REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczny KRS jednak od 1 marca 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Elektroniczny KRS jednak od 1 marca 2021 r. /Fot. Fotolia
Elektroniczny KRS jednak od 1 marca 2021 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

1 marca 2020 r. miał być początkiem Prostej Spółki Akcyjnej oraz elektronicznego KRSu, na który wiele osób czekało. Miał, ponieważ ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw przesunięto ten termin o rok. Elektroniczny KRS ma funkcjonować od 1 marca 2021 r.

Rok 2020 miał być rewolucyjnym pod względem wchodzących zmian w prawie gospodarczym.

REKLAMA

Z początkiem stycznia wszedł obowiązek prowadzenia stron internetowych dla spółek akcyjnych i komandytowo – akcyjnych. Spółki te powinny stworzyć bądź zaktualizować swoje strony internetowe. Na domenie spółki należy publikować te ogłoszenia, które zostały wprowadzone do statutów spółek albo są prawnie wymagane, np. informacje o wpisach
i wykreśleniach z KRS.

Rok 2020 to także ostateczny termin na zgłoszenia UBO do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. W przypadku spółek zarejestrowanych w KRS przed 13.10.2019r., zgłoszenie beneficjenta rzeczywistego należy dokonać do 13 kwietnia 2020 r. Natomiast w przypadku spółek zarejestrowanych w KRS po 13.10.2019 r. zgłoszenie powinno nastąpić nie później niż 7 dni od dnia wpisu do KRS.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

REKLAMA

1 marca 2020 r. miał być natomiast początkiem Prostej Spółki Akcyjnej oraz elektronicznego KRSu, na który wiele osób czekało. Miał, ponieważ ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw przesunięto ten termin o rok. Elektroniczny KRS ma funkcjonować od 1 marca 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tej daty wszelkie wnioski do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego będzie można wysyłać tylko w postaci elektronicznej. System teleinformatyczny ma nie tylko służyć prowadzeniu rejestru KRS, gdzie umożliwione będzie zawiązywanie i wprowadzanie zmian w spółkach prawa handlowego, ale także udzielaniu informacji z rejestru
i udostępnianiu akt rejestrowych.

Tym samym przez najbliższy rok wnioski o wpis do KRS oraz wykreślenie będą w dalszym ciągu składane w tradycyjnej formie papierowej. Trudno powiedzieć dlaczego data rozpoczęcia elektronicznego KRSu została przesunięta. Można się jedynie domyślać, że przyczyną przesunięcia w czasie był brak gotowości systemu, problemy techniczne z nim związane.

REKLAMA

Elektroniczny KRS ma ułatwić przedsiębiorcom załatwianie spraw rejestrowych. W założeniach składanie wniosku za pośrednictwem systemu teleinformatycznego ma być prostsze niż wypełnienie papierowych formularzy. System ma zawierać podpowiedzi, tj. możliwość wyboru opcji z listy, a co bardzo istotne, ma nie pozwolić na pozostawienie pustych pól, których wypełnienie jest obowiązkowe. Takie rozwiązanie w konsekwencji ma doprowadzić do zmniejszenia ilości błędnych wniosków, które później przedsiębiorcy musieli uzupełniać.

Jeśli do wniosków będą musiały zostać dołączone dokumenty w formie papierowej, np. wydruki z zagranicznych rejestrów spółek, będzie można je dostarczyć do sądu po wysłaniu wniosku elektronicznego. W kwestii aktów notarialnych powstać ma Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych. Po sporządzeniu aktu notarialnego, który podlega zgłoszeniu do rejestru przedsiębiorców KRS, notariusz umieści jego elektroniczny wypis w Repozytorium. We wniosku składanym do sądu podawać będzie się jedynie numer elektronicznego wypisu aktu notarialnego w Repozytorium, a system sam połączy wniosek
z aktem notarialnym.

Dodatkowo w elektronicznym KRS będzie możliwość sprawdzenia statusu sprawy.

Do korzystania z systemu teleinformatycznego przez przedsiębiorcę potrzebny będzie kwalifikowany podpis elektroniczny albo podpis potwierdzony profilem zaufanych ePUAP bądź skorzystanie z usług profesjonalnego pełnomocnika.

Informatyzacja rejestru KRS zapowiada się bardzo interesująco, jednak by system spełniał swój podstawowy cel, czyli uproszczenie postępowania rejestrowego, musi być stabilny, a to ocenić będzie można za rok.

Autor: Agata Piłat

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

REKLAMA

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

REKLAMA