| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Odszkodowania > Szkody majątkowe > Jak się bronić, gdy kontrahent wykorzystał poufne informacje dotyczące przedsiębiorstwa?

Jak się bronić, gdy kontrahent wykorzystał poufne informacje dotyczące przedsiębiorstwa?

W wyniku prowadzenia działalności gospodarczej powstaje tzw. tajemnica przedsiębiorstwa. Są to informacje poufne, co do których przedsiębiorca podjął czynności mające na celu ich ochronę przed dostaniem się w niepowołane ręce. Mogą one dotyczyć kwestii technicznych, handlowych lub organizacyjnych przedsiębiorstwa, ale także mogą to być inne informacje posiadające wartość gospodarczą.

Przedsiębiorca występujący w obrocie zawiera umowy z innymi podmiotami. Umowy te mogą być zawierane w formie przyjęcia oferty, aukcji lub przetargu, a także w formie negocjacji. Jeżeli więc w toku takich negocjacji strona udostępniła informacje z zastrzeżeniem poufności, druga strona jest obowiązana do nieujawniania i nieprzekazywania ich innym osobom oraz do niewykorzystywania tych informacji dla własnych celów, chyba że strony uzgodniły inaczej.

Oznacza to między innymi, że kontrahent, który otrzymał np. poufne informacje o technologii produkcji nie może ich zastosować we własnym przedsiębiorstwie, chyba że uzyska na to zgodę „właściciela technologii”.

Przeczytaj również: Co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa?

Naruszenie obowiązku lojalności i zachowania tajemnicy jest szczególną postacią niewłaściwego zachowania w toku negocjacji. Zachowanie to stanowi zielone światło dla uprawnionego, który wówczas może żądać od drugiej strony naprawienia szkody albo wydania uzyskanych przez nią korzyści. Reżim odpowiedzialności w takim przypadku może kształtować się dwojako.

Jeżeli więc strony uregulowały sposób udostępniania informacji poufnych w warunkach prowadzenia negocjacji, naruszenie tego sposobu może rodzic odpowiedzialność kontraktową.
Co do zasady jednak naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa będzie traktowane jako delikt i będzie determinowało odpowiedzialność typu deliktowego.

Polecamy serwis: Fundusze unijne

Warto zwrócić uwagę, że przepisy kodeksu cywilnego zastrzegły w przypadku niedochowania powierzonych informacji przy negocjacjach alternatywne możliwości naprawienia szkody. Z jednej bowiem strony jest do odszkodowanie, z drugiej zaś wydanie korzyści uzyskanych przez stronę naruszającą. Prowadzi to do wniosku, że sposoby dochodzenia naprawienia szkody mogą się kumulować. Oznacza to z kolei, że przedsiębiorca może żądać wydania korzyści, które kontrahent uzyskał niezgodnie z prawem, przez to, że wykorzystał uzyskane informacje, a oprócz tego może także żądać odszkodowania. Jeżeli świadczenia będą dochodzone razem, kwota odszkodowania może zależeć od wysokości zwróconych korzyści, uzyskanych bezprawnie.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria radcy prawnego Magdaleny Piotrowskiej-Gawron

Kancelaria radcy prawnego Magdaleny Piotrowskiej-Gawron z siedzibą w Krakowie świadczy kompleksowe usługi prawne na terenie całego kraju na rzecz wspólnot mieszkaniowych, zarządców nieruchomości, osób fizycznych i innych podmiotów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »