REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja niskocennych środków trwałych

Ewidencja niskocennych środków trwałych
Ewidencja niskocennych środków trwałych

REKLAMA

REKLAMA

Definicja środków trwałych, ujęta w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, jakie pojazdy, maszyny czy grunty muszą być amortyzowane. Jednakże przedsiębiorcy niejednokrotnie mają kłopot z takim sprzętem, który w rozumieniu potocznym powinien stanowić środek trwały firmy, jednak w praktyce nie spełnia jednego z podstawowych warunków - mianowicie odpowiedniej wartości.

Definicje środków trwałych

Aby określić, co może być środkiem trwałym w firmie, w której księgowość jest prowadzona w sposób uproszczony, należy odnieść się do ustawy o PIT. Art. 22a ust. 1 określa, jakimi cechami charakteryzują się składniki majątku, które muszą zostać zaliczone do środków trwałych.

REKLAMA

Wśród środków trwałych wyróżnić można zatem budowle, budynki, lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia, środki transportu oraz inne przedmioty. Muszą one stanowić własność albo współwłasność podatnika oraz być przez niego nabyte lub wytworzone we własnym zakresie. Dodatkowo takie składniki majątku powinny się cechować kompletnością, zdatnością do użytku w dniu przyjęcia i być wykorzystywane w działalności przez okres co najmniej roku.

Ponadto - zgodnie z art. 22f ust. 3 - wartość początkowa danego sprzętu czy budynku powinna przekraczać 3500 zł (netto dla czynnych podatników VAT, brutto - dla zwolnionych).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niskocenne środki trwałe

Obecnie zakup komputera czy innego niezbędnego w działalności sprzętu za kwotę niższą, niż 3500 zł, nie budzi niczyjego zdziwienia. Czy jednak tego typu elementy majątku mogą być rozliczane jako środki trwałe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie ze wskazanym już wcześniej art. 22f ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy wartość początkowa środka trwałego jest niższa lub równa 3500 zł, podatnicy mogą co do zasady dokonywać odpisów amortyzacyjnych - a więc uznać sprzęt za środek trwały. Co więcej, można w tym przypadku zastosować amortyzację jednorazową - wartość wprowadzanego do ewidencji środków trwałych majątku zaliczyć do kosztów uzyskania w jednej kwocie. Pozostawiono tu ponadto pewną dowolność w terminach - od przedsiębiorcy zależy, czy jednorazowego odpisu dokona w miesiącu przyjęcia sprzętu do środków trwałych, czy w miesiącu następnym.

Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku

REKLAMA

Warto także zauważyć, że sprzęt o wartości niższej niż 3500 zł może, ale nie musi znaleźć się w ewidencji środków trwałych. W tym przypadku możliwe jest bowiem uwzględnienie wydatku w kosztach jako innego wydatku, związanego z działalnością gospodarczą. Przedsiębiorca nie ma zatem obowiązku wprowadzania takiego niskocennego środka trwałego do swojej ewidencji.

Jak więc widać, w przypadku ewidencjonowania niskocennych środków trwałych sposób zaksięgowania wydatku jest zależny tylko od decyzji przedsiębiorcy. W praktyce w kwestii podatkowej nie ma różnicy w momencie księgowania, którą z metod ewidencji wybierze podatnik - obie zostaną bowiem jednakowo, jednorazowe uwzględnione w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Data ujęcia zakupu towarów w KPiR

Autor: Anna Kubalka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA