REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest umowa przewozu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Przewoźnikiem jest zawsze przedsiębiorca. Będzie to więc każda osoba fizyczna, prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, która prowadzi przedsiębiorstwo.
Przewoźnikiem jest zawsze przedsiębiorca. Będzie to więc każda osoba fizyczna, prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, która prowadzi przedsiębiorstwo.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa przewozu należy do grupy umów cywilnoprawnych wchodzących w zbiór umów handlowych, czyli takich, w których co najmniej jedna ze stron jest przedsiębiorcą.

Umowa przewozu polega na tym, że przewoźnik zobowiązuje się do przewiezienia osób, zwierząt lub rzeczy, za wynagrodzeniem i w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Zawarcie umowy

Droga do zawarcia umowy przewozu jest zróżnicowana i uzależniona od rodzaju stosowanego transportu. W przypadku transportu morskiego oraz towarowego właściwą drogą jest złożenie oferty i jej akceptacja. Brak jest regulacji ustawowych, które przewidują konieczności zawierania umowy przewozu w określonej formie.

Treść umowy

Umowa przewozu powinna określać następujące elementy przedmiotowo istotne:
1. trasę przewozu;
2. wynagrodzenie przewoźnika;
3. przedmiot przewozu.

Oznaczenie trasy przewozu polega najczęściej na wskazaniu miejscowości początkowej oraz docelowej. Określenie wynagrodzenia może przyjąć formę wartości liczbowej wyrażonej w uzgodnionej walucie. Umieszczenie w umowie wynagrodzenia jest niezbędne z uwagi na to, iż jego brak spowoduje, że zawarta umowa nie będzie umową przewozu. Wskazanie przedmiotu umowy odnosi się do ludzi i rzeczy.

Pobierz wzór umowy przewozu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obok podstawowych elementów wskazanych wyżej, w umowie przewozu można wskazać m.in.:

  • szczegółową trasę przewozu;
  • opakowanie;
  • deklarację wartości;
  • opakowanie;
  • rozładunek.

Strony umowy

Stronami umowy przewozu są:
1. przewoźnik;
2.strona określana jako pasażer lub podróżny (w transporcie osób), wysyłający lub nadawca (w transporcie towarowym), frachtujący (przewóz morski).

Przewoźnikiem jest zawsze przedsiębiorca. Będzie to więc każda osoba fizyczna, prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, która prowadzi przedsiębiorstwo. W umowie przewozu może uczestniczyć również więcej niż jeden przewoźnik. Warto jednak pamiętać, że niezależnie od tego, czy przewóz odbywa się w ramach tej samej branży transportowej, musi on być przeprowadzony na podstawie jednego dokumentu jakim jest list przewozowy.

List przewozowy

Stanowi on dokument, którego treścią jest spis inwentarza (fizyczny), który jest przesyłana za pomocą transportu wodnego, lądowego, powietrznego lub transportu multimodalnego. Do elementów zawartych w liście przewozowym należą:

  • adres sprzedawcy;
  • adres docelowy;
  • numery referencyjne odbiorcy i dostawcy;
  • rodzaj przewożonego towaru;
  • ilość przewożonego towaru;
  • cena jednostkowa towaru.

Wykonanie umowy przewozu może odbyć się w drodze świadczenia osobistego przewoźnika, ale również przy wykorzystaniu innych przewoźników, za których pierwotny przewoźnik ponosi odpowiedzialność jak za własne czyny. Wykonanie musi nastąpić zgodnie z umową, a przewoźnik musi dołożyć należytej staranności.

Zobacz także inne wzory umów w firmie >>>

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

REKLAMA

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA