REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co składa się na procedurę likwidacji szkody wyrządzonej w pojeździe przedsiębiorcy?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Przez szkodę całkowitą należy rozumieć taki rozmiar szkody, który powoduje, że naprawa pojazdu nie może mieć miejsca lub staje się nieopłacalna, bo koszty naprawy przekroczyły wartość pojazdu.
Przez szkodę całkowitą należy rozumieć taki rozmiar szkody, który powoduje, że naprawa pojazdu nie może mieć miejsca lub staje się nieopłacalna, bo koszty naprawy przekroczyły wartość pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą używa w tym celu różnych urządzeń. Bardzo często posiada również środki transportu. Środki transportu podlegają zawsze obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej, a także mogą podlegać ubezpieczeniu autocasco.

Jeżeli więc przedsiębiorcy zostanie wyrządzona szkoda, polegająca na zniszczeniu tego środka, poprzez np. zderzenie z innym pojazdem lub nawet zjawisko atmosferyczne (grad) może on domagać się odszkodowania.

REKLAMA

Procedura likwidacji szkody, bo tak nazywa się ogół czynności zmierzających do wypłaty odszkodowania, składa się z kilku elementów:
1. ustalenie okoliczności wypadku.
2. określenie przyczyn wypadku.
3. ustalenie czy istnieje odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń.
4. określenie rozmiaru szkody i wysokości odszkodowania.

W wyniku prowadzenia czynności likwidacyjnych pojawi się określenie „szkoda częściowa” lub „szkoda całkowita”. Warto wiedzieć czym one są, aby móc ustosunkować się do tego.

Co to jest szkoda całkowita?

Przez szkodę całkowitą należy rozumieć taki rozmiar szkody, który powoduje, że naprawa pojazdu nie może mieć miejsca lub staje się nieopłacalna, bo koszty naprawy przekroczyły wartość pojazdu.

Będzie to miało miejsce np. przy wypadku z dachowaniem, gdzie cały samochód będzie mocno uszkodzony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj: Na co uważać wykupując assistance?

Co to jest szkoda częściowa?

Szkoda częściowa natomiast ma miejsce, kiedy uszkodzenia są na tyle małe, że opłacalna jest naprawa pojazdu.

Tak może być np. w przypadku gradobicia, gdy uszkodzony będzie tylko dach pojazdu. 

Polecamy serwis: Samochód w firmie

Oczywiście pojęcia te mają nieco inny kształt przy ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej, a inny przy ubezpieczeniu autocasco. Niemniej jednak szkielet ich pozostaje taki sam.

Podzielenie szkody na rodzaje ma duże znaczenie przy likwidacji szkody, ponieważ wpływa na sposób jej naprawienia. Jeżeli więc mamy do czynienia ze szkodą całkowitą, ubezpieczyciel naprawi szkodę poprzez wypłatę odszkodowania. Będzie miało ono wysokość określoną w trakcie likwidacji szkody. Wpływ na to będzie miało wiele czynników (pogoda, wiek sprawcy, stan techniczny pojazdu). Wypłacona kwota nie musi zostać przeznaczona na konkretny cel. Natomiast w przypadku szkody częściowej, odszkodowanie jest również wypłacane, ale ma ono na celu tylko i wyłącznie naprawienie powstałej w środku transportu usterki, a więc wypłacona kwota musi być przeznaczona na naprawę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA