REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się bronić, gdy kontrahent wykorzystał poufne informacje dotyczące przedsiębiorstwa?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Naruszenie obowiązku lojalności i zachowania tajemnicy jest szczególną postacią niewłaściwego zachowania w toku negocjacji.
Naruszenie obowiązku lojalności i zachowania tajemnicy jest szczególną postacią niewłaściwego zachowania w toku negocjacji.

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku prowadzenia działalności gospodarczej powstaje tzw. tajemnica przedsiębiorstwa. Są to informacje poufne, co do których przedsiębiorca podjął czynności mające na celu ich ochronę przed dostaniem się w niepowołane ręce. Mogą one dotyczyć kwestii technicznych, handlowych lub organizacyjnych przedsiębiorstwa, ale także mogą to być inne informacje posiadające wartość gospodarczą.

Przedsiębiorca występujący w obrocie zawiera umowy z innymi podmiotami. Umowy te mogą być zawierane w formie przyjęcia oferty, aukcji lub przetargu, a także w formie negocjacji. Jeżeli więc w toku takich negocjacji strona udostępniła informacje z zastrzeżeniem poufności, druga strona jest obowiązana do nieujawniania i nieprzekazywania ich innym osobom oraz do niewykorzystywania tych informacji dla własnych celów, chyba że strony uzgodniły inaczej.

REKLAMA

Oznacza to między innymi, że kontrahent, który otrzymał np. poufne informacje o technologii produkcji nie może ich zastosować we własnym przedsiębiorstwie, chyba że uzyska na to zgodę „właściciela technologii”.

Przeczytaj również: Co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa?

REKLAMA

Naruszenie obowiązku lojalności i zachowania tajemnicy jest szczególną postacią niewłaściwego zachowania w toku negocjacji. Zachowanie to stanowi zielone światło dla uprawnionego, który wówczas może żądać od drugiej strony naprawienia szkody albo wydania uzyskanych przez nią korzyści. Reżim odpowiedzialności w takim przypadku może kształtować się dwojako.

Jeżeli więc strony uregulowały sposób udostępniania informacji poufnych w warunkach prowadzenia negocjacji, naruszenie tego sposobu może rodzic odpowiedzialność kontraktową.
Co do zasady jednak naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa będzie traktowane jako delikt i będzie determinowało odpowiedzialność typu deliktowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Fundusze unijne

Warto zwrócić uwagę, że przepisy kodeksu cywilnego zastrzegły w przypadku niedochowania powierzonych informacji przy negocjacjach alternatywne możliwości naprawienia szkody. Z jednej bowiem strony jest do odszkodowanie, z drugiej zaś wydanie korzyści uzyskanych przez stronę naruszającą. Prowadzi to do wniosku, że sposoby dochodzenia naprawienia szkody mogą się kumulować. Oznacza to z kolei, że przedsiębiorca może żądać wydania korzyści, które kontrahent uzyskał niezgodnie z prawem, przez to, że wykorzystał uzyskane informacje, a oprócz tego może także żądać odszkodowania. Jeżeli świadczenia będą dochodzone razem, kwota odszkodowania może zależeć od wysokości zwróconych korzyści, uzyskanych bezprawnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA