REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakupy na koniec roku mogą obniżyć podatek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Szymborska - Sutton

REKLAMA

Zakupy firmowe na koniec roku mogą obniżyć podatek za 2013 r. Zakupione przedmioty należy użytkować od grudnia, a wartość każdego z przedmiotów nie powinna może być wyższa niż 3500 zł.

Komputer, drukarka, skaner, meble biurowe czy artykuły wyposażenia sklepu – jeśli zakupu któregoś z tych przedmiotów przedsiębiorca dokona jeszcze w grudniu, może zmniejszyć zaliczkę na podatek dochodowy za ten miesiąc, a w efekcie - także podatek za cały rok. Należy jednak pamiętać, że aby obniżyć zobowiązania wobec fiskusa za ostatni miesiąc w roku, zakupione przedmioty muszą zostać przekazane do używania właśnie w grudniu, a wartość każdego z nich nie może przekraczać 3 500 zł. Jeśli przedsiębiorca ma prawo do odliczenia VAT, pomniejsza kwotę zakupu o wartość podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Jednorazowy zakup powyżej 3500 zł

REKLAMA

Na jaką korzyść podatkową mogą liczyć przedsiębiorcy w przypadku grudniowych zakupów do 3500 zł za egzemplarz? Załóżmy, że przedsiębiorca VAT-owiec kupi 2 komputery za 2000 zł netto każdy oraz drukarkę za 400 zł netto. W takiej sytuacji pomniejszy przychód o 4400 zł oraz odliczy 1012 zł VAT za grudzień (lub kwartał, jeśli rozlicza się w zakresie tego podatku kwartalnie).

Jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć także zakup rzeczy droższej niż 3500 zł, pod warunkiem jednak, że będzie ona wykorzystywana w działalności gospodarczej nie dłużej niż rok. Jeśli taki przedmiot zostanie zaliczony do kosztów jednorazowo, ale zakup będzie służył firmie dłużej, przedsiębiorca będzie zmuszony nie tylko do usunięcia takiego jednorazowego kosztu, a następnie amortyzowania go, ale także do zapłaty odsetek za zwłokę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Samochód pod koniec roku?

REKLAMA

A czy warto – z podatkowego punktu widzenia – kupić pod koniec roku samochód, gdy dilerzy kuszą świątecznymi promocjami? W przypadku zakupu samochodu konieczna jest amortyzacja, czyli rozliczanie wydatku w kosztach podatkowych stopniowo, w określonym czasie (w przypadku nowego auta standardowa amortyzacja trwa 5 lat). Pierwszy odpis amortyzacyjny jest jednak możliwy dopiero w następnym miesiącu po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych, co oznacza, że samochód zakupiony i wprowadzony do ewidencji w grudniu można byłoby amortyzować dopiero od stycznia 2014 r., a tym samym zakup auta  w ostatnim miesiącu roku nie wpłynąłby już na zmniejszenie podatku dochodowego za 2013 r. (taką możliwość będą mieli tylko przedsiębiorcy, którzy zdążyli z zakupem samochodu do końca listopada)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od auta zakupionego w grudniu można co prawda odliczyć VAT, ale w przypadku samochodu osobowego możliwe jest obecnie odliczenie tylko 60% VAT (nie więcej niż 6 tys. zł). Tymczasem wszystko wskazuje na to, że od stycznia 2014 r. przedsiębiorcy będą mogli znowu odliczać  przez kilka miesięcy cały VAT od aut „z kratką”, czyli od przerobionych na „ciężarowe” aut osobowych. Dlaczego? Stosowanie obecnego ograniczenia odliczania VAT-u przy nabyciu samochodów osobowych obowiązuje do końca 2013 roku. Rok temu Polska wystąpiła jednak do Komisji Europejskiej o zgodę na stosowanie odmiennych przepisów regulujących odliczanie VAT-u na samochody niż te, które zawarte są w unijnej dyrektywie. Decyzja derogacyjna, czyli zgoda Brukseli na odstępstwa od unijnej dyrektywy, będzie jednak gotowa dopiero w 2014 roku – data nie jest jeszcze znana. A to oznacza, że od początku przyszłego roku przedsiębiorcy mieliby prawo przez jakiś czas – prawdopodobnie tylko przez kilka miesięcy - do pełnego odliczania VAT-u od aut „z kratką”. Tym samym zakup samochodu tego typu – ze względu na VAT - byłby bardziej opłacalny, gdyby dokonano go na przykład w styczniu 2014 roku. Jednak zarówno korzyść podatkowa w PIT, jak i VAT byłaby odczuwalna dopiero przy przyszłorocznych podatkach.

Korzystniejsza sytuacja nowych przedsiębiorców

W kontekście ewentualnych grudniowych zakupów należy pamiętać, że tzw. mali podatnicy oraz przedsiębiorcy, którzy w tym roku rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej i nie mieli firmy w poprzednich dwóch latach, mają możliwość dokonania korzystnej podatkowo amortyzacji jednorazowej.

Za małego podatnika uznaje się przedsiębiorcę, u którego wartość przychodów ze sprzedaży warz z VAT nie przekroczyła w ubiegłym roku podatkowym równowartości 1,2 mln euro (w  2013 r. wartość graniczna wynosi 4 922 000 zł.

W efekcie mali podatnicy mogą cały wydatek związany z zakupem środka trwałego zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu, nie czekając na to do następnego miesiąca. A zatem w przypadku zakupienia środka trwałego w grudniu mogą jeszcze w tym samym miesiącu dokonać amortyzacji jednorazowej. Trzeba jednak mieć na uwadze, że dotyczy ona tylko środków trwałych zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych (m. in. narzędzia czy samochody ciężarowe, nie podlegają jej samochody osobowe). Przewidziano również limit jednorazowej amortyzacji – łączna wartość odpisów amortyzacyjnych w 2013 r. nie może przekroczyć 205 000 złotych.

Zobacz również: Czy można odzyskać zapłacony podatek?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA