REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczny KRS jednak od 1 marca 2021 r.

 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Elektroniczny KRS jednak od 1 marca 2021 r. /Fot. Fotolia
Elektroniczny KRS jednak od 1 marca 2021 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

1 marca 2020 r. miał być początkiem Prostej Spółki Akcyjnej oraz elektronicznego KRSu, na który wiele osób czekało. Miał, ponieważ ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw przesunięto ten termin o rok. Elektroniczny KRS ma funkcjonować od 1 marca 2021 r.

Rok 2020 miał być rewolucyjnym pod względem wchodzących zmian w prawie gospodarczym.

REKLAMA

Z początkiem stycznia wszedł obowiązek prowadzenia stron internetowych dla spółek akcyjnych i komandytowo – akcyjnych. Spółki te powinny stworzyć bądź zaktualizować swoje strony internetowe. Na domenie spółki należy publikować te ogłoszenia, które zostały wprowadzone do statutów spółek albo są prawnie wymagane, np. informacje o wpisach
i wykreśleniach z KRS.

Rok 2020 to także ostateczny termin na zgłoszenia UBO do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. W przypadku spółek zarejestrowanych w KRS przed 13.10.2019r., zgłoszenie beneficjenta rzeczywistego należy dokonać do 13 kwietnia 2020 r. Natomiast w przypadku spółek zarejestrowanych w KRS po 13.10.2019 r. zgłoszenie powinno nastąpić nie później niż 7 dni od dnia wpisu do KRS.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

REKLAMA

1 marca 2020 r. miał być natomiast początkiem Prostej Spółki Akcyjnej oraz elektronicznego KRSu, na który wiele osób czekało. Miał, ponieważ ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw przesunięto ten termin o rok. Elektroniczny KRS ma funkcjonować od 1 marca 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tej daty wszelkie wnioski do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego będzie można wysyłać tylko w postaci elektronicznej. System teleinformatyczny ma nie tylko służyć prowadzeniu rejestru KRS, gdzie umożliwione będzie zawiązywanie i wprowadzanie zmian w spółkach prawa handlowego, ale także udzielaniu informacji z rejestru
i udostępnianiu akt rejestrowych.

Tym samym przez najbliższy rok wnioski o wpis do KRS oraz wykreślenie będą w dalszym ciągu składane w tradycyjnej formie papierowej. Trudno powiedzieć dlaczego data rozpoczęcia elektronicznego KRSu została przesunięta. Można się jedynie domyślać, że przyczyną przesunięcia w czasie był brak gotowości systemu, problemy techniczne z nim związane.

REKLAMA

Elektroniczny KRS ma ułatwić przedsiębiorcom załatwianie spraw rejestrowych. W założeniach składanie wniosku za pośrednictwem systemu teleinformatycznego ma być prostsze niż wypełnienie papierowych formularzy. System ma zawierać podpowiedzi, tj. możliwość wyboru opcji z listy, a co bardzo istotne, ma nie pozwolić na pozostawienie pustych pól, których wypełnienie jest obowiązkowe. Takie rozwiązanie w konsekwencji ma doprowadzić do zmniejszenia ilości błędnych wniosków, które później przedsiębiorcy musieli uzupełniać.

Jeśli do wniosków będą musiały zostać dołączone dokumenty w formie papierowej, np. wydruki z zagranicznych rejestrów spółek, będzie można je dostarczyć do sądu po wysłaniu wniosku elektronicznego. W kwestii aktów notarialnych powstać ma Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych. Po sporządzeniu aktu notarialnego, który podlega zgłoszeniu do rejestru przedsiębiorców KRS, notariusz umieści jego elektroniczny wypis w Repozytorium. We wniosku składanym do sądu podawać będzie się jedynie numer elektronicznego wypisu aktu notarialnego w Repozytorium, a system sam połączy wniosek
z aktem notarialnym.

Dodatkowo w elektronicznym KRS będzie możliwość sprawdzenia statusu sprawy.

Do korzystania z systemu teleinformatycznego przez przedsiębiorcę potrzebny będzie kwalifikowany podpis elektroniczny albo podpis potwierdzony profilem zaufanych ePUAP bądź skorzystanie z usług profesjonalnego pełnomocnika.

Informatyzacja rejestru KRS zapowiada się bardzo interesująco, jednak by system spełniał swój podstawowy cel, czyli uproszczenie postępowania rejestrowego, musi być stabilny, a to ocenić będzie można za rok.

Autor: Agata Piłat

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA