REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazd zastępczy z polisy OC sprawcy wypadku

Bartosz Cieśluk
Aplikant adwokacki
Pojazd zastępczy z polisy OC sprawcy wypadku
Pojazd zastępczy z polisy OC sprawcy wypadku

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 17 listopada 2011r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której rozwiał dotychczasowe wątpliwości w wykładni przepisów dotyczących przyznania pojazdu zastępczego dla poszkodowanego, który nie jest przedsiębiorcą, z polisy odpowiedzialności cywilnej sprawcy wypadku. Dotychczasowe orzeczenia sądów w sprawach odszkodowawczych były niejednolite, co utrudniało poszkodowanym dochodzenie roszczeń z tytułu opłat za pojazd zastępczy.

Wątpliwości sprzed uchwały

Zazwyczaj sytuacja była klarowna w przypadku, gdy osobą poszkodowaną był przedsiębiorca, wykorzystujący pojazd do prowadzenia działalności gospodarczej, a utracone w wyniku zdarzenia auto było niezbędne do pracy. Ale nawet wówczas pojawiała się konieczność wykazania, w jaki sposób pojazd był wykorzystywany do pracy.

REKLAMA

Jednak jeżeli poszkodowanym był konsument korzystający z pojazdu mechanicznego w celach innych niż zarobkowe, np. dojazdu do pracy, szkoły, sali gimnastycznej, na zakupy czy spotkanie z przyjaciółmi, wtedy sytuacja się komplikowała. Zakłady ubezpieczeń stosowały wówczas różne interpretacje prawne roszczeń skierowanych przez poszkodowanych.

Wydawane decyzje często nie uwzględniały powyższych kosztów (powstałych z powodu wypadku) poszkodowanych konsumentów. Z kolei inne towarzystwa brały je pod uwagę, wprowadzając jednocześnie w tym zakresie wiele ograniczeń.

REKLAMA

Ponadto ubezpieczyciele przerzucali na poszkodowanego ciężar udowodnienia konieczności korzystania z najmowanego auta zastępczego, co dla „zwykłego” obywatela było trudne, a niekiedy wręcz niemożliwe. Argumentowali to twierdząc, iż jest to nadmierny wydatek zwiększający jedynie rozmiar szkody, a sprawy czy problemy załatwiane wcześniej przez konsumenta dzięki samochodowi, obecnie uszkodzonemu, można rozwiązać, korzystając ze środków komunikacji publicznej..

Gdy sprawa trafiała na salę sądową, osoba, która utraciła możliwość korzystania z własnego samochodu w codziennym życiu, niekiedy musiała pogodzić się z negatywnym dla niej rozstrzygnięciem, które nie przyznawało jej prawa do samochodu zastępczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uchwała korzystna dla konsumentów

Wątpliwości rozwiała uchwała Sądu Najwyższego z 17. listopada 2011 r.

W uzasadnieniu wspomnianej uchwały sąd stwierdził, że przyznanie pojazdu zastępczego jest normalnym następstwem szkody komunikacyjnej, a koszt jego najmu pokrywa ubezpieczyciel, zarówno w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, jak i konsumenta korzystającego z auta w innym celu. Dla uznania takich kosztów nie ma znaczenia, czy konsument mógł zaspokoić swoje potrzeby w jakikolwiek inny sposób.

Co więcej, nie można uzależnić wypłaty odszkodowania  (w tym wypadku w postaci pokrycia kosztu najmu pojazdu zastępczego przez ubezpieczyciela) od możliwości korzystania przez poszkodowanego z komunikacji publicznej, która jest znacznie mniej funkcjonalna i wszechstronna, przez co nie zaspokaja w tym samym stopniu potrzeb życiowych właściciela. W obecnych czasach posiadanie samochodu jest standardem życiowym a nie luksusem.

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Nie oznacza to jednak wprowadzenia zasady automatycznego przyznania zastępczego auta dla poszkodowanego. Należy pamiętać, że:

REKLAMA

1. Takie uprawnienie nie przysługuje osobie, która w swoim życiu codziennym praktycznie nie korzysta z auta albo robi to w sposób sporadyczny – w ocenie Sądu Najwyższego uzasadniona będzie wtedy celowość wykorzystania innych sposobów, takich jak powszechnie dostępne środki transportu publicznego. Sporadyczność będzie oceniana przez zakłady ubezpieczeń w postępowaniu likwidacyjnym, co może spowodować w wielu przypadkach konieczność rozstrzygnięcia ewentualnego sporu przez sąd.

2. Roszczenie o auto zastępcze nie zostanie zaspokojone, jeżeli poszkodowany posiada inny pojazd mechaniczny, który mógłby wykorzystać. Oznacza to, że dodatkowy samochód wykorzystywany, np., przez członka rodziny nie może stać się podstawą do wydania decyzji o odmowie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztu najmu pojazdu zastępczego. Ciężar dowodowy w takim przypadku spoczywa na zakładzie ubezpieczeń.

Powyższe obostrzenia wynikają z podstawowej zasady proporcjonalności obowiązującej przy wypłacie odszkodowania.

Poszkodowany zobowiązany jest do współdziałania z ubezpieczycielem i działania w kierunku minimalizowania szkody.

Wynajęcie pojazdu zastępczego w wymienionych przypadkach stanowiłoby zbędny wydatek, zwiększający uszczerbek materialny. Odszkodowanie od ubezpieczyciela obejmuje bowiem niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty, powstałe w związku z poniesionym uszczerbkiem.

Należy pamiętać, że wybór  wynajmowanego samochodu również jest ograniczony.

1. Nie może to być auto klasy wyższej od uszkodzonego.

2. Ponadto cena stawki dziennej czynszu najmu musi odpowiadać średniej rynkowej, panującej na terenie danej miejscowości w okresie, w którym pojazd zastępczy jest wynajmowany. Jest to istotne z uwagi na duże zróżnicowanie stawek rynków lokalnych.

Okres, za który przysługuje poszkodowanemu zwrot kosztów najmu pojazdu zastępczego w przypadku szkody całkowitej, to czas między dniem wypadku a dniem, w którym może nabyć analogiczny pojazd, ale nie dłuższy niż do wypłaty odszkodowania. W sytuacji, w której mamy do czynienia ze szkodą częściową, refundowane koszty najmu obejmują tylko okres konieczny i niezbędny do naprawy samochodu uszkodzonego w wypadku komunikacyjnym. Za każdy nieuzasadniony dzień zwłoki poszkodowany zmuszony będzie zapłacić za pojazd zastępczy z własnej kieszeni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rolnicy ruszyli do skupów. Czy da się jeszcze zarobić na zbożu?

    W obliczu obaw o dalszy spadek cen, rolnicy postanowili sprzedać zboża ze swoich magazynów. Już w styczniu, punkty skupu zakupiły 538,8 tys. ton zbóż, co stanowi wzrost o 10% w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2023 i o 17% w stosunku do grudnia poprzedniego roku. 

    Dojście do niskiej inflacji wymaga kontraktu społecznego, który jest jak umowa widmo

    Niska inflacja to kontrakt społeczny. Taki kontrakt jest jak umowa widmo, ale osiągany jest głównie wysiłkiem banku centralnego, bo NBP jest odpowiedzialny za stabilność cen w gospodarce.

    Sektor MŚP chętniej sięga po kredyty, a banki zaostrzają kryteria ich przyznawania

    Popyt na kredyty długoterminowe ze strony małych przedsiębiorców jest najwyższy od lat. Jedocześnie banki przyznają, że zaostrzają kryteria kredytowe. Czy alternatywna forma finansowania, czyli faktoring, będzie przeżywał ożywienie?  

    Przedsiębiorcy mają obawy czy uda się wydać pieniądze z KPO. Polska ma na to o połowę mniej czasu niż inne kraje

    Pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy – KPO dla Polski to doskonała wiadomość, ale trzeba się pospieszyć, by je efektywnie wydać, apelują przedsiębiorcy. Kraje, które dostały pieniądze europejskie bez opóźnień aktualnie są już w połowie drogi w ich wydatkowaniu. Polska będzie musiała wdrożyć wysokie tempo, by żadne dotacje nie przepadły.

     

    REKLAMA

    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    REKLAMA