REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy kontrahent nie zapłacił

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wierzyciel nieściągalnych należności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, może obniżyć należny VAT, korzystając z tzw. ulgi na złe długi.

WIERZYCIEL

REKLAMA

Nieściągalność wierzytelności jest uprawdopodobniona, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Jeżeli jesteś w takiej sytuacji i zamierzasz skorzystać z „ulgi na złe długi”, postępuj następująco:

Krok 1. Sporządź listę dłużników i zaległych należności.

Krok 2. Ustal terminy płatności należności na podstawie faktury lub umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 3. Sprawdź, czy upłynął termin 180 dni (pół roku) od upływu terminu płatności zaległych należności.

Krok 4. Sprawdź, czy od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona. Po upływie tego terminu nie możesz skorzystać z „ulgi na złe długi”.

Krok 5. Sprawdź, czy spełniasz warunki skorzystania z ulgi. Warunki zostały wymienione w ramce.

Aby skorzystać z „ulgi na złe długi”, podatnik powinien sprawdzić, czy:

1. Dostawa towaru lub świadczenie usług były dokonane na rzecz podatnika VAT zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2. Wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;

3. Wierzytelności nie zostały zbyte;

4. Pomiędzy wierzycielem i dłużnikiem nie istnieją związki o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy (szczegóły w art. 32 ust. 2-4 ustawy o VAT).

Krok 6. Zawiadom dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego. Wzór zawiadomienia został podany w ramce.

Zawiadomienie dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego od nieściągalnych wierzytelności

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Krok 7. Uzyskaj potwierdzenie odbioru zawiadomienia przez dłużnika. Potwierdzenie odbioru zawiadomienia może być dokonane w dowolnej formie, np. na kopii zawiadomienia, poprzez pocztowe zwrotne potwierdzenie odbioru, oświadczenie o odebraniu zawiadomienia.

Krok 8. Sprawdź, czy na dzień dokonania korekty dłużnik i wierzyciel mają status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego. Status dłużnika możesz potwierdzić, składając wniosek do urzędu skarbowego. Wzór wniosku został podany w ramce.

Wniosek o potwierdzenie statusu podatnika VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krok 9. Skoryguj VAT w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym:

• upłynęło 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, a dłużnik nie uregulował należności,

• otrzymasz potwierdzenie odbioru zawiadomienia przez dłużnika.

WAŻNE!

Nie możesz skorygować VAT, jeśli nie otrzymasz potwierdzenia odbioru zawiadomienia przez dłużnika.

Krok 10. Jeżeli dłużnik w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia zapłacił tylko część należności, skoryguj VAT przypadający na tę część należności, która nie została uregulowana.

Korektę zrób w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym:

• upłynęło 14 dni od otrzymania zawiadomienia, a dłużnik nie uregulował całości należności,

• otrzymasz potwierdzenie odbioru zawiadomienia przez dłużnika.

WAŻNE!

Nie możesz skorygować VAT, jeśli nie otrzymasz potwierdzenia odbioru zawiadomienia przez dłużnika.

Krok 11. Do deklaracji VAT składanej do urzędu skarbowego i zawierającej korektę z tytułu „ulgi na złe długi” dołącz zawiadomienie o korekcie. Wzór zawiadomienia przedstawiamy w ramce.

Zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o korekcie VAT od wierzytelności nieściągalnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krok 12. Zawiadom dłużnika, że dokonałeś korekty. Zawiadomienie należy przesłać w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty. Kopię zawiadomienia prześlij do właściwego dla podatnika (wierzyciela) naczelnika urzędu skarbowego. Wzór zawiadomienia przedstawiamy poniżej.

Zawiadomienie dłużnika o dokonaniu korekty należnego VAT od nieściągalnych wierzytelności

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DŁUŻNIK

Dłużnik, który:

• otrzymał zawiadomienie od wierzyciela o zamiarze skorygowania należnego VAT oraz

• nie zapłacił zaległej należności w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia,

ma obowiązek:

• skorygować deklarację VAT, w której dokonał pierwotnie odliczenia poprzez:

- pomniejszenie VAT naliczonego o kwotę korekty lub

- powiększenie VAT należnego o kwotę korekty (gdy VAT naliczony nie występuje),

• załączyć do korekty deklaracji uzasadnienie przyczyn korekty,

• zapłacić zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę.

WAŻNE!

Częściowe uregulowanie należności zmniejsza kwotę korekty.

oprac. Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA