Pułapki w ubezpieczeniach OC i AC
REKLAMA
REKLAMA
Wykupując ubezpieczenie, mamy nadzieję, że zapewniona przez nie ochrona ubezpieczeniowa ma bardzo szeroki zakres i w każdej sytuacji zostanie wypłacone należne nam odszkodowanie w związku z powstałą szkodą.
REKLAMA
Niestety, często zdarza się, że osoba wykupująca ubezpieczenie nie zapoznała się w trakcie podpisywania umowy z tzw. ogólnymi warunkami ubezpieczenia, które stanowią integralną częścią każdej polisy ubezpieczeniowej.
Zazwyczaj jest to bardzo obszerny dokument napisany zawiłym językiem, zawierający szczegółowe informacje na temat, kiedy i w jakim zakresie ubezpieczenie przysługuje oraz w jakich przypadkach ubezpieczyciel będzie mógł odmówić wypłaty odszkodowania bądź je obniżyć.
Zbyt szybka jazda samochodem oraz brak zapiętych pasów
Bardzo często zdarza się, że towarzystwa ubezpieczeń obniżają wypłatę odszkodowania z powodu przekroczenia prędkości przez ubezpieczonego. Powyższe uszczuplenie w odszkodowaniu może zostać dokonane w granicach od 25% do nawet 40%.
Inną sytuacją, w której ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania bądź ją ograniczyć, zależy od tego, czy ubezpieczony miał zapięte pasy.
Czy opłaca się wykupić OC i AC w różnych towarzystwach ubezpieczeniowych
Zwrot kosztów za holowanie pojazdu
REKLAMA
Dosyć kontrowersyjną kwestią związaną z wypłatą odszkodowania z ubezpieczenia jest zwrot kosztów poniesionych w związku z holowaniem pojazdu. Zgodnie ze stanowiskiem Rzecznika Ubezpieczonych, nie ma wręcz wątpliwości, że poszkodowanemu należy się zwrot kwoty, którą musiał wydać na holowanie pojazdu do warsztatu w miejscu zamieszkania, jeżeli pojazd po kolizji nie nadawał się do dalszej jazdy.
Zazwyczaj problemy pojawiają się w sytuacji, gdy posiadacz pojazdu żąda od ubezpieczyciela zwrotu kosztów, poniesionych w związku z holowaniem, w kwocie znacznie przekraczającej standardową cenę na danym rynku lokalnym.
Zgodnie z ogólnie panującym poglądem wyrażonym w art. 826 § 1 Kodeksu cywilnego, należy pamiętać, przede wszystkim, że poszkodowany powinien podejmować działania zmierzające do zmniejszenia rozmiarów szkody. Jeżeli istnieje możliwość skorzystania z usług tańszego przedsiębiorcy działającego na rynku lokalnym, poszkodowany powinien skorzystać właśnie z jego usług.
Przy zakupie dobrowolnego ubezpieczenia AC należy dokładnie zapoznać się z treścią ogólnych warunków ubezpieczenia w kwestii zwrotu kosztów za holowanie pojazdu. W dokumencie tym powinna być dokładnie opisana procedura, jak należy postępować w sytuacji unieruchomienia samochodu, gdzie zadzwonić oraz ewentualnie, z usług jakiego przedsiębiorcy należy skorzystać w celu zholowania pojazdu.
Kluczyki, badanie techniczne, brak prawa jazdy
Przy ubezpieczeniu AC towarzystwo ubezpieczeń może uzależnić wypłatę odszkodowania od spełnienia pewnych warunków, które będę opisane we wspomnianych już ogólnych warunkach ubezpieczenia.
W przypadku kradzieży samochodu zdarza się, że ubezpieczyciel uzależni wypłatę odszkodowania od dostarczenia kompletu oryginalnych kluczyków oraz dokumentów, takich jak dowód rejestracyjny.
Zdarzają się również sytuacje, w których wypłata rekompensaty za szkodę będzie uzależniona od aktualnego badania technicznego, braku prawa jazdy bądź jego zatrzymania.
Kiedy nie dostaniesz pieniędzy z polisy OC lub AC? Poradnik
Opóźnienie w spłacie raty
Opłata za ubezpieczenie może być dokona jednorazowo bądź w systemie ratalnym. Przyjmując drugą opcję, nieopłacenie kolejnej raty bądź opłacenie jej już po terminie może spowodować wygaśnięcie ubezpieczenia.
Zazwyczaj, zgodnie z zapisami ogólnych warunków ubezpieczenia, ochrona ubezpieczeniowa rozpoczyna się dopiero w momencie, kiedy pieniądze za składkę zostaną zaksięgowane na koncie towarzystwa ubezpieczeń.
Dlatego ważne jest, aby przelew wykonać odpowiednio wcześniej przed terminem wymagalności kolejnej raty, ponieważ w sytuacji, gdy do szkody dojdzie, zanim przelew dotrze do Ubezpieczyciela, możemy się liczyć z odmową wypłaty odszkodowania.
Podwójne OC
Warto również zapamiętać, że znajdujemy się jeszcze w okresie przejściowym między starymi a znowelizowanymi przepisami, co oznacza, że zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, w stosunku do umów ubezpieczenia zawartych do dnia 10 lutego 2012 r. włącznie, zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe.
Natomiast, gdy umowa obowiązkowego ubezpieczenia OC została zawarta 11 lutego 2012 r. lub później, zastosowanie znajdą znowelizowane przepisy.
Zniknie problem podwójnego ubezpieczenia OC
Odnosząc się do tzw. starych przepisów, ubezpieczeni muszą pamiętać, iż w przypadku niewypowiedzenia obowiązkowego ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, polisa automatycznie odnowi się na kolejne 12 miesięcy.
Według starych przepisów, wypowiedzenie umowy ubezpieczenia OC musi dotrzeć do towarzystwa ubezpieczeń najpóźniej na jeden dzień przed zakończeniem okresu ubezpieczeniowego.
REKLAMA
Zgodnie z nowymi zasadami, w myśl art. 28 ust. 1b o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: „Nie później niż 14 dni przed upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta, zakład ubezpieczeń jest obowiązany do wysłania ubezpieczonemu informacji o ubezpieczeniu na kolejny okres ubezpieczenia.”
Jednak dodać należy, iż w sytuacji, w której ubezpieczony w tym samym czasie korzysta z usług dwóch lub więcej zakładów ubezpieczeń (przy czym co najmniej jedna z umów ubezpieczenia OC została zawarta w trybie opisanym powyżej), może zostać przez niego wypowiedziana na piśmie.
Części oryginalne czy zamienniki?
Wielu ubezpieczonych nie zdaje sobie sprawy, zanim nie doświadczy szkody komunikacyjnej, jakie części będą używane do naprawy samochodu w ramach odszkodowania OC lub AC.
Zakłady ubezpieczeń często w toku likwidacji szkody powołują się na definicję części zamiennych, zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 stycznia 2003 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję.
Definicja ta klasyfikuje części zamienne jako takie, których producent zaświadczy, że są one tej samej jakości co komponenty, które są bądź były stosowane do montażu danych pojazdów samochodowych.
Zdaniem Rzecznika Ubezpieczonych, powyższy przepis nie może ograniczać prawa poszkodowanego do uzyskania pełnej rekompensaty w związku z poniesioną szkodą. Dlatego zastępowanie w pojeździe części oryginalnych alternatywnymi jest dopuszczalne pod warunkiem, że poszkodowany wyrazi na to zgodę.
Jednakże w sytuacji braku zgody pokrzywdzonego do zastosowania części alternatywnych, sugerowanie źródeł zaopatrzenia ocenianych, jako korzystne przez ubezpieczyciela nie stwarza automatycznego uprawnienia po stronie zakładu ubezpieczeń do przyjmowania w rozliczeniu szkody cen części alternatywnych, gdy przedmiotem naprawy lub wymiany są części oryginalne pochodzące od producenta pojazdu.
Jakiekolwiek narzucanie przez Ubezpieczyciela naprawy pojazdu z użyciem części alternatywnych jest nadużyciem i nie powinno mieć miejsca.
Przed podpisaniem umowy ubezpieczenia należy dokładnie przeczytać wszystkie dokumenty dotyczące zawieranej polisy, a w szczególności ogólne warunki ubezpieczenia. Powyższe odnosi się, przede wszystkim, do sytuacji, kiedy chcemy wykupić ubezpieczenie AC.
Pamiętać należy, że jest to ubezpieczenie dobrowolne, w związku z czym zakład ubezpieczeń może nałożyć na ubezpieczonego dodatkowe obowiązki i zobowiązania, jak również zawrzeć katalog wyłączeń odpowiedzialności, czyli kiedy ubezpieczyciel będzie miał prawo odmówić wypłaty odszkodowania.
Zazwyczaj ubezpieczenie AC nie obejmuję szkód, które powstały m.in.:
- z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa ubezpieczonego oraz wszelkich innych osób, które użytkowały ubezpieczony pojazd,
- podczas kierowania autem przez osobę pijaną lub będącą pod wpływem narkotyków, środków odurzających czy substancji psychotropowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.