REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdzanie kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Wiliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z nierzetelnym lub niewypłacalnym kontrahentem zetknęła się chyba każda działająca na polskim rynku firma. Brak zapłaty z tytułu sprzedaży lub wykonanej usługi może spowodować zatory płatnicze w przedsiębiorstwie i poważnie zachwiać jego płynnością finansową.

W konsekwencji może doprowadzić nawet do upadłości firmy. Bezpieczeństwo zawieranych transakcji nabiera podstawowego znaczenia, szczególnie w czasie kryzysu nieodłącznie związanego z niewypłacalnością kontrahentów.

REKLAMA

W 2009 r. po raz pierwszy od 7 lat liczba upadłości ogłaszanych przez polskie sądy zaczęła rosnąć. Wg raportu Coface Poland w I półroczu tego roku zbankrutowało 309 firm, co oznacza 53-proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego.

Po pierwsze profilaktyka

REKLAMA

Ponad 80% wszystkich transakcji handlowych B2B odbywa się w kredycie kupieckim, czyli z odroczonym terminem płatności. Rynek i konkurencja wymuszają na przedsiębiorcach oferowanie coraz korzystniejszych warunków współpracy i wydłużanie czasu zapłaty, a to pociąga za sobą wzrost ryzyka handlowego. Menedżerowie ekspansywnie działających firm stoją zawsze przed dylematem: zwiększać sprzedaż kosztem wzrostu ryzyka czy ograniczać ryzyko kosztem sprzedaży. Konieczna staje się ocena i kontrola tego ryzyka w portfelu kilkudziesięciu czy nawet kilkuset nowych i starych klientów, a następnie skuteczne odzyskiwanie zaległych należności. W obecnych warunkach, kiedy wiele przedsiębiorstw cierpi na spadek liczby zamówień, tym bardziej niezbędne jest minimalizowanie ryzyka takich transakcji, dbanie o terminowy i możliwie jak najpełniejszy spływ należności za usługi, które zostały wykonane.

Zasada, która mówi, że lepiej się zabezpieczać, niż później szukać ratunku, powinna obowiązywać wszystkie przedsiębiorstwa, ponieważ zawarcie kilku nietrafnych transakcji, a czasami nawet jednorazowy błąd w doborze kontrahenta może oznaczać kłopoty finansowe zagrażające bytowi firmy. Dlatego niezależnie od branży i wielkości firmy warto wiedzieć, z kim prowadzi się interesy. Trzeba sprawdzać wiarygodność potencjalnego partnera handlowego, badając jego sytuację prawną, wypłacalność, doświadczenia płatnicze. W szybkim pozyskiwaniu takich danych specjalizują się wywiadownie handlowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotrzeć do informacji

Wywiadownie pomagają wykryć nie tylko oszustów czy bankrutów, ale także przedsiębiorstwa z problemami finansowymi, o niejasnych powiązaniach, a także mające w zwyczaju celowe opóźnianie płatności.

Pierwsze wywiadownie powstały w XIX wieku. Obecnie firmy standardowo wykorzystują ich usługi, aby czerpać informacje o rzetelności partnerów handlowych. Teoretycznie większość danych dostarczanych przez wywiadownię można uzyskać samodzielnie, ale czas i pieniądze konieczne do ich pozyskania, a następnie opracowania, są zwykle zbyt wysokie. Wywiadownia robi to szybciej i taniej. Wykonując zlecenie sporządzenia raportu handlowego, w profesjonalny sposób zbiera legalnymi metodami dane, które nie stanowią tajemnicy handlowej i są dostępne w oficjalnych źródłach. W większości przypadków wywiadownie nie informują badanej firmy, kto się nią interesuje. Jednak część zleceniodawców nie zamierza ukrywać, że na ich potrzeby wykonywane jest podobne badanie. Przyjmują, że to normalna procedura i informują potencjalnych partnerów lub klientów, że będą poddani analizie.

Jak działa wywiadownia

REKLAMA

Wywiadownia pozyskuje informacje o badanej firmie z dostępnych oficjalnie źródeł. Są nimi przede wszystkim rejestry, sądy, urzędy, giełdy długów, rankingi, statystyki, publikacje w mediach oraz wewnętrzne bazy danych wywiadowni, które rejestrują informacje negatywne o firmach, np. windykacje. Ważnym źródłem danych jest też sama badana firma oraz jej kontrahenci. Zebrane w ten sposób informacje są przetwarzane i analizowane przez specjalistów, którzy oceniają wiarygodność firmy, jej dyscyplinę płatniczą oraz przyznają maksymalny pułap kredytu kupieckiego. Tak przygotowany raport trafia do klienta.

Pomimo wszelkich działań profilaktycznych partner może stać się niewypłacalny lub mieć przejściowe trudności z wypełnianiem swoich zobowiązań w trakcie współpracy. Dlatego wywiadownie zalecają sprawdzanie nie tylko nowych kontrahentów, ale i okresowe badanie sytuacji stałych partnerów handlowych lub objęcie ich ciągłym monitoringiem. Dzięki usłudze monitorowania jednej firmy lub wybranego portfela kontrahentów przedsiębiorca otrzymuje dodatkowo informacje o zachodzących, istotnych, zmianach, w tym np. o pojawieniu się nowych danych finansowych lub o zdarzeniach negatywnych (takich jak wniosek o upadłość).

Weryfikacja kontrahentów i prewindykacja należności

Kiedy korzystać z wywiadowni

1. Przed podjęciem współpracy z nowym kontrahentem:

• jako element wspomagający negocjacje handlowe;

• w celu rozpoznania sytuacji nowego kontrahenta (aktualna sytuacja finansowa, zwyczaje płatnicze, skala i możliwości współpracy, historia, referencje);

• w celu weryfikacji danych organizacyjno-prawnych przed podpisaniem kontraktu;

• przy podejmowaniu decyzji o przyznaniu kredytu kupieckiego.

2. W trakcie trwania współpracy:

• jako element nadzoru nad kontraktami obarczonymi dużym ryzykiem;

• przy zmianie limitu kredytowego lub warunków kontraktu;

• przy rozważaniu decyzji o zwiększeniu zakresu współpracy;

• przed podjęciem decyzji o sposobie działań windykacyjnych.

 

Kontrahent pod lupą, czyli

Nie ma ograniczeń co do wielkości sprawdzanej firmy czy branży, w której działa. Wywiadownia jest w stanie przygotowywać raporty zarówno o małych, jak i o bardzo dużych firmach. Może też przygotować analizę całej branży. Duże wywiadownie sieciowe bez problemu sprawdzą firmy z całego świata.

Co znajdziemy w standardowym raporcie?

Zawartość merytoryczną raportu stanowią przede wszystkim:

dane rejestrowe firmy (forma prawna, adresy działalności, kapitał, struktura własności, prawo reprezentacji, kierownictwo, przedmiot działalności, powiązania kierownictwa z innymi firmami);

informacje o sytuacji finansowej badanej firmy (nt. niewypłacalności, dyscypliny płatniczej, doświadczeń windykacyjnych; dane bilansowe, wskaźniki ekonomiczne wraz z komentarzem);

inne informacje (zatrudnienie, firmy związane, kierunki importu i eksportu, inwestycje rozpoczęte, itd.);

oceny oraz rekomendowana wielkość kredytu kupieckiego, np. Coface Poland przyznaje ocenę wg autorskiego systemu @rating score, który pozwala ocenić prawdopodobieństwo niewypłacalności danej firmy w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Raport handlowy jest podstawowym produktem wywiadowni handlowych, jednak wywiadownie, wykorzystując swój potencjał, jakim są ogromne zasoby informacyjne o firmach, znajomość rynku oraz doświadczenie profesjonalnych analityków, oferują znacznie szerszy wachlarz usług. Znajdują one zastosowanie w trzech obszarach potrzeb swoich klientów:

• Weryfikacja wiarygodności partnerów handlowych i kontrola ryzyka transakcji

W tym celu - poza standardowym raportem handlowym -przedsiębiorcy mogą zamawiać wersje wzbogacone o wizytację w firmie badanej lub o dane o nieruchomościach. Raport z wizytacji zawiera dodatkowo szczegółowy opis obserwacji pracownika wywiadowni z wizyty w firmie badanej. Informacje takie dotyczą m.in.: otoczenia firmy, jej lokalizacji, oszacowanej powierzchni, zakresu faktycznie prowadzonej działalności, widocznego oznakowania, zaobserwowanej liczby pracowników, środków transportu, urządzeń, towarów oraz innych danych uzgodnionych z zamawiającym. Raport o nieruchomości dostarcza dodatkowych informacji o stanie prawnym nieruchomości, które są w posiadaniu badanej firmy. Takie dane pomagają zabezpieczyć transakcję handlową i windykację należności. W przypadku, gdy klientowi potrzebne są tylko podstawowe informacje, wywiadownia może dostarczyć jedynie dane rejestrowe.

Szczególnie przydatna - zwłaszcza w czasie kryzysu - jest usługa monitoringu kontrahenta, polegająca na bieżącej obserwacji sytuacji badanej firmy. Monitoring działa na zasadzie wczesnego systemu ostrzegania i dzięki temu umożliwia wczesne wychwycenie niepokojących sygnałów o sytuacji odbiorcy i podjęcie adekwatnych decyzji w zakresie warunków udzielania kredytu kupieckiego. Szczególnie przydatną usługą jest monitoring portfela kontrahentów, dzięki któremu przedsiębiorca może na bieżąco monitorować negatywne zdarzenia w całym portfelu swoich klientów lub w wybranej jego części. Bez potrzeby zamawiania raportów o swoich klientach może jedynie śledzić zmiany w grupie nawet kilkudziesięciu odbiorców. Korzystająca z monitoringu firma może bez angażowania własnego czasu, niskim kosztem kontrolować ryzyko handlowe i reagować wcześniej, niż zareaguje rynek. Może zatem podjąć działania, zanim o problemach dłużnika poinformuje prasa lub poszkodowane przedsiębiorstwa z branży. Dodatkową zaletą tego środka prewencji jest także fakt, że jest jednym z alternatywnych rozwiązań dla przedsiębiorstw, które chcą dbać o bezpieczeństwo swoich transakcji handlowych, ale nie mogą sobie pozwolić na droższe rozwiązania ograniczające ryzyko, np. ubezpieczenie należności.

• Analiza rynku i konkurencji oraz wspieranie strategicznych decyzji w przedsiębiorstwach.

Na analizę branżową składają się m.in.: opis aktualnej sytuacji branży na tle gospodarki kraju, dane statystyczne z komentarzem, upadłości i negatywne informacje w branży, kierunki rozwoju branży, analiza SWOT, analiza wskaźnikowa wybranych firm na tle branży z komentarzem.

Jak wybrać wywiadownię

W Polsce działa kilka sieciowych międzynarodowych wywiadowni sieciowych (takich jak Coface, Dun & Bradstreet, Creditreform) oraz kilkanaście podmiotów krajowych. Wywiadownia sieciowa dzięki swoim międzynarodowym powiązaniom może sprawdzić partnera handlowego praktycznie na całym świecie. Wywiadownie krajowe ograniczają się do terytorium Polski.

Warto sprawdzić, jak długo wywiadownia działa na polskim rynku, a tym samym jakie ma doświadczenie i bazę danych o firmach oraz ile osób zatrudnia, co wiąże się z jej możliwościami szybkiego pozyskania informacji z różnych miejsc w kraju. Istotne są także inne usługi z zakresu zarządzania należnościami, które świadczy np. windykacja należności.

Szymon Wiliński

dyrektor ds. rozwoju biznesu informacyjnego Coface Poland

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA