REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega ecodriving w trasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Na czym polega ecodriving w trasie
Na czym polega ecodriving w trasie

REKLAMA

REKLAMA

Ekodriving to bardzo ceniona umiejętność w dzisiejszych czasach. Nie dość, że pozwala oszczędzać paliwo, to zmniejsza również niekorzystny wpływ silników spalinowych na środowisko. Odpowiadamy więc, jak jeździć oszczędnie i ekologicznie.

Płynność

REKLAMA

Jeśli chcemy podróżować oszczędnie i ekologicznie, musimy zachować płynność jazdy. Najlepiej jest założyć pewną prędkość, z którą chcemy podróżować. Dla większości samochodów wynosi ona około 90-115 km/h. Możemy przestudiować instrukcję obsługi pojazdu i dowiedzieć się dokładnie przy jakich prędkościach nasze auto zużywa najmniej paliwa. Wtedy będziemy pewni, że jedziemy z najbardziej odpowiednią dla ekonomicznej jazdy szybkością. Pamiętajmy też, że postoje wbrew pozorom mogą negatywnie wpłynąć na spalanie. Jeśli jedziemy płynnie, to z pewnością wyprzedzamy inne pojazdy, które jadą wolniej.

REKLAMA

Przyspieszając zużywamy więcej paliwa, a gdy się zatrzymamy choćby na 15 minut, wszystkie wolniejsze auta znowu będą przed nami i będziemy musieli je ponownie wyprzedzić, zużywając więcej paliwa. Nie warto też nadużywać pedału gazu, aby potem hamować przed wolniejszym kierowcą. Jeśli już decydujemy się na szybką jazdę, zachowajmy płynność.

Polecamy: Jakie pułapki podatkowe przy sprzedaży firmowego auta?

Styl jazdy

Styl jazdy również jest ważny i pomimo tego, że na trasie najpewniej nie spotkają nas korki i sygnalizacja świetlna, również warto stosować niektóre zasady. Jeśli chcemy jechać oszczędnie, nie powinniśmy rozpędzać naszego auta powoli, lecz na pewno zdecydowanie.

Warto używać pedału gazu tak, aby obroty silnika nie przekraczały 2500 na minutę, ale zachować pełną dynamikę przyspieszania w zakresie, w jakim silnik pracuje wydajnie. W ten sposób na pewno jego zapotrzebowanie na paliwo znacznie się zmniejszy. Powinniśmy jednak dążyć do osiągnięcia prędkości sprzyjającej ekonomice naszego pojazdu, ustalonej przez producenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

Opór

Pamiętajmy, że im większy opór stawia nasze auto, tym więcej paliwa potrzebuje silnik, aby je rozpędzić i utrzymać pożądaną prędkość. Ma on ogromne znaczenie podczas długich podróży. Dodatkowy bagaż na dachu, szeroko otwarte szyby czy szyberdach to niestety przyczyna zauważalnego zwiększenia zużycia paliwa. Paradoksalnie, nawet bardziej opłaca się uruchomić klimatyzację samochodową, niż tworzyć w samochodzie przewiew, który zwiększy opór. Przyjmuje się, że otworzenie szyby w samochodzie podczas jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet o jeden litr na sto kilometrów!

Obciążenie

Daleka podróż to zazwyczaj wyjazd na wakacje bądź w delegacje. Jeśli udajemy się gdzieś na dłużej, to oczywiście zabieramy ze sobą bagaż. W trasie obciążenie nie ma aż tak dużego znaczenia na spalanie jak w mieście, jednak warto pomyśleć i o tym. Nie oznacza to ograniczania się do niezbędnego minimum, ale nie warto zabierać rzeczy, które mogą się nie przydać. Przemyślane pakowanie również może pomóc zmniejszyć zużycie paliwa.

Sztuczka z „TIR’em”

REKLAMA

Wielu kierowców sądzi, że jazda za ciężarówką pomoże znacznie zmniejszyć zużycie paliwa. To twierdzenie opiera się na prostym zjawisku tunelu powietrznego, który tworzy się za naczepą ciężarówki. Powietrze jest rzadsze, przez co auto jadące za TIR’em stawia mniejszy opór. Tak rzeczywiście jest, ale żeby korzystać z tego zjawiska, musielibyśmy znaleźć się niebezpiecznie blisko poprzedzającego nas, dużego pojazdu. Jest to odległość od 1 do 4 metrów, w zależności od prędkości poruszania się.

Jeśli zaś znajdziemy się zbyt daleko, to będziemy trafiać wprost w wir powietrza za tunelem, gdzie jego cząsteczki będą stawiać większy niż zwykle opór i będziemy narażeni na zwiększenie zużycia paliwa. Nie polecamy więc takiej jazdy ze względu na bezpieczeństwo, zwłaszcza, że koła ciężarówki mogą co pewien czas wyrzucać np. kamienie, które mogą uszkodzić nasze auto.

Polecamy: Samochód służbowy w oczach pracownika

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA