REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja niskocennych środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube
Ewidencja niskocennych środków trwałych
Ewidencja niskocennych środków trwałych

REKLAMA

REKLAMA

Definicja środków trwałych, ujęta w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, jakie pojazdy, maszyny czy grunty muszą być amortyzowane. Jednakże przedsiębiorcy niejednokrotnie mają kłopot z takim sprzętem, który w rozumieniu potocznym powinien stanowić środek trwały firmy, jednak w praktyce nie spełnia jednego z podstawowych warunków - mianowicie odpowiedniej wartości.

Definicje środków trwałych

Aby określić, co może być środkiem trwałym w firmie, w której księgowość jest prowadzona w sposób uproszczony, należy odnieść się do ustawy o PIT. Art. 22a ust. 1 określa, jakimi cechami charakteryzują się składniki majątku, które muszą zostać zaliczone do środków trwałych.

REKLAMA

Wśród środków trwałych wyróżnić można zatem budowle, budynki, lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia, środki transportu oraz inne przedmioty. Muszą one stanowić własność albo współwłasność podatnika oraz być przez niego nabyte lub wytworzone we własnym zakresie. Dodatkowo takie składniki majątku powinny się cechować kompletnością, zdatnością do użytku w dniu przyjęcia i być wykorzystywane w działalności przez okres co najmniej roku.

Ponadto - zgodnie z art. 22f ust. 3 - wartość początkowa danego sprzętu czy budynku powinna przekraczać 3500 zł (netto dla czynnych podatników VAT, brutto - dla zwolnionych).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niskocenne środki trwałe

Obecnie zakup komputera czy innego niezbędnego w działalności sprzętu za kwotę niższą, niż 3500 zł, nie budzi niczyjego zdziwienia. Czy jednak tego typu elementy majątku mogą być rozliczane jako środki trwałe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie ze wskazanym już wcześniej art. 22f ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy wartość początkowa środka trwałego jest niższa lub równa 3500 zł, podatnicy mogą co do zasady dokonywać odpisów amortyzacyjnych - a więc uznać sprzęt za środek trwały. Co więcej, można w tym przypadku zastosować amortyzację jednorazową - wartość wprowadzanego do ewidencji środków trwałych majątku zaliczyć do kosztów uzyskania w jednej kwocie. Pozostawiono tu ponadto pewną dowolność w terminach - od przedsiębiorcy zależy, czy jednorazowego odpisu dokona w miesiącu przyjęcia sprzętu do środków trwałych, czy w miesiącu następnym.

Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku

REKLAMA

Warto także zauważyć, że sprzęt o wartości niższej niż 3500 zł może, ale nie musi znaleźć się w ewidencji środków trwałych. W tym przypadku możliwe jest bowiem uwzględnienie wydatku w kosztach jako innego wydatku, związanego z działalnością gospodarczą. Przedsiębiorca nie ma zatem obowiązku wprowadzania takiego niskocennego środka trwałego do swojej ewidencji.

Jak więc widać, w przypadku ewidencjonowania niskocennych środków trwałych sposób zaksięgowania wydatku jest zależny tylko od decyzji przedsiębiorcy. W praktyce w kwestii podatkowej nie ma różnicy w momencie księgowania, którą z metod ewidencji wybierze podatnik - obie zostaną bowiem jednakowo, jednorazowe uwzględnione w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Data ujęcia zakupu towarów w KPiR

Autor: Anna Kubalka

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA