REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Różne sposoby likwidacji szkody pojazdu przy ubezpieczeniu oc i ac

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Wypłata ubezpieczenia ma więc na celu przywrócenie stanu sprzed wypadku pojazdu.
Wypłata ubezpieczenia ma więc na celu przywrócenie stanu sprzed wypadku pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc firmę posiadasz na wyposażeniu różne pojazdy mechaniczny. W związku tym konieczne jest płacenie obowiązkowego ubezpieczenia oc. Oprócz tego możesz opłacać składkę na ubezpieczenie autocasco. Likwidacja szkody wygląda jednak w przypadku obu typów ubezpieczenia nieco inaczej.

W przypadku odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciel wypłaca równowartość pojazdu jeżeli ma miejsce „szkoda całkowita”, a więc taka, przy której naprawa pojazdu jest niemożliwa lub pociąga za sobą zbyt duże koszty.

REKLAMA

Przeczytaj: Co to jest szkoda całkowita?

Jeżeli więc np. wartość samochodu wynosi 18 tys., zaś naprawa kosztowałaby 22 tys. mamy do czynienia ze szkodą całkowitą w rozumieniu odpowiedzialności cywilnej.

Inaczej kształtuje się pojęcie „szkody całkowitej” przy ubezpieczeniu autocasco. Tu bowiem wartość szkody całkowitej wynosi zazwyczaj 60 – 80% wartości pojazdu. Istnieje więc próg powyżej którego naprawa nie jest opłacalna. Ma to ogromne znaczenie, zwłaszcza przy starszych pojazdach, bowiem wyliczenie kosztów części może spowodować, że przekroczą one szacowaną wartość całego pojazdu. Ubezpieczyciel zaś wypłaci przedsiębiorcy kwotę ubezpieczenia pomniejszoną o wartość wraku. Tym samym może być to suma niewysoka. Dlatego też w przypadku możliwości wyboru wypłaty odszkodowania z odpowiedzialności cywilnej lub autocasco warto wybrać pierwszy, gdyż jest on bardziej opłacalny.

Polecamy serwis: Umowy w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz szkody całkowitej wyróżnia się także „szkodę częściową”. W tym przypadku w obu typach ubezpieczenia sprawa kształtuje się podobnie i ma na celu naprawienie zaistniałej w pojeździe usterki. Odszkodowanie będzie więc odpowiadało wysokości tej naprawy. Wypłata ubezpieczenia ma więc na celu przywrócenie stanu sprzed wypadku pojazdu. Oczywiście, likwidując szkodę w ramach ubezpieczenia autocasco, należy mieć przy tym na uwadze, że w przypadku powyżej progu 60 – 80% szkody, naprawa nie będzie wchodziła w grę, gdyż będziemy mieli do czynienia ze szkodą całkowitą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA