REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapisywanie wypowiedzi uczestników w protokole

Najczęstszym błędem, świadczącym zarazem o braku profesjonalizmu jest notowanie wypowiedzi uczestników słowo po słowie.
Najczęstszym błędem, świadczącym zarazem o braku profesjonalizmu jest notowanie wypowiedzi uczestników słowo po słowie.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy mówcy potrafią przemawiać w sposób jasny i uporządkowany. Znacznie częściej zdarza się, że ich wypowiedzi są chaotyczne i pełne dygresji. Jak je zatem zapisać, by móc przytoczyć czyjeś słowa w protokole?

Tempo dyskusji

Każde zebranie charakteryzuje się swoim własnym tempem. Zazwyczaj w sprawach, które interesują wszystkich, tempo to wzrasta, wszyscy uczestnicy starają się włączyć do dyskusji. W sprawach mniej interesujących odzywa się mniej osób, tempo spada.

REKLAMA

REKLAMA

Podobne zależności można zaobserwować u osób wypowiadających się na jakiś temat. Dzięki przewidywalnemu schematowi, a także mowie ciała, można wywnioskować, które stwierdzenia są dla mówiącego ważne i warte zanotowania, a które można pominąć.

W trakcie dyskusji, mówcy zazwyczaj zaczynają swoje wypowiedzi od banalnych i neutralnych stwierdzeń, „rozkręcają się” zazwyczaj wraz z rozwojem dyskusji. Argumenty też są stopniowane, od najmniej ważkich, po te najmocniejsze. Zwykle po nich temat jest zamykany. Warto zwracać uwagę na zmianę intonacji mówcy – świadczy ona o przechodzeniu do kolejnych faz przemówienia. Intonacja pomaga także określić, którą część swojej wypowiedzi mówca uważa za ważną, a którą nie i tym samym pomaga protokolantce w wyborze tego, co powinna zanotować.

Zobacz również: Robienie notatek podczas obrad

Jak notować

Są dwie metody notowania wypowiedzi uczestników dyskusji – ale tylko jedna z ich jest prawidłowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęstszym błędem, świadczącym zarazem o braku profesjonalizmu jest notowanie wypowiedzi uczestników słowo po słowie.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Niektóre osoby korzystają co prawda z formy zbliżonej do stenografowania, ale i tak później opracowują protokół w formie wyciągu z tych wypowiedzi. Prócz tego, że metoda ta jest dużo bardziej pracochłonna, to wiąże się z nią również niebezpieczeństwo powstawania różnego rodzaju niejasności i dwuznaczności. Prawidłowa, i zarazem najlepsza metoda protokołowania polega na słuchaniu dłuższych, zamkniętych fragmentów wypowiedzi, a następnie na dokonywania ich syntezy, czyli streszczania najważniejszych punktów.

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA