REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy znajomość języków obcych ma wpływ na zatrudnienie?

Joanna Niemyjska - Zielona Linia 19524

REKLAMA

Powszechnie wiadomo, że znajomość języków obcych pomaga w znalezieniu zatrudnienia. Coraz więcej firm od swoich kandydatów do pracy wymaga znajomości chociaż jednego języka obcego. Nie wszyscy jednak wiedzą, że ma to również wpływ na wysokość wynagrodzenia i dochody przedsiębiorstwa.

Niestety kompetencje językowe Polaków są nadal dość ograniczone. Pomimo nauki języków obcych, która już do dawna jest ujęta w programach nauczania polskich szkół, wielu uczniów nie przykłada zbyt dużej uwagi do nauki tego przedmiotu. W efekcie absolwenci szkół średnich czy studiów nadal mają problem ze swobodnym porozumiewaniem się w języku obcym.

REKLAMA

Znajomość języka a wynagrodzenie

Badania prowadzone przez firmy monitorujące sytuację na rynku pracy wskazują, że osoby znające kilka języków obcych zarabiają więcej niż te, znające tylko jeden. Ważne jest również to, jakim konkretnie językiem posługuje się pracownik. Ponadto z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2012, przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak wynika, że ważna jest nie tylko znajomość języka obcego, ale również fakt posługiwania się nim na co dzień. Różnica w wynagrodzeniach osób znających np. język angielski może też wynikać ze stanowiska: szeregowy pracownik, biegle posługujący się wspomnianym językiem zarabia około 150 zł więcej, natomiast specjalista, dzięki tej umiejętności zyskuje już 600 zł miesięcznie do wypłaty. Im wyższe stanowisko, tym większe profity pracownik może czerpać z posiadanych kompetencji językowych.

Zadaj pytanie na naszym FORUM: Moja Firma - Kadry i ZUS

Nietypowy język – szansa czy strata czasu?

REKLAMA

Coraz więcej osób w dzisiejszych czasach decyduje się na naukę nietypowego języka. Czy jest to spowodowane chęcią rozwoju zawodowego czy też to tylko rodzaj hobby? Wbrew pozorom okazuje się, że taka umiejętność może być przydatna, a nawet pożądania na rynku pracy. Sinologia czy filologia szwedzka? Przed takim wyborem stanęła jedna z użytkowniczek forum internetowego, która pisze: „Nie wiem, jaki kierunek wybrać, czy sinologię (język chiński) czy filologię szwedzką. Niby po chińskim jest dużo ofert pracy, bo język jest trudny i rzadki, ale sinologia jest na pewno na więcej niż trzech uczelniach w Polsce (…), więc automatycznie co roku więcej osób kończy sinologię niż szwedzki, gdzie ten kierunek jest tylko na dwóch uczelniach publicznych i na jednej prywatnej. Który kierunek daje lepsze perspektywy pracy?”.

Świadomy i dobrze przemyślany wybór języka obcego może pozytywnie wpłynąć na rozwój naszej kariery. Warto jednak przed dokonaniem takiego wyboru sprawdzić, jakie oferty pracy są aktualnie dostępne na rynku, jak również to, jakie perspektywy pracy, dzięki znajomości wybranego języka, będziemy mieć w przyszłości. Autorka przytoczonego posta słusznie zauważa, że warto zainteresować się także tym, ilu absolwentów co roku opuszcza mury uczelni jako absolwenci  interesującego nas kierunku. Może się bowiem okazać, iż za kilka lat na rynku pojawi się wielu specjalistów ze znajomością języka , który wybraliśmy. Warto też, poza studiami filologicznymi, wybrać dodatkowo inny przedmiot, np. ekonomię. Dzięki temu będziemy mieli szansę na dostęp do większej liczby ofert pracy. W sytuacji, gdy np. negocjacje handlowe są prowadzone z krajami Bliskiego Wschodu, wydaje się, że znajomość j. angielskiego jest wystarczająca. Jednak warto zauważyć, że kontrahentom znającym rodzimy język swojego partnera biznesowego z pewnością łatwiej jest zaufać, jest on odbierany w pozytywny sposób. Taka sytuacja przynosi korzyści finansowe całej firmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wypłacanie świadczeń chorobowych na przełomie roku

MSP a znajomość języków

REKLAMA

Wiele małych i średnich przedsiębiorstw traci szansę na dodatkowe zyski ze względu na nieznajomość języków. To utrudnienie komunikacyjne nie pozwala im bowiem na nawiązywanie kontaktów biznesowych, zarówno z partnerami z krajów sąsiedzkich, jak również z całego świata. Bariera językowa  w tym wypadku przekłada się na realne straty finansowe.

Pracodawcy, którzy dostrzegają potrzebę szkoleń w  swoich firmach, powinni zwrócić uwagę na ważny aspekt. Warto kierować na szkolenie te osoby, które naprawdę chcą wziąć w nim udział, a zdobytą wiedzę wykorzystają w praktyce, czyli np. w kontaktach biznesowych, rozmowach z obcokrajowcami w biurze, przy realizacji nowego projektu o zasięgu międzynarodowym. Dzięki oddelegowaniu właściwych osób na szkolenie, które są przekonane co do jego wartości, inwestycja w szkolenie ma szansę zwrócić się pracodawcy bardzo szybko.

Zobacz: Składki ZUS od wynagrodzenia zmarłego pracownika

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA