REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polegają niedozwolone klauzule w umowach o świadczenie usług turystycznych?

Katarzyna Araczewska
Jakie są niedozwolone klauzule umowne w umowach o świadczenie usług turystycznych?
Jakie są niedozwolone klauzule umowne w umowach o świadczenie usług turystycznych?

REKLAMA

REKLAMA

Powszechną praktyką biur podróży jest posługiwanie się w relacjach z klientami nienegocjowalnymi wzorcami umów. Wzorce te powinny być zgodne z prawem i nie zawierać postanowień uznanych na niedopuszczalne. Zawartość rejestru niedozwolonych klauzul umownych jasno świadczy jednak o nagminnym wykorzystywaniu przez branżę turystyczną silniejszej pozycji przedsiębiorcy względem konsumenta.

Rejestr niedozwolonych klauzul umownych prowadzony przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest uzupełnianą na bieżąco listą postanowień umownych uznanych za zakazane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Klauzula umowna wpisana do rejestru nie wiąże z mocy prawa, a zakaz jej dalszego stosowania obejmuje wszystkich przedsiębiorców, nie tylko tego, przeciwko któremu toczyło się postępowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Posługiwanie się formułami umieszczonymi w rejestrze może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary przez prezesa UOKiK, nawet jeśli wzorzec umowy powstał przed pojawieniem się danej klauzuli w rejestrze, przedsiębiorca ma bowiem obowiązek bieżącego kontrolowania zawartości wykazu. Również sam konsument może zwrócić się do sądu o uznanie zawartych w umowie zakazanych postanowień za niewiążące.

Zobacz: Umowa przedwstępna - jak skutecznie zabezpieczyć interesy przedsiębiorcy?

W ujęciu sektorowym najliczniej reprezentowaną branżą w liczącym ponad 2300 pozycji rejestrze niedozwolonych postanowień umownych jest turystyka. Zakazane klauzule w branży turystycznej zazwyczaj pozostają w sprzeczności z kluczową dla działania tego sektora usług Ustawą o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r, (Dz.U. z 2010 r. Nr 106 poz. 672) i najczęściej dotyczą przyznawania sobie przez organizatora turystyki prawa do jednostronnej zmiany umowy, w szczególności ceny, bez uzasadnionej przyczyny.

REKLAMA

Taka praktyka stoi w sprzeczności z art. 17 Ustawy o usługach turystycznych, zgodnie z którym cena może zostać podwyższona jedynie, gdy taka możliwość została wyraźnie w umowie przewidziana, a dodatkowo organizator turystyki potrafi uzasadnić wzrost ceny wzrostem kosztów transportu, opłat urzędowych, lotniskowych i podobnych, podatków lub kursów walut. Ponadto w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak uniknąć niedozwolonych klauzul umownych?

Biura podróży równie często posługują się wzorcami umów sprzecznymi z prawem także w materii dotyczącej ograniczania ich odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

Art. 11a ustawy o usługach turystycznych przewiduje wyłączenie odpowiedzialności organizatora turystyki jedynie w przypadku, gdy niewykonanie usługi jest skutkiem siły wyższej, działania lub zaniechania klienta lub osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeśli ich działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć.

Jako przykłady niedozwolonego ograniczania odpowiedzialności organizatora turystyki rejestr wskazuje na wyłączenie odpowiedzialności za: informacje zawarte w broszurach hotelowych, niesprawną klimatyzację w pokoju, naprawy czy remonty prowadzone przez hotele, szkody poniesione przez uczestników wskutek udziału w grach sportowych i innych imprezach organizowanych w trakcie pobytu czy straty powstałe w wyniku opóźnień związanych np. z zatorami na drodze.

Ustalenie czy organizator wycieczki ponosi odpowiedzialność za wymienione okoliczności zależy od konkretnej sytuacji i nie może zostać w sposób generalny ograniczone w umowie.

W rejestrze znajdują się także postanowienia uniemożliwiające klientowi odstąpienie od umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów w przypadku relatywnie niewielkiego wzrostu ceny (np. do 10%). Tymczasem zgodnie z art. 14 ust. 5 pkt 2 Ustawy o usługach turystycznych klient może w takim wypadku odstąpić od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Polecamy: Druki i formularze dla przedsiębiorcy

Inne postanowienia uznane za niedozwolone dotyczą terminu i sposobu składania przez klienta reklamacji oraz rozpatrzenia jej przez biuro podróży. Art. 16b ust. 3 na złożenie reklamacji przewiduje 30-dniowy termin liczony od dnia zakończenia imprezy. Organizator wyjazdu ma kolejne 30 dni na ustosunkowanie się na piśmie do zastrzeżeń klienta, jeśli zaś tego nie zrobi, przyjmuje się, że uznaje reklamację za zasadną (art. 16b ust. 5). Postanowienie umowne skracające termin na złożenie reklamacji lub wydłużające czas przewidziany na jej rozpatrzenie stanowią niedozwoloną klauzulę umowną.

Kluczowym z punktu widzenia konsumenta, który zawarł umowę z nieuczciwym przedsiębiorcą, jest fakt, że nie jest konieczna dosłowna zgodność budzącego wątpliwości postanowienia umowy z daną klauzulą wpisaną do rejestru, by uznać je za zakazane.

Czynnikiem przesądzającym o podobieństwie dwóch klauzul jest cel, któremu mają one służyć. Zgodnie z dotychczasową praktyką orzecznictwa zbieżność celów porównywalnie brzmiących klauzul przesądza o możliwości uznania ich za tożsame. Trafność tej interpretacji została potwierdzona przez Sad Najwyższy w uchwale z dnia 13.07.2006 r. (sygnatura akt III SZP 3/06).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA