REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest fundacja i jak jej szukać w KRS?

Monika Ćwiek
Aby zarejestrować fundację należy złożyć wraz z wymaganymi prawem dokumentami wniosek o wpis do sądu rejestrowego Krajowego Rejestru Sądowego.
Aby zarejestrować fundację należy złożyć wraz z wymaganymi prawem dokumentami wniosek o wpis do sądu rejestrowego Krajowego Rejestru Sądowego.

REKLAMA

REKLAMA

Fundacja jest jednym z podmiotów, który podlega obowiązkowej rejestracji w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Może być również wpisana do rejestru przedsiębiorców oraz uzyskać status organizacji pożytku publicznego.

Czym jest fundacja?

Fundacja jest organizacją pozarządową, która działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. 1984 Nr 21 poz. 97). Posiada osobowość prawną, a w doktrynie mówi się, iż jest to "spersonifikowany prawnie majątek". Fundacja nie posiada bowiem wspólników. Jest powoływania do życia przez złożenie odpowiedniego oświadczenia przez fundatora (lub fundatorów), wydzielenie majątku i wpisanie do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja działa w tzw. trzecim sektorze, co oznacza, iż jest podmiotem prywatnym, który realizuje funkcje społecznie użyteczne. Wykorzystuje w tym celu środki prywatne lub w określonych sytuacjach publiczne.

REKLAMA

Gdzie są wpisywane fundacje

Fundacje wpisuje się do drugiego z wymienionych przez ustawę z dnia 10 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. 2007 r. Nr 168 poz. 1186) rejestrów. Jest to rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Zobacz: Jakie dane można znaleźć w rejestrze dłużników niewypłacalnych?

Aby zarejestrować fundację należy złożyć wraz z wymaganymi prawem dokumentami wniosek o wpis do sądu rejestrowego Krajowego Rejestru Sądowego. W tym celu należy uzyskać z sądu rejestrowego lub ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości urzędowy formularz o symbolu KRS-W20. Do urzędowego formularza należy dołączyć odpowiednie załączniki w oryginale.

Wraz ze złożeniem wniosku wszczyna się nieprocesowe postępowanie rejestrowe, które powinno zakończyć się postanowieniem o wpisie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpis fundacji do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej nie podlega obowiązkowi ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Fundacja może dodatkowo starać się o nadanie jej statusu organizacji pożytku publicznego (OPP). Uzyskanie lub utrata statusu OPP jest odnotowywana przez Krajowy Rejestr Sądowy i jest ogólnie dostępna dla zainteresowanych.

Zobacz: Wykreślenie wpisu w rejestrze dłużników niewypłacalnych

Fundacja może być wpisana dodatkowo do rejestru przedsiębiorców, jeżeli prowadzić będzie działalność gospodarczą. Obowiązek zgłoszenia fundacji do rejestru przedsiębiorców w przypadku podjęcia przez nią działalności gospodarczej wynika z art. 50 ustawy z dnia 10 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. 2007 r. Nr 168 poz. 1186).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA