REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazd zastępczy z polisy OC sprawcy wypadku

Bartosz Cieśluk
Aplikant adwokacki
Pojazd zastępczy z polisy OC sprawcy wypadku
Pojazd zastępczy z polisy OC sprawcy wypadku

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 17 listopada 2011r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której rozwiał dotychczasowe wątpliwości w wykładni przepisów dotyczących przyznania pojazdu zastępczego dla poszkodowanego, który nie jest przedsiębiorcą, z polisy odpowiedzialności cywilnej sprawcy wypadku. Dotychczasowe orzeczenia sądów w sprawach odszkodowawczych były niejednolite, co utrudniało poszkodowanym dochodzenie roszczeń z tytułu opłat za pojazd zastępczy.

Wątpliwości sprzed uchwały

Zazwyczaj sytuacja była klarowna w przypadku, gdy osobą poszkodowaną był przedsiębiorca, wykorzystujący pojazd do prowadzenia działalności gospodarczej, a utracone w wyniku zdarzenia auto było niezbędne do pracy. Ale nawet wówczas pojawiała się konieczność wykazania, w jaki sposób pojazd był wykorzystywany do pracy.

REKLAMA

Jednak jeżeli poszkodowanym był konsument korzystający z pojazdu mechanicznego w celach innych niż zarobkowe, np. dojazdu do pracy, szkoły, sali gimnastycznej, na zakupy czy spotkanie z przyjaciółmi, wtedy sytuacja się komplikowała. Zakłady ubezpieczeń stosowały wówczas różne interpretacje prawne roszczeń skierowanych przez poszkodowanych.

Wydawane decyzje często nie uwzględniały powyższych kosztów (powstałych z powodu wypadku) poszkodowanych konsumentów. Z kolei inne towarzystwa brały je pod uwagę, wprowadzając jednocześnie w tym zakresie wiele ograniczeń.

REKLAMA

Ponadto ubezpieczyciele przerzucali na poszkodowanego ciężar udowodnienia konieczności korzystania z najmowanego auta zastępczego, co dla „zwykłego” obywatela było trudne, a niekiedy wręcz niemożliwe. Argumentowali to twierdząc, iż jest to nadmierny wydatek zwiększający jedynie rozmiar szkody, a sprawy czy problemy załatwiane wcześniej przez konsumenta dzięki samochodowi, obecnie uszkodzonemu, można rozwiązać, korzystając ze środków komunikacji publicznej..

Gdy sprawa trafiała na salę sądową, osoba, która utraciła możliwość korzystania z własnego samochodu w codziennym życiu, niekiedy musiała pogodzić się z negatywnym dla niej rozstrzygnięciem, które nie przyznawało jej prawa do samochodu zastępczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uchwała korzystna dla konsumentów

Wątpliwości rozwiała uchwała Sądu Najwyższego z 17. listopada 2011 r.

W uzasadnieniu wspomnianej uchwały sąd stwierdził, że przyznanie pojazdu zastępczego jest normalnym następstwem szkody komunikacyjnej, a koszt jego najmu pokrywa ubezpieczyciel, zarówno w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, jak i konsumenta korzystającego z auta w innym celu. Dla uznania takich kosztów nie ma znaczenia, czy konsument mógł zaspokoić swoje potrzeby w jakikolwiek inny sposób.

Co więcej, nie można uzależnić wypłaty odszkodowania  (w tym wypadku w postaci pokrycia kosztu najmu pojazdu zastępczego przez ubezpieczyciela) od możliwości korzystania przez poszkodowanego z komunikacji publicznej, która jest znacznie mniej funkcjonalna i wszechstronna, przez co nie zaspokaja w tym samym stopniu potrzeb życiowych właściciela. W obecnych czasach posiadanie samochodu jest standardem życiowym a nie luksusem.

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Nie oznacza to jednak wprowadzenia zasady automatycznego przyznania zastępczego auta dla poszkodowanego. Należy pamiętać, że:

REKLAMA

1. Takie uprawnienie nie przysługuje osobie, która w swoim życiu codziennym praktycznie nie korzysta z auta albo robi to w sposób sporadyczny – w ocenie Sądu Najwyższego uzasadniona będzie wtedy celowość wykorzystania innych sposobów, takich jak powszechnie dostępne środki transportu publicznego. Sporadyczność będzie oceniana przez zakłady ubezpieczeń w postępowaniu likwidacyjnym, co może spowodować w wielu przypadkach konieczność rozstrzygnięcia ewentualnego sporu przez sąd.

2. Roszczenie o auto zastępcze nie zostanie zaspokojone, jeżeli poszkodowany posiada inny pojazd mechaniczny, który mógłby wykorzystać. Oznacza to, że dodatkowy samochód wykorzystywany, np., przez członka rodziny nie może stać się podstawą do wydania decyzji o odmowie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztu najmu pojazdu zastępczego. Ciężar dowodowy w takim przypadku spoczywa na zakładzie ubezpieczeń.

Powyższe obostrzenia wynikają z podstawowej zasady proporcjonalności obowiązującej przy wypłacie odszkodowania.

Poszkodowany zobowiązany jest do współdziałania z ubezpieczycielem i działania w kierunku minimalizowania szkody.

Wynajęcie pojazdu zastępczego w wymienionych przypadkach stanowiłoby zbędny wydatek, zwiększający uszczerbek materialny. Odszkodowanie od ubezpieczyciela obejmuje bowiem niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty, powstałe w związku z poniesionym uszczerbkiem.

Należy pamiętać, że wybór  wynajmowanego samochodu również jest ograniczony.

1. Nie może to być auto klasy wyższej od uszkodzonego.

2. Ponadto cena stawki dziennej czynszu najmu musi odpowiadać średniej rynkowej, panującej na terenie danej miejscowości w okresie, w którym pojazd zastępczy jest wynajmowany. Jest to istotne z uwagi na duże zróżnicowanie stawek rynków lokalnych.

Okres, za który przysługuje poszkodowanemu zwrot kosztów najmu pojazdu zastępczego w przypadku szkody całkowitej, to czas między dniem wypadku a dniem, w którym może nabyć analogiczny pojazd, ale nie dłuższy niż do wypłaty odszkodowania. W sytuacji, w której mamy do czynienia ze szkodą częściową, refundowane koszty najmu obejmują tylko okres konieczny i niezbędny do naprawy samochodu uszkodzonego w wypadku komunikacyjnym. Za każdy nieuzasadniony dzień zwłoki poszkodowany zmuszony będzie zapłacić za pojazd zastępczy z własnej kieszeni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA