REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ciasne biuro zmniejsza kreatywność

biuro, biznes
biuro, biznes

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 80% innowacji powstaje podczas pracy w grupie lub dzięki indywidualnej komunikacji pracowników i niesformalizowanym rozmowom w biurowej kuchni, restauracji czy punkcie ksero. Jednak 40% pracowników przez większość czasu jaki spędzają w biurze wciąż pracuje jedynie przy swoim biurku. Firmy, które chcą być innowacyjne i kreatywne, powinny zadbać o odpowiednią przestrzeń do pracy.

U pracodawców dopiero dojrzewa świadomość, iż komfort psychiczny i nieskrępowany przepływ informacji ma wpływ na jakość pracy. A to właśnie przestrzeń biurowa ma często kluczowe znaczenie dla powodzenia wielu projektów w przedsiębiorstwach opartych na wiedzy.

REKLAMA

REKLAMA

Jak pokazują badania naukowców z University of Michigan, bardzo dużą rolę w  budowaniu atmosfery kreatywności odgrywa odpowiednie dopasowanie przestrzeni biurowej do indywidualnych potrzeb pracowników oraz możliwość jej dowolnego zmieniania. Okazuje się, że przebywanie w ciasnych pomieszczeniach może ograniczać kreatywność nawet o 20%.

Słuchając opinii pracowników na temat ich codziennego środowiska pracy rodzi się pytanie, czy możliwe jest pobudzanie kreatywności, a co za tym idzie - innowacji, ograniczając przestrzeń pracowników do biurek otoczonych ściankami działowymi – mówi Daniel Ciachowski Chief Development Officer w Eureka Technology Parku pod Poznaniem – obiektu zaprojektowanego z myślą o wspieraniu innowacji w firmach. Przedsiębiorstwa dążące do bycia innowacyjnymi powinny same zainteresować się kwestią przestrzeni pracy wspierającą swobodny przepływ informacji i pomysłów. Pamiętajmy, że pracownicy po prostu nie wiedzą, jakie cechy biura mają na nich pozytywny wpływ, więc nie zgłaszają potrzeb związanych z organizacją przestrzeni wokół siebie. A badania pokazują, że przykładowo: otwarta przestrzeń pozytywnie wpływa na kreatywność, a z kolei specjalne pokoje do pracy cichej wspierają koncentrację.

Biuro analityka a biuro innowatora

Odpowiednie rozwiązania biurowe, pobudzają pożądane u pracowników cechy. Przykładowo biura z niskim sufitem i czerwonymi ścianami poprawiają koncentrację nad zadaniami analitycznymi, ale z kolei ograniczają zdolność do kreatywności i abstrakcyjnego myślenia.Stąd bardzo często analitycy, księgowi czy finansiści mają do dyspozycji swoje boksy, odgradzające ich od innych osób. Inaczej sprawa wygląda w firmach, które dążą do rozwoju nowych pomysłów i produktów.

Badania przeprowadzone na studentach pokazują, że samo poruszanie się po wyznaczonej na podłodze ścieżce ograniczało pomysłowość uczestników badania nawet o 25% w stosunku do osób, które po tym samym obszarze mogły chodzić swobodnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dla szukania nowych pomysłów i rozwiązań potrzebne są wolne przestrzenie, po których można nieskrępowanie się poruszać, by szukać inspiracji. Zatem jeżeli pracownicy mają myśleć innowacyjnie, powinni mieć do tego miejsce. Wydaje się więc, że typowy openspace będzie najlepszym środowiskiem do generowania twórczych pomysłów i idei. Jednak nie do końca tak jest, ponieważ w tego typu biurach zwykle panuje gwar i pracownicy bywają rozpraszani przez działania innych osób – dodaje Ciachowski.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

Z tego wynika potrzeba tworzenia miejsc spotkań i wymiany informacji. Coraz częściej w biurach spotyka się pokoje gier lub siłownie. Jednak czasami wystarczy prosty pomysł, aby stworzyć takie miejsce.

Przykładem takiegobiura jest obiekt firmy Pixar. W czasie, kiedy wytwórni szefował Steve Jobs, wprowadzono proste rozwiązanie, które polegało na zgromadzeniu najważniejszych biurowych urządzeń w jednym miejscu. Dzięki temu osoby ceniące pracę w zaciszu swojego pokoju co jakiś czas musiały w wspólnej przestrzeni spotkać innych pracowników. To sprawiało, że mogli wymieniać się z nimi swoimi doświadczeniami i wspólnie rozwiązywać napotkane przy pracy problemy.

Biuro dla innowacji

REKLAMA

Wśród specjalistów i teoretyków pracy coraz częściej podejmowany jest temat biura przyszłości. Naukowcy i architekci przygotowali ekspozycję „Work& Office 2030”, która bazuje na czterech głównych hasłach: koncentracja, komunikacja, interakcja oraz kreacja.

Najbardziej znanymi przykładami tworzenia przyjaznych przestrzeni, łączących te hasła są siedziby ¬¬Google w MountainView i Zurychu, a także zaprojektowane przez samych pracowników biuro Unilevera w Warszawie.

Nowe trendy pokazują, że przestrzeń pracy i przestrzeń domowa powinny się przenikać. Biura nie muszą tworzyć sztucznego środowiska, w którym człowiek będzie czuć się niekomfortowo. W takich warunkach automatycznie stajemy się spięci, a to blokuje naszą kreatywność, a co za tym idzie  –  innowacje – dodaje Ciachowski.

Według niego, aby pomysły i idee mogły przepływać swobodnie, potrzebne są otwarte przestrzenie lub przynajmniej otwory w ścianach między pokojami biura.

Natomiast dla szukania inspiracji instalowane są wysokie okna lub całe ściany zewnętrzne ze szkła. Ważne jest także, by pracownicy mieli do dyspozycji wspólną kuchnię, stoliki do szybkich spotkań grupowych (koniecznie zaopatrzone w notesy) lub restauracje, gdzie wspólnie mogliby w nieformalny sposób rozmawiać i przy okazji wspólnie rozwiązywać problemy.


Oczywiście pamiętajmy, że nie każde biuro musi być wyzwalać kreatywność, bo przecież każda firma działa w nieco inny sposób. Jednak, aby stworzyć odpowiednie środowisko dla pracowników, warto zajrzeć do własnej misji i strategii, bo tam przedsiębiorstwa często kodują informacje określające sposób w jaki powinna wyglądać ich przestrzeń biurowa. Jeśli mowa w nich o wzorowej obsłudze klienta, zaprojektujmy przestrzeń biurową w taki sposób, by ułatwić komunikację i sprawiać wrażenie nieskazitelnego porządku. Jeśli zastanowimy się nad tym czy nasze biuro odpowiada temu jaka chce być nasza firma, to już zrobimy pierwszy krok, aby było ono bardziej przyjazne – podsumowuje Ciachowski.

Celem Eureka Technology Park (ETP) jest wspieranie działalności gospodarczej opartej na wiedzy poprzez pomoc we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań i inkubowaniu nowopowstających firm. Tak prowadzona działalność przyczynia się do zwiększenia efektywności wykorzystania wyników badań naukowych dla potrzeb gospodarki oraz tworzenia nowoczesnych technologii w praktyce gospodarczej i społecznej. W ramach Parku działają jednostki odpowiedzialne za pozyskiwanie środków unijnych, doradztwo strategiczne, outsourcing IT i HR. W tym momencie budynek jest w ostatniej fazie komercjalizacji, część firm już przeniosła tam swoje biura. Oficjalne otwarcie planowane jest na wrzesień 2012. ETP znajduje się w Dąbrowie koło Poznania przy drogach wylotowych do Berlina oraz blisko Portu Lotniczego Ławica.

Dane korespondencyjne:
Eureka Technology Park  Sp. z o.o.
ul. Innowatorów 8 (dawniej Piaskowa 27 B)
Dąbrowa 62-070 Dopiewo k/Poznania

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA