REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazd zastępczy z polisy OC sprawcy wypadku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Cieśluk
Aplikant adwokacki
Pojazd zastępczy z polisy OC sprawcy wypadku
Pojazd zastępczy z polisy OC sprawcy wypadku

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 17 listopada 2011r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której rozwiał dotychczasowe wątpliwości w wykładni przepisów dotyczących przyznania pojazdu zastępczego dla poszkodowanego, który nie jest przedsiębiorcą, z polisy odpowiedzialności cywilnej sprawcy wypadku. Dotychczasowe orzeczenia sądów w sprawach odszkodowawczych były niejednolite, co utrudniało poszkodowanym dochodzenie roszczeń z tytułu opłat za pojazd zastępczy.

Wątpliwości sprzed uchwały

Zazwyczaj sytuacja była klarowna w przypadku, gdy osobą poszkodowaną był przedsiębiorca, wykorzystujący pojazd do prowadzenia działalności gospodarczej, a utracone w wyniku zdarzenia auto było niezbędne do pracy. Ale nawet wówczas pojawiała się konieczność wykazania, w jaki sposób pojazd był wykorzystywany do pracy.

REKLAMA

Jednak jeżeli poszkodowanym był konsument korzystający z pojazdu mechanicznego w celach innych niż zarobkowe, np. dojazdu do pracy, szkoły, sali gimnastycznej, na zakupy czy spotkanie z przyjaciółmi, wtedy sytuacja się komplikowała. Zakłady ubezpieczeń stosowały wówczas różne interpretacje prawne roszczeń skierowanych przez poszkodowanych.

Wydawane decyzje często nie uwzględniały powyższych kosztów (powstałych z powodu wypadku) poszkodowanych konsumentów. Z kolei inne towarzystwa brały je pod uwagę, wprowadzając jednocześnie w tym zakresie wiele ograniczeń.

REKLAMA

Ponadto ubezpieczyciele przerzucali na poszkodowanego ciężar udowodnienia konieczności korzystania z najmowanego auta zastępczego, co dla „zwykłego” obywatela było trudne, a niekiedy wręcz niemożliwe. Argumentowali to twierdząc, iż jest to nadmierny wydatek zwiększający jedynie rozmiar szkody, a sprawy czy problemy załatwiane wcześniej przez konsumenta dzięki samochodowi, obecnie uszkodzonemu, można rozwiązać, korzystając ze środków komunikacji publicznej..

Gdy sprawa trafiała na salę sądową, osoba, która utraciła możliwość korzystania z własnego samochodu w codziennym życiu, niekiedy musiała pogodzić się z negatywnym dla niej rozstrzygnięciem, które nie przyznawało jej prawa do samochodu zastępczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uchwała korzystna dla konsumentów

Wątpliwości rozwiała uchwała Sądu Najwyższego z 17. listopada 2011 r.

W uzasadnieniu wspomnianej uchwały sąd stwierdził, że przyznanie pojazdu zastępczego jest normalnym następstwem szkody komunikacyjnej, a koszt jego najmu pokrywa ubezpieczyciel, zarówno w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, jak i konsumenta korzystającego z auta w innym celu. Dla uznania takich kosztów nie ma znaczenia, czy konsument mógł zaspokoić swoje potrzeby w jakikolwiek inny sposób.

Co więcej, nie można uzależnić wypłaty odszkodowania  (w tym wypadku w postaci pokrycia kosztu najmu pojazdu zastępczego przez ubezpieczyciela) od możliwości korzystania przez poszkodowanego z komunikacji publicznej, która jest znacznie mniej funkcjonalna i wszechstronna, przez co nie zaspokaja w tym samym stopniu potrzeb życiowych właściciela. W obecnych czasach posiadanie samochodu jest standardem życiowym a nie luksusem.

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Nie oznacza to jednak wprowadzenia zasady automatycznego przyznania zastępczego auta dla poszkodowanego. Należy pamiętać, że:

REKLAMA

1. Takie uprawnienie nie przysługuje osobie, która w swoim życiu codziennym praktycznie nie korzysta z auta albo robi to w sposób sporadyczny – w ocenie Sądu Najwyższego uzasadniona będzie wtedy celowość wykorzystania innych sposobów, takich jak powszechnie dostępne środki transportu publicznego. Sporadyczność będzie oceniana przez zakłady ubezpieczeń w postępowaniu likwidacyjnym, co może spowodować w wielu przypadkach konieczność rozstrzygnięcia ewentualnego sporu przez sąd.

2. Roszczenie o auto zastępcze nie zostanie zaspokojone, jeżeli poszkodowany posiada inny pojazd mechaniczny, który mógłby wykorzystać. Oznacza to, że dodatkowy samochód wykorzystywany, np., przez członka rodziny nie może stać się podstawą do wydania decyzji o odmowie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztu najmu pojazdu zastępczego. Ciężar dowodowy w takim przypadku spoczywa na zakładzie ubezpieczeń.

Powyższe obostrzenia wynikają z podstawowej zasady proporcjonalności obowiązującej przy wypłacie odszkodowania.

Poszkodowany zobowiązany jest do współdziałania z ubezpieczycielem i działania w kierunku minimalizowania szkody.

Wynajęcie pojazdu zastępczego w wymienionych przypadkach stanowiłoby zbędny wydatek, zwiększający uszczerbek materialny. Odszkodowanie od ubezpieczyciela obejmuje bowiem niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty, powstałe w związku z poniesionym uszczerbkiem.

Należy pamiętać, że wybór  wynajmowanego samochodu również jest ograniczony.

1. Nie może to być auto klasy wyższej od uszkodzonego.

2. Ponadto cena stawki dziennej czynszu najmu musi odpowiadać średniej rynkowej, panującej na terenie danej miejscowości w okresie, w którym pojazd zastępczy jest wynajmowany. Jest to istotne z uwagi na duże zróżnicowanie stawek rynków lokalnych.

Okres, za który przysługuje poszkodowanemu zwrot kosztów najmu pojazdu zastępczego w przypadku szkody całkowitej, to czas między dniem wypadku a dniem, w którym może nabyć analogiczny pojazd, ale nie dłuższy niż do wypłaty odszkodowania. W sytuacji, w której mamy do czynienia ze szkodą częściową, refundowane koszty najmu obejmują tylko okres konieczny i niezbędny do naprawy samochodu uszkodzonego w wypadku komunikacyjnym. Za każdy nieuzasadniony dzień zwłoki poszkodowany zmuszony będzie zapłacić za pojazd zastępczy z własnej kieszeni.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA