REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Donosicielstwo w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Donosicielstwo w pracy
Donosicielstwo w pracy

REKLAMA

REKLAMA

Szefie, u tych obok ciągle głośno – pewnie nie pracują. Z donosem w pracy spotkał się prawie każdy. Im większe skupisko ludzi, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdą się „życzliwi”, którzy dopilnują, by szef dowiedział się o tym, co robią inni.

Donosy mogą mieć różne przyczyny. Ogólnoświatową ankietę na ten temat przeprowadził Monster.

REKLAMA

REKLAMA

„Życzliwych” jest wśród nas sporo

Wyniki wskazują, że ponad 40% badanych doniosłoby na kolegę, że nie radzi on sobie z pracą, nawet wtedy, gdy donosiciel przyjaźniłby się z tym, kogo obgaduje. Nic dziwnego, że wiele osób nie zawiera przyjaźni w pracy.

Około 25% ankietowanych doniosłoby na kolegę, gdyby z powodu jego zaniedbania ucierpiał cały zespół.

Co ciekawe, tylko 4% zdecydowałoby się na informowanie szefa o poczynaniach innych wówczas, gdy przyniosłoby im to korzyści w postaci awansu. Dlaczego tyle osób chętnie by doniosło na bliskiego kolegę?

REKLAMA

Donoszenie może wynikać z braku poczucia własnej wartości. Umniejszanie wagi innych w oczach szefa daje wrażenie, że donoszący wypada lepiej. W tym przypadku sprawdza się powiedzenie, iż na tle innych lepiej widać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, iż ktoś poświęci chwilę sprawom niezwiązanym z obowiązkami służbowymi, wcale nie musi oznaczać niedociągnięć. Być może już skończył swoją pracę lub właśnie robi krótką przerwę, aby z większą energią wrócić za chwilę do swoich czynności.

Donosiciel może zazdrościć, że jego współpracownik lepiej radzi sobie z pracą lub że otrzymuje ciekawsze zadania od szefa.

Toksyczny szef

Warunki sprzyjające donoszeniu tworzy często sam szef, który lubi być informowany na bieżąco o tym, co dzieje się w firmie.

Może się to wydawać bezzasadne, w końcu sam wydaje polecenia. Potrzeba kontroli bywa jednak u niektórych przełożonych na tyle silna, że chętnie wspierają się informatorami. Daje to im poczucie władzy.

Kłopot w tym, że im bardziej próbuje wyszpiegować, czym zajmują się jego ludzie, tym bardziej ci ludzie się od niego oddalą. Może to odbić się zarówno na efektywności pracowników, jak i funkcjonowaniu całej firmy.

Czerpanie satysfakcji z donosów może być również objawem tego, że szef ma problemy z zaufaniem do podwładnych i zwyczajnie sobie z tym nie radzi. W przypadku problemu, zamiast chłonąć nowinki, którymi zasypuje go któryś z denuncjatorów, powinien wysłuchać również wersji drugiej strony.

Odpowiedzialność za słowo, czyli czym różni się informacja od dezinformacji

Przepływ informacji w firmie

Nie wiadomo w końcu, czy ktoś nie rozpuszcza złośliwych plotek np. z zazdrości. Szefowie lubujący się w donosach powinni uważać. Nikt nie jest przecież idealny i każdemu zdarzają się potknięcia. Osoby, które chętnie informują o niedociągnięciach innych dla swoich korzyści, mogą donieść także na kierownika.

Jak walczyć z donosicielstwem?

Przykład idzie z góry – jeżeli szef nie akceptuje tego typu zachowań, zmniejszy to prawdopodobieństwo pojawienia się uprzejmych informatorów.

Ignorowanie donosów sprawi, że pracownicy mający skłonność do raportowania kierownikowi nie tylko o wykonanej przez siebie pracy, stracą zapał do tego typu działań. W końcu każdy powinien odpowiadać za siebie.

Monika Węcław

19524 - infolinia urzędu pracy
www.zielonalinia.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA