REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Semczyszyn
Radca prawny
Zbliża się sezon walnych zgromadzeń sprawozdawczych, na których wiele spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych będzie chciało spełnić ustawowy wymóg wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy./Fot. Shutterstock
Zbliża się sezon walnych zgromadzeń sprawozdawczych, na których wiele spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych będzie chciało spełnić ustawowy wymóg wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy./Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się sezon walnych zgromadzeń sprawozdawczych, na których wiele spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych będzie chciało spełnić ustawowy wymóg wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy. Przypomnijmy, że należy tego dokonać do 30 czerwca 2020 r.

Z analizy ofert dla naszych klientów wiemy, że na ten moment wybór jest spory (wśród ok. 15 podmiotów). Tym, którzy są na etapie dokonywania wyboru podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Opłata roczna za prowadzenie rejestru

Stała opłata roczna to element pojawiający się w każdej ofercie. Zazwyczaj jest ona zmienna i zależy od ilości akcjonariuszy. Są też podmioty, które oferują podobną cenę tak w przypadku jednego akcjonariusza, jak w przypadku stu. W naszej ocenie opłata roczna to najistotniejsza składowa szczególnie dla spółek o małym stabilnym akcjonariacie, w których „nic się nie dzieje”. Warto więc poświęcić nieco więcej czasu na poznanie większej ilości ofert, bo można w ten sposób zaoszczędzić nawet około trzech tysięcy rocznie w przypadku spółek jednoosobowych. W przypadku spółek większych oszczędności na opłacie rocznej mogą być jeszcze większe – tu jednak istotne okażą się dodatkowe opcje, które oferują podmioty rejestrowe. Niektóre podmioty dodają także opłatę wstępną za prowadzenie rejestru.

REKLAMA

Opłaty za transakcje i zmiany w rejestrze

To także coś, na co warto zwrócić uwagę, szczególnie w większych spółkach. Okazuje się, że prawie wszystkie podmioty będą pobierać tego typu opłaty. Jak na razie jeden podmiot rejestrowy zaproponował ciekawą opcję „wszystko w cenie”, w pozostałych każda transakcja będzie się wiązała z kosztami. Zasadniczo podmioty ustalają albo opłatę stałą, albo procentową z opłatą minimalną. Przy większych transakcjach ceny te są często – zgodnie z ofertą - uzgadniane indywidualnie. W zależności od domu maklerskiego/banku opłaty te są ponoszone albo przez Akcjonariuszy albo przez Spółkę. Choć może się wydawać, że są to zdarzenia rzadkie, to jednak można się spodziewać, że przynajmniej część akcjonariuszy w wyniku konieczności ujawnienia ich danych w rejestrze będzie chciało dokonywać tego typu transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W spółce CDE S.A. powstałej z przekształcenia spółki Skarbu Państwa jest duża ilość akcji pracowniczych – również w pakietach po kilkaset zł. W tym wypadku opłata za transakcje może być uciążliwa i wynosić niewiele mniej niż wartość samych akcji. Stosunkowo często dojdzie do konieczności aktualizacji wpisów z uwagi na dziedziczenie akcji. W tym wypadku trzeba przyjrzeć się opłacie za transakcje.

Opłata za wypłatę dywidendy

Spółki, które nie uregulują tej kwestii odmiennie i będą wypłacały dywidendy za pomocą podmiotu rejestrowego też powinny zwrócić uwagę, iż również wiąże się to zazwyczaj z poniesieniem opłaty. W większości przypadków zależy ona od ilości akcjonariuszy, lecz często przewidziana jest kwota maksymalna.

Świadectwo rejestrowe

Świadectwo rejestrowe to dokument potwierdzający uprawnienia akcjonariusza. Nie będzie on potrzebny na walnym zgromadzeniu (co do zasady), ale może być potrzebny w relacjach z podmiotami trzecimi. Tutaj ciekawą opcją jest możliwość szybkiego pozyskania świadectwa rejestrowego on-line.

Lokalizacja

Ostatnim, choć nie najmniej istotnym elementem jest lokalizacja. Wiele osób stara się znaleźć podmiot posiadający Punkty Obsługi Klienta w regionie spółki. W tej kwestii znaczną przewagę mają banki, gdyż domy maklerskie lokalizują się głównie w Warszawie posiadając nieliczne POKi. Warto zwrócić uwagę, że nie każda placówka banku będzie jednak świadczyła obsługę zw. z prowadzeniem rejestru akcjonariuszy.

Czy jednak jest to w ogóle istotne? Dla jednych tak, dla innych nie. Wiele podmiotów pozostaje elastycznych w kwestii zawierania umów i dokonywania czynności bez osobistego stawiennictwa. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę indywidualną sytuację spółki oraz interesy danego akcjonariatu.

Jednoosobowa spółka GHI S.A. nie planująca większych zmian w rejestrze może bez większych rozterek wybrać podmiot odległy oferujący bogatą obsługę on-line.

To tylko najważniejsze kwestie, wiele innych wyjdzie na jaw dopiero na etapie podpisywania umowy z podmiotem prowadzącym rejestr. Warto dobrze zastanowić się nad wyborem. Przypomnijmy, że zmiana podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy nie jest łatwa – wiąże się z koniecznością zwołania walnego zgromadzenia i przeprowadzenia logistycznej operacji przejścia do innego podmiotu. To również oznacza, że warto zwrócić uwagę na renomę podmiotu rejestrowego. Spółki planujące rozwój, zwiększanie kapitału zakładowego powinny również zwrócić uwagę na pozostałe koszty związane z mniej standardowymi operacjami: mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych. W wielu przypadkach istotne będą też inne kwestie, takie jak np. to, że akcje są zdeponowane w danym domu maklerskim lub banku, o czym będziemy wkrótce pisać więcej na naszym blogu www.dematerializacja.pl.

Polecamy serwis: Spółki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA