Różne sposoby likwidacji szkody pojazdu przy ubezpieczeniu oc i ac
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciel wypłaca równowartość pojazdu jeżeli ma miejsce „szkoda całkowita”, a więc taka, przy której naprawa pojazdu jest niemożliwa lub pociąga za sobą zbyt duże koszty.
REKLAMA
Przeczytaj: Co to jest szkoda całkowita?
Jeżeli więc np. wartość samochodu wynosi 18 tys., zaś naprawa kosztowałaby 22 tys. mamy do czynienia ze szkodą całkowitą w rozumieniu odpowiedzialności cywilnej.
Inaczej kształtuje się pojęcie „szkody całkowitej” przy ubezpieczeniu autocasco. Tu bowiem wartość szkody całkowitej wynosi zazwyczaj 60 – 80% wartości pojazdu. Istnieje więc próg powyżej którego naprawa nie jest opłacalna. Ma to ogromne znaczenie, zwłaszcza przy starszych pojazdach, bowiem wyliczenie kosztów części może spowodować, że przekroczą one szacowaną wartość całego pojazdu. Ubezpieczyciel zaś wypłaci przedsiębiorcy kwotę ubezpieczenia pomniejszoną o wartość wraku. Tym samym może być to suma niewysoka. Dlatego też w przypadku możliwości wyboru wypłaty odszkodowania z odpowiedzialności cywilnej lub autocasco warto wybrać pierwszy, gdyż jest on bardziej opłacalny.
Polecamy serwis: Umowy w firmie
Oprócz szkody całkowitej wyróżnia się także „szkodę częściową”. W tym przypadku w obu typach ubezpieczenia sprawa kształtuje się podobnie i ma na celu naprawienie zaistniałej w pojeździe usterki. Odszkodowanie będzie więc odpowiadało wysokości tej naprawy. Wypłata ubezpieczenia ma więc na celu przywrócenie stanu sprzed wypadku pojazdu. Oczywiście, likwidując szkodę w ramach ubezpieczenia autocasco, należy mieć przy tym na uwadze, że w przypadku powyżej progu 60 – 80% szkody, naprawa nie będzie wchodziła w grę, gdyż będziemy mieli do czynienia ze szkodą całkowitą.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.