REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności przy zakładaniu fundacji

Fundacje podlegają obowiązkowemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego/ Fot. Fotolia
Fundacje podlegają obowiązkowemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fundacje zakłada się w celach społecznych lub gospodarczo użytecznych. Podlegają one wpisowi do KRS i mają osobowość prawną. Mogą również prowadzić działalność gospodarczą.

Kiedy fundacja

Założenie fundacji wymaga spełnienia kilku formalności. Przede wszystkim wymaga wizyty u notariusza, sporządzenia statutu oraz rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Szczegółowe wiadomości można znaleźć w treści ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

REKLAMA

Fundacje zakładane są w określonym celu. Zgodnie z art. 1 w/wym. ustawy fundację można założyć dla realizacji celów społecznych lub gospodarczo użytecznych. Przepisy prawa wymieniają tu przykładowo takie dziedziny, jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Wyliczenie tych obszarów ma jednak charakter przykładowy, a celem fundacji może być realizacja określonych zadań społecznych w innych dziedzinach.

Zobacz: Czym jest fundacja i jak jej szukać w KRS?

Ustanowienie fundacji

Ustanowienie fundacji odbywa się przez oświadczenie woli, złożone w odpowiedniej formie przez fundatora. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o fundacjach powinno mieć ono formę aktu notarialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkiem jest ustanowienie fundacji w formie testamentu.

Treść takiego oświadczenia powinna wskazywać cel fundacji oraz składniki majątkowe, które zostaną przeznaczone na realizację zadań.

Fundacja musi być wyposażona w majątek. Mogą stanowić go pieniądze, papiery wartościowe, rzeczy ruchome lub nieruchomości.

Statut fundacji

Kolejnym elementem niezbędnym do założenia fundacji będzie nadanie jej statutu. Dokonuje tego fundator lub upoważniona do tego przez niego osoba fizyczna lub prawna. W treści statutu należy określić m.in. nazwę, siedzibę i majątek fundacji, a także jej cele, zasady, formy i zakres działalności (art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach). Treść statutu będzie określać wewnętrzną organizację fundacji, stąd też musi także zawierać postanowienia dotyczące składu i organizacji zarządu, sposób powoływania oraz kompetencje organów.

Zobacz: Kto jest wpisywany do rejestru stowarzyszeń?

Działalność gospodarcza

Niezależnie od tego, że fundacja to twór prawny o niezarobkowym charakterze (co odróżnia ją od przedsiębiorstw), może ona prowadzić także działalność gospodarczą. Prowadzenie jednak takiej działalności wymaga jednak określenia jej w statucie fundacji (art. 5 ust. 1 ustawy). Przy tym jej zakres wyznaczają cele fundacji, a majątek musi mieć wartość min. 1 tys. zł.

Wpis do KRS

Ostatnim krokiem, po oświadczeniu fundatora, wyposażeniu w majątek i nadaniu statutu będzie uzyskanie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z art. 49 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym fundacje są bowiem wpisywane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej wymagany jest także wpis do rejestru przedsiębiorców.

Z chwilą wpisu do rejestru fundacja zyskuje osobowość prawną, co oznacza że staje się samodzielnym podmiotem prawa (art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA