REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę jawną?

Niedzielska-Jakubczyk Dobromiła

REKLAMA

Spółka jawna jest przedsiębiorstwem samym w sobie i powstaje z chwilą wpisu do rejestru. Do założenia wymagane jest sporządzenie umowy w formie pisemnej, a wspólnicy odpowiadają solidarnie za zobowiązania spółki.

Spółka jawna (sp.j.) jest najprostszą i najbardziej typową osobową spółką handlową. Pozostałe – partnerska, komandytowa i komandytowo-akcyjna – stanowią jej modyfikacje mające służyć szczególnym celom gospodarczym (np. działalności adwokatów czy architektów). Dlatego osoby, które zaplanowały prowadzenie przedsiębiorstwa na lokalnym rynku, lub w stosunkowo niewielkim wymiarze, ale chcą funkcjonować w sposób transparentny, mogą posłużyć się spółką jawną. Jest ona bowiem wpisywana do rejestru przedsiębiorców stanowiącego część Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Tym samym żaden inny przedsiębiorca ani klient konsument nie będą mogli się tłumaczyć, że nie mieli skąd zdobyć podstawowych informacji o sposobie zorganizowania, funkcjonowaniu czy o wspólnikach takiego podmiotu. Nie bez znaczenia jest również wygodne dla wspólników jego opodatkowanie. Choć spółka jawna jest przedsiębiorcą, nie jest osobą prawną i nie płaci CIT.

REKLAMA

Zadaj pytanie na naszym FORUM: Moja firma - Spółki osobowe

Bez zarządu i rady

REKLAMA

Mimo iż wspólnicy mają sporą dowolność w układaniu stosunków między sobą, to jednak istnieją ustawowe zasady, które – jeśli zostaną w umowie spółki złamane, to i tak nie wywołają skutków w stosunkach zewnętrznych spółki. Ich efektem mogą zaś być roszczenia między wspólnikami.

Cechą charakterystyczną spółki jawnej jest to, że sama jest przedsiębiorcą. I chociaż nie jest osobą prawną, to ma podmiotowość prawną. Wolno jej więc nabywać dla siebie, a nie do majątku wspólników np. własność nieruchomości. Może pozywać i być pozywana. Nie posiada jednak organów takich jak zarząd czy rada nadzorcza.

Zasadą przy tym jest, że sp.j. prowadzona jest i reprezentowana przez wszystkich wspólników. Umowa spółki może jednak przewidywać, że jeden wspólnik będzie reprezentował spółkę lub że może to czynić wespół z innym, względnie z prokurentem, czyli pełnomocnikiem do spraw biznesowych. W takich sytuacjach uchwałę wszystkich wspólników zastępuje uchwała tych, którym powierzono prowadzenie spraw spółki. Niemniej niedopuszczalne jest powierzenie prowadzenia spraw spółki osobom trzecim z wyłączeniem wspólników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Składki ZUS wspólników spółki jawnej

Niezbędne dane

Umowa spółki jawnej powinna być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności. Oznacza to, że ustna będzie nieważna. Niemniej nie wymaga chodzenia do notariusza. Spółka powstaje jednak dopiero z chwilą wpisania jej do rejestru przedsiębiorców w KRS.

Umowa minimum musi zawierać określenie:

1. wspólników, czyli ich imiona i nazwiska albo oznaczenie formy prawnej, jeżeli są to inne spółki handlowe,

2. firmy, czyli nazwy zawiązywanej spółki,

3. siedziby spółki (wystarczy podać nazwę miejscowości; podanie adresu spowoduje, że po każdej przeprowadzce spółka musiałaby aneksować umowę),

4. wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość,

5. przedmiotu działalności sp.j.,

6. czasu trwania spółki, gdyby miał być oznaczony (jeśli spółka ma być zawiązana na długo, trzeba napisać, że umowa została zawarta na czas nieoznaczony).

Inne kwestie, jeżeli nie zostaną wyartykułowane w umowie, będą rządziły się regulacjami kodeksu spółek handlowych. Zawsze jednak jest możliwe przygotowanie aneksu i w ten sposób uregulowanie na nowo np. kwestii związanych z reprezentacją lub podziałem zysku. Każda modyfikacja umowy musi trafić do KRS i dopiero od tego momentu można się nań powoływać wobec kontrahentów.

Podstawa prawna

Art. 22–85 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

 Cały artykuł znajdziesz w e - wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź!

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA