REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są obowiązki rady nadzorczej w sp. z o.o.?

Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Rada Nadzorcza może działać jedynie jeżeli jej skład osobowy jest co najmniej w liczbie minimalnej, wcześniej określonej w umowie spółki.
Rada Nadzorcza może działać jedynie jeżeli jej skład osobowy jest co najmniej w liczbie minimalnej, wcześniej określonej w umowie spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Na jakich zasadach jest powoływana rada nadzorcza? Ile trwa jej kadencja i jakie są jej obowiązki -  dowiesz się z poniższego artykułu.

Kto powołuje?

Rada Nadzorcza powoływana jest przez Zgromadzenie Wspólników na takich zasadach jak zarząd, o ile umowa spółki nie stanowi inaczej. Kadencja zgodnie z kodeksem spółek handlowych trwa jeden rok, a w skład Rady Nadzorczej wchodzi minimum 3 członków. Rada Nadzorcza jest obligatoryjna jeśli w spółce jest więcej niż 25 wspólników, zaś kwota kapitału zakładowego przekracza 500 000 zł. Rada pełni funkcje nadzorczą we wszystkich dziedzinach spółki np. może ona domagać się wyjaśnień od członków zarządu czy pracowników spółki.

REKLAMA

Jakie obowiązki?

Obowiązki Rady Nadzorczej to:
1. Ocena sprawozdań zarządu składanego na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników co do zgodności z dokumentami i stanem faktycznym.
2. Ocena działań członków zarządu co do podziału zysków i strat.
3. Składanie corocznego sprawozdania ze swojej działalności.

Przeczytaj także: Komu udziela się absolutorium w spółce z o.o.?

Rada Nadzorcza wykonuje kontrolę w sposób kolegialny lub indywidualny. Z członkostwem w niej nie można łączyć jednocześnie funkcji:

  • członka zarządu;
  • prokurenta;
  • likwidatora;
  • kierownika zakładu i oddziału spółki;
  • adwokata/radcy prawnego spółki;
  • głównego księgowego.

Rada Nadzorcza może działać jedynie jeżeli jej skład osobowy jest co najmniej w liczbie minimalnej, wcześniej określonej w umowie spółki. Może on być również określony widełkowo. Na straży pełnego składu Rady Nadzorczej stoi zarząd spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kadencja

Kadencja w umowie spółki może być określona inaczej niż w kodeksie spółek handlowych (1 rok). Umowa może także rozszerzyć uprawnienia Rady Nadzorczej, przykładowo może stanowić, że:
1. członek Rady wskazany jej uchwałą może uczestniczyć w posiedzeniach zarządu bez prawa głosu;
2. poszczególni członkowie Rady sprawują nadzór nad poszczególnymi działami spółki;
3. wymagane jest wyrażenie zgody przez Radę Nadzorczą dla zarządu na utworzenie nowego oddziału lub przystąpienia do spółki nowego wspólnika;
4. Rada musi wyrazić zgodę na powołanie prokurentów;
5. Rada musi wyrazić zarządowi zgodę na zaciąganie zobowiązań powyżej określonej kwoty;
6. Rada ustala wynagrodzenie zarządu (lub zasady wynagradzania wynagrodzenie dla członków);
7. Rada ustala zasady wynagradzani pracowników spółki;
8. Rada może zawieszać członków zarządu, ale tylko z ważnych powodów, gdy umowa na to zezwala, przy jednoczesnym doprecyzowaniu tych powodów w umowie.

Polecamy serwis Windykacja

Uchwały

REKLAMA

Rada Nadzorcza może podejmować uchwały na posiedzeniach oraz poza nimi. Podejmowanie uchwał poza posiedzeniami jest możliwe jeśli umowa tak stanowi. W trybie kurendy, tj. gdy projekt uchwały jest przesyłany wszystkim członkom jednocześnie, zaś członkowie głosują pisemnie, odsyłając następnie ten projekt. Poza posiedzeniami także drogą elektroniczną, po przesłaniu projektu uchwały i następnie odesłaniu go e-mailem.

Przy podejmowaniu uchwał na posiedzeniu jest wymagane kworum minimum 50% członków Rady Nadzorczej, przy czym wszyscy muszą być o tym posiedzeniu powiadomieni. Uchwały zapadają taką większością głosów jaką przewidziano w umowie lub regulaminie Rady Nadzorczej. Możliwe jest podejmowanie uchwał na posiedzeniu za pomocą innego członka Rady Nadzorczej, poprzez pisemne wskazanie, że głosuje tak czy inaczej, pod warunkiem że dana sprawa ujęta została w porządku obrad. Nie ma obowiązku ustalania porządku obrad, chyba że co innego wynika z regulaminu posiedzeń Rady Nadzorczej

Uchwała podjęta niezgodnie z uprawnieniami Rady Nadzorczej jest nieważna, ale może być zaskarżalna. Wtedy można zwołać Zgromadzenie Wspólników, które uchwałą zobowiąże Radę Nadzorczą do podjęcia stosownej uchwały.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA