REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności przy zakładaniu fundacji

Subskrybuj nas na Youtube
Fundacje podlegają obowiązkowemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego/ Fot. Fotolia
Fundacje podlegają obowiązkowemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fundacje zakłada się w celach społecznych lub gospodarczo użytecznych. Podlegają one wpisowi do KRS i mają osobowość prawną. Mogą również prowadzić działalność gospodarczą.

Kiedy fundacja

Założenie fundacji wymaga spełnienia kilku formalności. Przede wszystkim wymaga wizyty u notariusza, sporządzenia statutu oraz rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Szczegółowe wiadomości można znaleźć w treści ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

REKLAMA

REKLAMA

Fundacje zakładane są w określonym celu. Zgodnie z art. 1 w/wym. ustawy fundację można założyć dla realizacji celów społecznych lub gospodarczo użytecznych. Przepisy prawa wymieniają tu przykładowo takie dziedziny, jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Wyliczenie tych obszarów ma jednak charakter przykładowy, a celem fundacji może być realizacja określonych zadań społecznych w innych dziedzinach.

Zobacz: Czym jest fundacja i jak jej szukać w KRS?

REKLAMA

Ustanowienie fundacji

Ustanowienie fundacji odbywa się przez oświadczenie woli, złożone w odpowiedniej formie przez fundatora. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o fundacjach powinno mieć ono formę aktu notarialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkiem jest ustanowienie fundacji w formie testamentu.

Treść takiego oświadczenia powinna wskazywać cel fundacji oraz składniki majątkowe, które zostaną przeznaczone na realizację zadań.

Fundacja musi być wyposażona w majątek. Mogą stanowić go pieniądze, papiery wartościowe, rzeczy ruchome lub nieruchomości.

Statut fundacji

Kolejnym elementem niezbędnym do założenia fundacji będzie nadanie jej statutu. Dokonuje tego fundator lub upoważniona do tego przez niego osoba fizyczna lub prawna. W treści statutu należy określić m.in. nazwę, siedzibę i majątek fundacji, a także jej cele, zasady, formy i zakres działalności (art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach). Treść statutu będzie określać wewnętrzną organizację fundacji, stąd też musi także zawierać postanowienia dotyczące składu i organizacji zarządu, sposób powoływania oraz kompetencje organów.

Zobacz: Kto jest wpisywany do rejestru stowarzyszeń?

Działalność gospodarcza

Niezależnie od tego, że fundacja to twór prawny o niezarobkowym charakterze (co odróżnia ją od przedsiębiorstw), może ona prowadzić także działalność gospodarczą. Prowadzenie jednak takiej działalności wymaga jednak określenia jej w statucie fundacji (art. 5 ust. 1 ustawy). Przy tym jej zakres wyznaczają cele fundacji, a majątek musi mieć wartość min. 1 tys. zł.

Wpis do KRS

Ostatnim krokiem, po oświadczeniu fundatora, wyposażeniu w majątek i nadaniu statutu będzie uzyskanie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z art. 49 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym fundacje są bowiem wpisywane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej wymagany jest także wpis do rejestru przedsiębiorców.

Z chwilą wpisu do rejestru fundacja zyskuje osobowość prawną, co oznacza że staje się samodzielnym podmiotem prawa (art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA