REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są obowiązki rady nadzorczej w sp. z o.o.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Rada Nadzorcza może działać jedynie jeżeli jej skład osobowy jest co najmniej w liczbie minimalnej, wcześniej określonej w umowie spółki.
Rada Nadzorcza może działać jedynie jeżeli jej skład osobowy jest co najmniej w liczbie minimalnej, wcześniej określonej w umowie spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Na jakich zasadach jest powoływana rada nadzorcza? Ile trwa jej kadencja i jakie są jej obowiązki -  dowiesz się z poniższego artykułu.

Kto powołuje?

Rada Nadzorcza powoływana jest przez Zgromadzenie Wspólników na takich zasadach jak zarząd, o ile umowa spółki nie stanowi inaczej. Kadencja zgodnie z kodeksem spółek handlowych trwa jeden rok, a w skład Rady Nadzorczej wchodzi minimum 3 członków. Rada Nadzorcza jest obligatoryjna jeśli w spółce jest więcej niż 25 wspólników, zaś kwota kapitału zakładowego przekracza 500 000 zł. Rada pełni funkcje nadzorczą we wszystkich dziedzinach spółki np. może ona domagać się wyjaśnień od członków zarządu czy pracowników spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie obowiązki?

Obowiązki Rady Nadzorczej to:
1. Ocena sprawozdań zarządu składanego na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników co do zgodności z dokumentami i stanem faktycznym.
2. Ocena działań członków zarządu co do podziału zysków i strat.
3. Składanie corocznego sprawozdania ze swojej działalności.

Przeczytaj także: Komu udziela się absolutorium w spółce z o.o.?

Rada Nadzorcza wykonuje kontrolę w sposób kolegialny lub indywidualny. Z członkostwem w niej nie można łączyć jednocześnie funkcji:

REKLAMA

  • członka zarządu;
  • prokurenta;
  • likwidatora;
  • kierownika zakładu i oddziału spółki;
  • adwokata/radcy prawnego spółki;
  • głównego księgowego.

Rada Nadzorcza może działać jedynie jeżeli jej skład osobowy jest co najmniej w liczbie minimalnej, wcześniej określonej w umowie spółki. Może on być również określony widełkowo. Na straży pełnego składu Rady Nadzorczej stoi zarząd spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kadencja

Kadencja w umowie spółki może być określona inaczej niż w kodeksie spółek handlowych (1 rok). Umowa może także rozszerzyć uprawnienia Rady Nadzorczej, przykładowo może stanowić, że:
1. członek Rady wskazany jej uchwałą może uczestniczyć w posiedzeniach zarządu bez prawa głosu;
2. poszczególni członkowie Rady sprawują nadzór nad poszczególnymi działami spółki;
3. wymagane jest wyrażenie zgody przez Radę Nadzorczą dla zarządu na utworzenie nowego oddziału lub przystąpienia do spółki nowego wspólnika;
4. Rada musi wyrazić zgodę na powołanie prokurentów;
5. Rada musi wyrazić zarządowi zgodę na zaciąganie zobowiązań powyżej określonej kwoty;
6. Rada ustala wynagrodzenie zarządu (lub zasady wynagradzania wynagrodzenie dla członków);
7. Rada ustala zasady wynagradzani pracowników spółki;
8. Rada może zawieszać członków zarządu, ale tylko z ważnych powodów, gdy umowa na to zezwala, przy jednoczesnym doprecyzowaniu tych powodów w umowie.

Polecamy serwis Windykacja

Uchwały

Rada Nadzorcza może podejmować uchwały na posiedzeniach oraz poza nimi. Podejmowanie uchwał poza posiedzeniami jest możliwe jeśli umowa tak stanowi. W trybie kurendy, tj. gdy projekt uchwały jest przesyłany wszystkim członkom jednocześnie, zaś członkowie głosują pisemnie, odsyłając następnie ten projekt. Poza posiedzeniami także drogą elektroniczną, po przesłaniu projektu uchwały i następnie odesłaniu go e-mailem.

Przy podejmowaniu uchwał na posiedzeniu jest wymagane kworum minimum 50% członków Rady Nadzorczej, przy czym wszyscy muszą być o tym posiedzeniu powiadomieni. Uchwały zapadają taką większością głosów jaką przewidziano w umowie lub regulaminie Rady Nadzorczej. Możliwe jest podejmowanie uchwał na posiedzeniu za pomocą innego członka Rady Nadzorczej, poprzez pisemne wskazanie, że głosuje tak czy inaczej, pod warunkiem że dana sprawa ujęta została w porządku obrad. Nie ma obowiązku ustalania porządku obrad, chyba że co innego wynika z regulaminu posiedzeń Rady Nadzorczej

Uchwała podjęta niezgodnie z uprawnieniami Rady Nadzorczej jest nieważna, ale może być zaskarżalna. Wtedy można zwołać Zgromadzenie Wspólników, które uchwałą zobowiąże Radę Nadzorczą do podjęcia stosownej uchwały.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA