REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się bronić, gdy kontrahent wykorzystał poufne informacje dotyczące przedsiębiorstwa?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Naruszenie obowiązku lojalności i zachowania tajemnicy jest szczególną postacią niewłaściwego zachowania w toku negocjacji.
Naruszenie obowiązku lojalności i zachowania tajemnicy jest szczególną postacią niewłaściwego zachowania w toku negocjacji.

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku prowadzenia działalności gospodarczej powstaje tzw. tajemnica przedsiębiorstwa. Są to informacje poufne, co do których przedsiębiorca podjął czynności mające na celu ich ochronę przed dostaniem się w niepowołane ręce. Mogą one dotyczyć kwestii technicznych, handlowych lub organizacyjnych przedsiębiorstwa, ale także mogą to być inne informacje posiadające wartość gospodarczą.

Przedsiębiorca występujący w obrocie zawiera umowy z innymi podmiotami. Umowy te mogą być zawierane w formie przyjęcia oferty, aukcji lub przetargu, a także w formie negocjacji. Jeżeli więc w toku takich negocjacji strona udostępniła informacje z zastrzeżeniem poufności, druga strona jest obowiązana do nieujawniania i nieprzekazywania ich innym osobom oraz do niewykorzystywania tych informacji dla własnych celów, chyba że strony uzgodniły inaczej.

REKLAMA

Oznacza to między innymi, że kontrahent, który otrzymał np. poufne informacje o technologii produkcji nie może ich zastosować we własnym przedsiębiorstwie, chyba że uzyska na to zgodę „właściciela technologii”.

Przeczytaj również: Co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa?

REKLAMA

Naruszenie obowiązku lojalności i zachowania tajemnicy jest szczególną postacią niewłaściwego zachowania w toku negocjacji. Zachowanie to stanowi zielone światło dla uprawnionego, który wówczas może żądać od drugiej strony naprawienia szkody albo wydania uzyskanych przez nią korzyści. Reżim odpowiedzialności w takim przypadku może kształtować się dwojako.

Jeżeli więc strony uregulowały sposób udostępniania informacji poufnych w warunkach prowadzenia negocjacji, naruszenie tego sposobu może rodzic odpowiedzialność kontraktową.
Co do zasady jednak naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa będzie traktowane jako delikt i będzie determinowało odpowiedzialność typu deliktowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Fundusze unijne

Warto zwrócić uwagę, że przepisy kodeksu cywilnego zastrzegły w przypadku niedochowania powierzonych informacji przy negocjacjach alternatywne możliwości naprawienia szkody. Z jednej bowiem strony jest do odszkodowanie, z drugiej zaś wydanie korzyści uzyskanych przez stronę naruszającą. Prowadzi to do wniosku, że sposoby dochodzenia naprawienia szkody mogą się kumulować. Oznacza to z kolei, że przedsiębiorca może żądać wydania korzyści, które kontrahent uzyskał niezgodnie z prawem, przez to, że wykorzystał uzyskane informacje, a oprócz tego może także żądać odszkodowania. Jeżeli świadczenia będą dochodzone razem, kwota odszkodowania może zależeć od wysokości zwróconych korzyści, uzyskanych bezprawnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA