodować zróżnicowane, trudne do przewidzenia straty. Warto więc ująć w treści np. minimalny okres ważności w momencie wysyłki albo kondycję towaru w chwili jego wyładunku w miejscu przeznaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ilość towaru

Ilość towaru precyzowana jest w drodze zastosowania jednostek wagi, objętości, długości. Ilość konkretyzowana jest także poprzez wskazanie systemu pakowania (w sztukach, w kompletach). Z praktycznego punktu widzenia istotny jest parametr wagi brutto wykorzystywany przez celników oraz przewoźnika.

Polecamy: serwis Leasing

Odrębną kategorię stanowią towary zagrożone powstaniem ubytku w trakcie transportu. W odniesieniu do nich należy tę możliwość uwzględnić i uregulować w kontrakcie np. w formie klauzuli dopuszczającej ubytek wagowy w trakcie transportu.

Opakowanie i oznakowanie towaru

Określanie opakowań i oznakowań zawarte w kontrakcie powinno, w razie praktycznej potrzeby, zostać zróżnicowane na to odnoszące się do opakowań pojedynczych i zbiorczych.

Jakie elementy warto zastrzec?

- w przypadku opakowań zwrotnych - ustalenie terminu zwrotu i zasad ponoszenia kosztów;
- w przypadku przysyłania przez kontrahenta wymiarów opakowań - zastrzeżenie wymiarów ramowych.

Do podstawowych elementów składających się na oznaczenie towaru należą:
- nazwa (oraz znak firmowy odbiorcy);
- kraj miejsca przeznaczenia;
- kraj pochodzenia;
- kraj nadawcy;
- znaki ostrzegawcze;
- liczba i numery kolejnych opakowań;
- oznaczenie numeru kontrakt;
- waga brutto oraz netto;
- wymiary;

Zobacz serwis: Umowa-współpraca

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA