Jak kształtuje się odpowiedzialność przy umowach przewozu i spedycji?
REKLAMA
REKLAMA
Przedsiębiorca, który niewłaściwie wykonał zobowiązanie tj. spowodował utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki ponosi odpowiedzialność. Odszkodowanie za taką sytuację w czasie od przyjęcia przesyłki do przewozu aż do wydania jej odbiorcy nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.
REKLAMA
Jeżeli więc np. rzecz oddana do przewozu miała wartość 1000 zł, nie można domagać się 2000 zł. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku umowy spedycji.
Przewoźnik ani spedytor nie ponosi także odpowiedzialności za ubytek nie przekraczający granic ustalonych we właściwych przepisach, a w braku takich przepisów, granic zwyczajowo przyjętych. Jest to tak zwany ubytek naturalny.
Za utratę, ubytek lub uszkodzenie pieniędzy, kosztowności, papierów wartościowych albo rzeczy szczególnie cennych przewoźnik ponosi odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy właściwości przesyłki były podane przy zawarciu umowy, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.
Przeczytaj także: Czym jest umowa przewozu?
Sytuacja ta ma miejsce np. na poczcie, gdzie należy zadeklarować wartość przesyłki, która to deklaracja staje się sumą gwarantowaną w razie uszkodzenia lub utraty przesyłki.
REKLAMA
W zależności od ukształtowania umowy, przewoźnik lub spedytor może oddać przesyłkę do przewozu innemu przewoźnikowi na całą przestrzeń przewozu lub jej część, jednakże ponosi odpowiedzialność za czynności dalszych przewoźników jak za swoje własne czynności. Każdy przewoźnik, który przyjmuje przesyłkę na podstawie tego samego listu przewozowego, ponosi solidarną odpowiedzialność za cały przewóz.
W sytuacji więc, gdy przewoźnik, który z tytułu swej solidarnej odpowiedzialności za cały przewóz zapłacił odszkodowanie, ma on zwrotne roszczenie do przewoźnika ponoszącego odpowiedzialność za okoliczności, z których szkoda wynikła. Jeżeli w zaistniałych okolicznościach nie byłoby możliwe ustalenie kto ponosi odpowiedzialność za szkodę, odpowiedzialność ponoszą wszyscy przewoźnicy w stosunku do przypadającego im przewoźnego. Wolny od odpowiedzialności jest wówczas tylko ten przewoźnik, który udowodni, że szkoda nie powstała na przestrzeni, przez którą przewoził.
Polecamy serwis: Umowy w firmie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.