REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przepraszać w imieniu szefa?

Subskrybuj nas na Youtube
Rozmowa telefoniczna nigdy nie przekaże tych wszystkich niuansów, które daje nam rozmowa w cztery oczy.
Rozmowa telefoniczna nigdy nie przekaże tych wszystkich niuansów, które daje nam rozmowa w cztery oczy.

REKLAMA

REKLAMA

W każdym biurze od czasu do czasu pojawiają się konflikty. Nikt jednak nie lubi pracować, czy przebywać w pomieszczeniu, gdzie panuje niemiła i niezręczna atmosfera. Dlatego powiedzenie słowa „przepraszam” jest konieczne.

Przyznanie się do błędu i zadośćuczynienie drugiej stronie wypowiedzeniem słowa „przepraszam” nie jest rzeczą łatwą. Tym niemniej jest to konieczne, jeżeli chcemy „oczyścić” atmosferę z negatywnych emocji. Skuteczne przeprosiny, które zadowolą drugą stronę, opierają się na trzech podstawowych zasadach:
1. Słowo „przepraszam” - powinno być wypowiedziane wyraźnie, powoli, bez sarkazmu, niezadowolenia. Ważna jest intonacja – nadajmy naszemu głosowi spokojny ciepły ton, niech osoba, którą przepraszamy wyczuje w nim troskę, a nie złość, czy lekceważenie.
2. Kontakt wzrokowy. Gdy przepraszamy, powinniśmy patrzeć drugiej stronie prosto
w oczy, by dać jej odczuć, że w swych przeprosinach jesteśmy jak najbardziej szczerzy. Trzeba mieć jednak na uwadze, że zbyt intensywne wpatrywanie się w drugą osobę może być odczytane, jako próba jej zdominowania.
3. Mimika i mowa ciała. Składaniu przeprosin nie powinny towarzyszyć zaciśnięte pięści, czy nienaturalnie uniesione brwi. Rozmówca na pewno zauważy sprzeczność między treścią naszych słów a sposobem ich wyrażenia. Pilnujmy więc, by nasza twarz wyrażała to samo, co słowa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także serwis: Korespondencja w biznesie

Przeprosiny przez telefon

Rozmowa telefoniczna nigdy nie przekaże tych wszystkich niuansów, które daje nam rozmowa w cztery oczy. Właśnie dlatego, że nie możemy posiłkować się mową ciała, jest ona o wiele trudniejsza. W rozmowach tego typu największy nacisk musimy położyć na intonację – trzeba pilnować, żeby cała wypowiedź utrzymana była na tym samym poziomie, bez intonacji wznoszącej i opadającej, co mogłoby świadczyć o naszej nieszczerości lub arogancji.

Polecamy: Jakie są podstawowe zasady prowadzenia rozmów telefonicznych?

REKLAMA

Przeprosiny pisemne

Zredagowanie przeprosin na piśmie jest o tyle łatwe, że dysponujemy czasem
na przemyślenie treści pisma i dobór właściwych słów. Odpowiadając na reklamację klienta, warto pamiętać o pewnym schemacie pomocnym przy ułożeniu odpowiedzi na jego skargę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • grzeczne podziękowanie za zgłoszone uwagi/zainteresowanie produktem/usługą,
  • podkreślenie cech wspólnych z klientem, miejsc, w których się zgadzacie,
  • dokładne opisanie sytuacji, która miała miejsce,
  • zwrócenie klientowi uwagi na komplikacje/niedogodności,
  • przeproszenie za powstałe niedogodności,
  • propozycja rozwiązania sytuacji/rozwiązania problemu,
  • ewentualna propozycja rekompensaty, „bonusów” w celu przekonania do kontynuacji współpracy,
  • grzeczne zakończenie.

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA