REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega ecodriving w mieście

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Na czym polega ecodriving w mieście?
Na czym polega ecodriving w mieście?

REKLAMA

REKLAMA

Jazda ekonomiczna i ekologiczna w mieście to trudne zadanie. Co chwilę napotykamy na korek, sygnalizację świetlną i inne, zmuszające nas do zatrzymania sytuacje. Podpowiadamy, w jaki sposób możemy oszczędzić pieniądze, a przez spalanie mniejszej ilości paliwa - jeździć bardziej ekologicznie.

Styl jazdy

REKLAMA

Jest on bardzo ważny. Nieustanna „walka” na drodze sprzyja nadmiernemu zużywaniu paliwa. Ciągłe dodawanie gazu, hamowanie i ponowne przyspieszanie to właśnie czynniki, przez które nasz silnik generuje ogromne zapotrzebowanie na mieszankę. W mieście można oszczędzać zmieniając styl jazdy na spokojny, ale zarazem dynamiczny.

REKLAMA

Przede wszystkim starajmy się w miarę szybko osiągnąć stałą prędkość jazdy, przy której nie będziemy musieli zbyt często hamować ani przyspieszać. W mieście będzie to zapewne około 50 km/h. Nie oznacza to jednak, że mamy przyspieszać gwałtownie, aby osiągnąć ją niemal natychmiast po starcie. Jeśli chcemy oszczędzać, nie powinniśmy przekraczać 2500 obrotów silnika na minutę. Gdy pułap ten osiągniemy, po prostu zmieniamy bieg na wyższy i przyspieszamy dalej. Pamiętajmy jednak, że przyspieszanie, gdy silnik ma zbyt niskie obroty dla danego biegu może być dla niego szkodliwe, więc stosujmy się do tej rady rozsądnie, nie zmuszając motoru do pracy w niewłaściwych dla niego warunkach. Pamiętajmy też o tym, że dojeżdżając do skrzyżowania oszczędzamy, gdy samochód jest na biegu podczas zwalniania lub hamowania. Stąd właśnie pomysł oszczędzania za pomocą „hamowania biegami”.

Jeśli mamy nawyk wrzucania biegu jałowego, czyli tak zwanego „luzu”, nasz samochód będzie zużywał paliwo mimo małego obciążenia, bo silnik będzie musiał się sam napędzić. Jeśli zaś hamujemy lub zwalniamy, czyli zdejmujemy nogę z gazu a pojazd pozostaje na biegu, pompa paliwa dostarcza do silnika minimalne ilości paliwa lub w ogóle je odcina. Dzieje się tak dlatego, że rozpędzone koła mogą poruszać silnikiem, tak jak silnik kołami, czyli energia nie pochodzi ze spalania mieszanki, a z siły rozpędu naszego auta.

Polecamy: Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

Droga do pracy

Momenty, w których najbardziej chcielibyśmy oszczędzać to godziny szczytu. Wtedy zazwyczaj jedziemy lub wracamy z pracy i niestety, wszyscy musimy stawić się o niej o mniej więcej tej samej godzinie, co wiąże się z korkami w dużych miastach. Jeśli jednak opracujemy sobie drogę, która być może będzie dłuższa, ale za to rzadziej zmusi nas do zatrzymywania i ruszania, możemy na tym zyskać. Do tego, drogę do pracy łatwo zapamiętać. Jeśli wiemy, że po ruszeniu ze skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i tak zatrzyma nas następna, choćbyśmy bardzo się starali zdążyć przejechać na zielonym świetle, to nie warto próbować. Jedźmy spokojnie i płynnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obciążenie

REKLAMA

Ma ono wielkie znaczenie w mieście. W naszych bagażnikach może nagromadzić się wiele przedmiotów, których nie potrzebujemy na co dzień. Sprzęt sportowy, zakupy i inne rzeczy, które trafiają przy okazji do naszego samochodu często zostają tam na jakiś czas. Przecież mogą się przydać przy następnej okazji. Jeśli chcemy oszczędzać, powinniśmy regularnie kontrolować, co znalazło się w naszym bagażniku i czego nie powinno tam na co dzień być. Od razu po pozbyciu się zbędnego balastu zauważymy obniżenie spalania w naszym pojeździe.

Pamiętajmy, że ecodriving to nie tylko oszczędność paliwa i zarazem ograniczenie wydalania szkodliwych gazów, będących produktem spalania w silniku. Jest to również unikanie wypadków i innych zdarzeń drogowych, więc nade wszystko zachowajmy szczególną ostrożność za każdym razem, kiedy wsiadamy za kierownicę. 

Polecamy: Samochód służbowy w oczach pracownika

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA