REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady przyjmowania krytyki?

Musimy być przygotowani na to, że możemy spotkać się ze złośliwościami lub słowami wypowiedzianymi pod wpływem złości.
Musimy być przygotowani na to, że możemy spotkać się ze złośliwościami lub słowami wypowiedzianymi pod wpływem złości.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W środowisku biurowym prawdopodobnie tak samo często zdarza nam się krytykować innych, jak i być przedmiotem krytyki. Dlatego równie ważna, jak umiejętność konstruktywnego wygłaszania krytyki, jest umiejętność jej przyjmowania.

O wiele prościej jest wygłaszać krytykę pod czyimś adresem, niż samemu stać się przedmiotem osądu. Wszelkie zasady, o których wiemy i staramy się stosować krytykując innych, jakoś nam umykają, gdy sami jesteśmy przez kogoś ganieni. Krytyka, nie wiadomo czemu, w pierwszym odruchu odbierana jest jako napaść na naszą osobę, jako forma agresji. A przecież, przynajmniej z teoretycznego punktu widzenia, zdajemy sobie sprawę, że skoro my mamy prawo krytykować innych, to i inni mają prawo krytykować nas. I tak samo, jak inni, mamy prawo z tą krytyką zgodzić się lub nie.

REKLAMA

REKLAMA

Tak samo, jak krytykujący powinien w rozmowie z nami przedstawić nam w sposób prawidłowy konkretne zarzuty oparte na faktach, tak samo my mamy prawo domagać się wyjaśnienia każdej niejasności oraz podważać niepoparte żadnymi dowodami uwagi. Bez względu na to, czy przyjmujemy krytykę ze strony szefa, czy innego współpracownika, jeśli krytykują nas, jako osobę, a nie naszą pracę, mamy prawo odmówić wysłuchania uwag dotyczących np. naszych cech charakteru.

Musimy być przygotowani na to, że możemy spotkać się ze złośliwościami lub słowami wypowiedzianymi pod wpływem złości. Nie wolno pozwolić na to, żeby ktoś nas sprowokował i wciągnął w jakiekolwiek słowne utarczki. Najlepszym, choć najtrudniejszym sposobem reakcji na takie zaczepki, jest przemilczenie osobistych przytyków i stanowcze skierowanie rozmowy na tory czysto zawodowe.

Zobacz także: Typy zachowań osób pracujących w biurze

REKLAMA

W trakcie rozmowy bardzo ważne jest określenie celu, jaki chce osiągnąć nasz rozmówca. Niejednokrotnie może się zdarzyć, że w zasadzie osoba nas krytykująca chce dać po prostu upust swojej złości lub frustracji i nie zależy jej na osiągnięciu żadnego rezultatu. Jeżeli zarzuty ze strony osoby krytykującej uznamy za uzasadnione, powinniśmy wyjaśnić, jakiego typu zachowania oczekuje się od nas w przyszłości. Dzięki temu będziemy mogli zmierzyć swoje postępy w tej materii, a z drugiej strony będziemy mieli argument do obrony w razie dalszej krytyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Manager

Tak samo, jak możemy uznać przedstawione nam zarzuty za uzasadnione, tak samo możemy nie zgodzić się z krytykującym, zwłaszcza, gdy uważamy, że jego zarzuty są bezpodstawne lub nieuzasadnione. Jeśli przedstawiane są nam fakty, możemy starać się je podważać, najlepiej odwołując się do konkretnych przykładów, np. jeśli ktoś oskarża nas o popełnienie dwóch – trzech literówek w tekście liczącym kilkadziesiąt stron, to możemy zwrócić mu uwagę, że jego krytyka w tej sytuacji jest przesadzona.

Karolina Zaborska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

REKLAMA

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA