REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczny KRS jednak od 1 marca 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Elektroniczny KRS jednak od 1 marca 2021 r. /Fot. Fotolia
Elektroniczny KRS jednak od 1 marca 2021 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

1 marca 2020 r. miał być początkiem Prostej Spółki Akcyjnej oraz elektronicznego KRSu, na który wiele osób czekało. Miał, ponieważ ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw przesunięto ten termin o rok. Elektroniczny KRS ma funkcjonować od 1 marca 2021 r.

Rok 2020 miał być rewolucyjnym pod względem wchodzących zmian w prawie gospodarczym.

REKLAMA

Z początkiem stycznia wszedł obowiązek prowadzenia stron internetowych dla spółek akcyjnych i komandytowo – akcyjnych. Spółki te powinny stworzyć bądź zaktualizować swoje strony internetowe. Na domenie spółki należy publikować te ogłoszenia, które zostały wprowadzone do statutów spółek albo są prawnie wymagane, np. informacje o wpisach
i wykreśleniach z KRS.

Rok 2020 to także ostateczny termin na zgłoszenia UBO do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. W przypadku spółek zarejestrowanych w KRS przed 13.10.2019r., zgłoszenie beneficjenta rzeczywistego należy dokonać do 13 kwietnia 2020 r. Natomiast w przypadku spółek zarejestrowanych w KRS po 13.10.2019 r. zgłoszenie powinno nastąpić nie później niż 7 dni od dnia wpisu do KRS.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

REKLAMA

1 marca 2020 r. miał być natomiast początkiem Prostej Spółki Akcyjnej oraz elektronicznego KRSu, na który wiele osób czekało. Miał, ponieważ ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw przesunięto ten termin o rok. Elektroniczny KRS ma funkcjonować od 1 marca 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tej daty wszelkie wnioski do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego będzie można wysyłać tylko w postaci elektronicznej. System teleinformatyczny ma nie tylko służyć prowadzeniu rejestru KRS, gdzie umożliwione będzie zawiązywanie i wprowadzanie zmian w spółkach prawa handlowego, ale także udzielaniu informacji z rejestru
i udostępnianiu akt rejestrowych.

Tym samym przez najbliższy rok wnioski o wpis do KRS oraz wykreślenie będą w dalszym ciągu składane w tradycyjnej formie papierowej. Trudno powiedzieć dlaczego data rozpoczęcia elektronicznego KRSu została przesunięta. Można się jedynie domyślać, że przyczyną przesunięcia w czasie był brak gotowości systemu, problemy techniczne z nim związane.

REKLAMA

Elektroniczny KRS ma ułatwić przedsiębiorcom załatwianie spraw rejestrowych. W założeniach składanie wniosku za pośrednictwem systemu teleinformatycznego ma być prostsze niż wypełnienie papierowych formularzy. System ma zawierać podpowiedzi, tj. możliwość wyboru opcji z listy, a co bardzo istotne, ma nie pozwolić na pozostawienie pustych pól, których wypełnienie jest obowiązkowe. Takie rozwiązanie w konsekwencji ma doprowadzić do zmniejszenia ilości błędnych wniosków, które później przedsiębiorcy musieli uzupełniać.

Jeśli do wniosków będą musiały zostać dołączone dokumenty w formie papierowej, np. wydruki z zagranicznych rejestrów spółek, będzie można je dostarczyć do sądu po wysłaniu wniosku elektronicznego. W kwestii aktów notarialnych powstać ma Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych. Po sporządzeniu aktu notarialnego, który podlega zgłoszeniu do rejestru przedsiębiorców KRS, notariusz umieści jego elektroniczny wypis w Repozytorium. We wniosku składanym do sądu podawać będzie się jedynie numer elektronicznego wypisu aktu notarialnego w Repozytorium, a system sam połączy wniosek
z aktem notarialnym.

Dodatkowo w elektronicznym KRS będzie możliwość sprawdzenia statusu sprawy.

Do korzystania z systemu teleinformatycznego przez przedsiębiorcę potrzebny będzie kwalifikowany podpis elektroniczny albo podpis potwierdzony profilem zaufanych ePUAP bądź skorzystanie z usług profesjonalnego pełnomocnika.

Informatyzacja rejestru KRS zapowiada się bardzo interesująco, jednak by system spełniał swój podstawowy cel, czyli uproszczenie postępowania rejestrowego, musi być stabilny, a to ocenić będzie można za rok.

Autor: Agata Piłat

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA