Jak stan samochodu firmowego wpływa na zużycie paliwa
REKLAMA
REKLAMA
Opony
Przede wszystkim powinniśmy kontrolować stan opon. Nierówno zużyty bieżnik, nieprawidłowa przyczepność i zbyt niskie ciśnienie powodują, że samochód będzie stawiał większe opory i przez to zużywał więcej paliwa. Dbajmy o to, aby ciśnienie było co najmniej takie, jak zaleca producent. Jeśli się pomylimy, nieco wyższe ciśnienie w oponie będzie powodować mniejsze spalanie, niż ciśnienie zbyt niskie. Jeśli chcemy oszczędzać, lepiej nie wyposażać się zbyt szerokie opony. Im większa ich powierzchnia, tym większy opór i tym samym spalanie. Dbajmy też o to, aby zmienić zimowe opony na letnie, gdy temperatura powietrza na dworze nie spada już poniżej 7 stopni Celsjusza. Opona zimowa charakteryzuje się większą miękkością, przez co pomiędzy nią a drogą wytwarza się więcej tarcia w wysokich temperaturach, a co za tym idzie, powoduje zużycie energii, więc także paliwa.
REKLAMA
Hamulce
Warto kontrolować, czy ich stan jest prawidłowy. Hamulce, które obcierają lub są choć w niewielkim stopniu zapieczone będą stawiały dodatkowy opór i powodowały wyższe spalanie. W dodatku uszkodzony hamulec to zawsze zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa.
Polecamy: Jakie pułapki podatkowe przy sprzedaży firmowego auta?
Łożyska
Łożyska kół również powinny być w bardzo dobrej kondycji. Jeśli zaniedbamy ten aspekt, uszkodzone, przetarte łożysko będzie stawiało dodatkowy opór, zmuszając silnik do pokonywania go podczas napędzania kół.
Układ wydechowy
Jeśli jest uszkodzony, grozi to spadkiem mocy. W rezultacie aby przyspieszać i jeździć dynamicznie, będziemy musieli mocniej naciskać na pedał gazu, zużywając tym samym więcej paliwa. Zwróćmy szczególną uwagę na katalizator, którego pęknięcie naprawdę zauważalnie wpłynie na moc silnika.
Jeśli będziemy tracili energię pochodzącą z paliwa na walkę z dziurawym układem wydechowym, nasze próby oszczędzania spełzną na niczym.
Silnik
Stan silnika jest również istotny. W szczególności uwagi wymaga sonda lambda i czujnik powietrza. Są one odpowiedzialne za badanie i regulację składu mieszanki paliwowej. Jeśli będą uszkodzone, może to spowodować różne objawy zaburzające prawidłową pracę motoru, ale również zwiększenie zużycia paliwa.
Filtr powietrza
Jeśli jest bardzo zanieczyszczony, nie będzie pozwalał na dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do silnika. Motor nie będzie spalał całego paliwa, które dostarczy mu pompa, ponieważ zabraknie mu powietrza dla tego procesu.
Efektem będzie np. obfite dymienie silnika zaraz po włączeniu go po zimnej nocy, ale również zwiększone zużycie paliwa, ponieważ motor będzie pracował mniej wydajnie.
Polecamy: Samochód służbowy w oczach pracownika
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA