REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy?

Rafał Semczyszyn
Radca prawny
Zbliża się sezon walnych zgromadzeń sprawozdawczych, na których wiele spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych będzie chciało spełnić ustawowy wymóg wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy./Fot. Shutterstock
Zbliża się sezon walnych zgromadzeń sprawozdawczych, na których wiele spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych będzie chciało spełnić ustawowy wymóg wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy./Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się sezon walnych zgromadzeń sprawozdawczych, na których wiele spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych będzie chciało spełnić ustawowy wymóg wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy. Przypomnijmy, że należy tego dokonać do 30 czerwca 2020 r.

Z analizy ofert dla naszych klientów wiemy, że na ten moment wybór jest spory (wśród ok. 15 podmiotów). Tym, którzy są na etapie dokonywania wyboru podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Opłata roczna za prowadzenie rejestru

Stała opłata roczna to element pojawiający się w każdej ofercie. Zazwyczaj jest ona zmienna i zależy od ilości akcjonariuszy. Są też podmioty, które oferują podobną cenę tak w przypadku jednego akcjonariusza, jak w przypadku stu. W naszej ocenie opłata roczna to najistotniejsza składowa szczególnie dla spółek o małym stabilnym akcjonariacie, w których „nic się nie dzieje”. Warto więc poświęcić nieco więcej czasu na poznanie większej ilości ofert, bo można w ten sposób zaoszczędzić nawet około trzech tysięcy rocznie w przypadku spółek jednoosobowych. W przypadku spółek większych oszczędności na opłacie rocznej mogą być jeszcze większe – tu jednak istotne okażą się dodatkowe opcje, które oferują podmioty rejestrowe. Niektóre podmioty dodają także opłatę wstępną za prowadzenie rejestru.

Opłaty za transakcje i zmiany w rejestrze

REKLAMA

To także coś, na co warto zwrócić uwagę, szczególnie w większych spółkach. Okazuje się, że prawie wszystkie podmioty będą pobierać tego typu opłaty. Jak na razie jeden podmiot rejestrowy zaproponował ciekawą opcję „wszystko w cenie”, w pozostałych każda transakcja będzie się wiązała z kosztami. Zasadniczo podmioty ustalają albo opłatę stałą, albo procentową z opłatą minimalną. Przy większych transakcjach ceny te są często – zgodnie z ofertą - uzgadniane indywidualnie. W zależności od domu maklerskiego/banku opłaty te są ponoszone albo przez Akcjonariuszy albo przez Spółkę. Choć może się wydawać, że są to zdarzenia rzadkie, to jednak można się spodziewać, że przynajmniej część akcjonariuszy w wyniku konieczności ujawnienia ich danych w rejestrze będzie chciało dokonywać tego typu transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W spółce CDE S.A. powstałej z przekształcenia spółki Skarbu Państwa jest duża ilość akcji pracowniczych – również w pakietach po kilkaset zł. W tym wypadku opłata za transakcje może być uciążliwa i wynosić niewiele mniej niż wartość samych akcji. Stosunkowo często dojdzie do konieczności aktualizacji wpisów z uwagi na dziedziczenie akcji. W tym wypadku trzeba przyjrzeć się opłacie za transakcje.

Opłata za wypłatę dywidendy

Spółki, które nie uregulują tej kwestii odmiennie i będą wypłacały dywidendy za pomocą podmiotu rejestrowego też powinny zwrócić uwagę, iż również wiąże się to zazwyczaj z poniesieniem opłaty. W większości przypadków zależy ona od ilości akcjonariuszy, lecz często przewidziana jest kwota maksymalna.

Świadectwo rejestrowe

Świadectwo rejestrowe to dokument potwierdzający uprawnienia akcjonariusza. Nie będzie on potrzebny na walnym zgromadzeniu (co do zasady), ale może być potrzebny w relacjach z podmiotami trzecimi. Tutaj ciekawą opcją jest możliwość szybkiego pozyskania świadectwa rejestrowego on-line.

Lokalizacja

REKLAMA

Ostatnim, choć nie najmniej istotnym elementem jest lokalizacja. Wiele osób stara się znaleźć podmiot posiadający Punkty Obsługi Klienta w regionie spółki. W tej kwestii znaczną przewagę mają banki, gdyż domy maklerskie lokalizują się głównie w Warszawie posiadając nieliczne POKi. Warto zwrócić uwagę, że nie każda placówka banku będzie jednak świadczyła obsługę zw. z prowadzeniem rejestru akcjonariuszy.

Czy jednak jest to w ogóle istotne? Dla jednych tak, dla innych nie. Wiele podmiotów pozostaje elastycznych w kwestii zawierania umów i dokonywania czynności bez osobistego stawiennictwa. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę indywidualną sytuację spółki oraz interesy danego akcjonariatu.

Jednoosobowa spółka GHI S.A. nie planująca większych zmian w rejestrze może bez większych rozterek wybrać podmiot odległy oferujący bogatą obsługę on-line.

To tylko najważniejsze kwestie, wiele innych wyjdzie na jaw dopiero na etapie podpisywania umowy z podmiotem prowadzącym rejestr. Warto dobrze zastanowić się nad wyborem. Przypomnijmy, że zmiana podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy nie jest łatwa – wiąże się z koniecznością zwołania walnego zgromadzenia i przeprowadzenia logistycznej operacji przejścia do innego podmiotu. To również oznacza, że warto zwrócić uwagę na renomę podmiotu rejestrowego. Spółki planujące rozwój, zwiększanie kapitału zakładowego powinny również zwrócić uwagę na pozostałe koszty związane z mniej standardowymi operacjami: mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych. W wielu przypadkach istotne będą też inne kwestie, takie jak np. to, że akcje są zdeponowane w danym domu maklerskim lub banku, o czym będziemy wkrótce pisać więcej na naszym blogu www.dematerializacja.pl.

Polecamy serwis: Spółki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

REKLAMA

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

REKLAMA

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

REKLAMA