REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega ecodriving w trasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Na czym polega ecodriving w trasie
Na czym polega ecodriving w trasie

REKLAMA

REKLAMA

Ekodriving to bardzo ceniona umiejętność w dzisiejszych czasach. Nie dość, że pozwala oszczędzać paliwo, to zmniejsza również niekorzystny wpływ silników spalinowych na środowisko. Odpowiadamy więc, jak jeździć oszczędnie i ekologicznie.

Płynność

Jeśli chcemy podróżować oszczędnie i ekologicznie, musimy zachować płynność jazdy. Najlepiej jest założyć pewną prędkość, z którą chcemy podróżować. Dla większości samochodów wynosi ona około 90-115 km/h. Możemy przestudiować instrukcję obsługi pojazdu i dowiedzieć się dokładnie przy jakich prędkościach nasze auto zużywa najmniej paliwa. Wtedy będziemy pewni, że jedziemy z najbardziej odpowiednią dla ekonomicznej jazdy szybkością. Pamiętajmy też, że postoje wbrew pozorom mogą negatywnie wpłynąć na spalanie. Jeśli jedziemy płynnie, to z pewnością wyprzedzamy inne pojazdy, które jadą wolniej.

REKLAMA

REKLAMA

Przyspieszając zużywamy więcej paliwa, a gdy się zatrzymamy choćby na 15 minut, wszystkie wolniejsze auta znowu będą przed nami i będziemy musieli je ponownie wyprzedzić, zużywając więcej paliwa. Nie warto też nadużywać pedału gazu, aby potem hamować przed wolniejszym kierowcą. Jeśli już decydujemy się na szybką jazdę, zachowajmy płynność.

Polecamy: Jakie pułapki podatkowe przy sprzedaży firmowego auta?

Styl jazdy

Styl jazdy również jest ważny i pomimo tego, że na trasie najpewniej nie spotkają nas korki i sygnalizacja świetlna, również warto stosować niektóre zasady. Jeśli chcemy jechać oszczędnie, nie powinniśmy rozpędzać naszego auta powoli, lecz na pewno zdecydowanie.

REKLAMA

Warto używać pedału gazu tak, aby obroty silnika nie przekraczały 2500 na minutę, ale zachować pełną dynamikę przyspieszania w zakresie, w jakim silnik pracuje wydajnie. W ten sposób na pewno jego zapotrzebowanie na paliwo znacznie się zmniejszy. Powinniśmy jednak dążyć do osiągnięcia prędkości sprzyjającej ekonomice naszego pojazdu, ustalonej przez producenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

Opór

Pamiętajmy, że im większy opór stawia nasze auto, tym więcej paliwa potrzebuje silnik, aby je rozpędzić i utrzymać pożądaną prędkość. Ma on ogromne znaczenie podczas długich podróży. Dodatkowy bagaż na dachu, szeroko otwarte szyby czy szyberdach to niestety przyczyna zauważalnego zwiększenia zużycia paliwa. Paradoksalnie, nawet bardziej opłaca się uruchomić klimatyzację samochodową, niż tworzyć w samochodzie przewiew, który zwiększy opór. Przyjmuje się, że otworzenie szyby w samochodzie podczas jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet o jeden litr na sto kilometrów!

Obciążenie

Daleka podróż to zazwyczaj wyjazd na wakacje bądź w delegacje. Jeśli udajemy się gdzieś na dłużej, to oczywiście zabieramy ze sobą bagaż. W trasie obciążenie nie ma aż tak dużego znaczenia na spalanie jak w mieście, jednak warto pomyśleć i o tym. Nie oznacza to ograniczania się do niezbędnego minimum, ale nie warto zabierać rzeczy, które mogą się nie przydać. Przemyślane pakowanie również może pomóc zmniejszyć zużycie paliwa.

Sztuczka z „TIR’em”

Wielu kierowców sądzi, że jazda za ciężarówką pomoże znacznie zmniejszyć zużycie paliwa. To twierdzenie opiera się na prostym zjawisku tunelu powietrznego, który tworzy się za naczepą ciężarówki. Powietrze jest rzadsze, przez co auto jadące za TIR’em stawia mniejszy opór. Tak rzeczywiście jest, ale żeby korzystać z tego zjawiska, musielibyśmy znaleźć się niebezpiecznie blisko poprzedzającego nas, dużego pojazdu. Jest to odległość od 1 do 4 metrów, w zależności od prędkości poruszania się.

Jeśli zaś znajdziemy się zbyt daleko, to będziemy trafiać wprost w wir powietrza za tunelem, gdzie jego cząsteczki będą stawiać większy niż zwykle opór i będziemy narażeni na zwiększenie zużycia paliwa. Nie polecamy więc takiej jazdy ze względu na bezpieczeństwo, zwłaszcza, że koła ciężarówki mogą co pewien czas wyrzucać np. kamienie, które mogą uszkodzić nasze auto.

Polecamy: Samochód służbowy w oczach pracownika

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA