Kategorie

Samorząd terytorialny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestycje mieszkaniowe. Czy będą powstawać osiedla na gruntach gminnych w ramach współpracy opartej o nowe przepisy dotyczące rozliczania lokali lub budynków w cenie nieruchomości zbywanych z gminnego zasobu nieruchomości, tzw. ustawy lokal za grunt? Jak deweloperzy oceniają możliwość realizacji projektów w nowym programie? Czy gminne grunty są dla nich interesujące?
Ustawa lokal za grunt. Czy deficyt terenów pod budowę mieszkań skłania deweloperów do pozyskiwania gruntów gminnych i współpracy z samorządami? Czy firmy będą budować na państwowych działkach w zamian przekazując część mieszkań?
Mieszkanie dla Rozwoju to kompleksowy rządowy program, który ma wspierać rozwój samorządów terytorialnych, mieszkalnictwo i lokalną społeczność – powiedział we Włodawie (Lubelskie) Michał Cieślak, minister odpowiedzialny w Radzie Ministrów za rozwój samorządów. Program realizowany będzie przez samorządy i Krajowy Zasób Nieruchomości.
Ustawa o rynkowej części pakietu mieszkaniowego, która został przyjęty przez rząd, zakłada, że inwestorzy będą mogli otrzymać grunt od gminy lub pochodzących z Krajowego Zasobu Nieruchomości w zamian za wybudowanie mieszkań na wynajem bądź lokali dla mieszkańców gminy. Rozwiązanie to będzie się opierać na współpracy między samorządami a inwestorami.
Jednostki samorządu terytorialnego od 22 lipca 2020 r. mogą ubiegać się po pomoc na realizację zadań w zakresie retencji na obszarach wiejskich. Na ten cel przeznaczono 50 mln zł w formie dotacji do 70% kosztów kwalifikowanych. Nabór potrwa aż do 17 grudnia przyszłego roku lub do wyczerpania budżetu.
W wydanej interpretacji organ stwierdził, że dotacja otrzymana przez gminę na przydomowe oczyszczalnie ścieków podlega opodatkowaniu VAT, gdyż ma bezpośredni wpływ na cenę usług realizowanych przez gminę za pośrednictwem POŚ na rzecz mieszkańców.
Praca zdalna pracowników urzędów wywołuje wiele problemów praktycznych w zakresie form jej zlecania, ewidencji czasu pracy, użytego sprzętu czy form komunikacji. Przepisy tarczy antykryzysowej 4.0 doprecyzowują przepisy dotyczące warunków wykonywania pracy zdalnej, rozwiewając niektóre z tych wątpliwości.
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii kierownicy urzędów gminy, czyli wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast, otrzymali dodatkowe uprawnienie dotyczące możliwości przenoszenia pracowników samorządowych do innych jednostek organizacyjnych. Takie przesunięcie będzie możliwe nawet do innej miejscowości. I co ważne, nie będzie konieczne uzyskanie na to zgody pracownika.
Tarcza antykryzysowa 4.0 przewiduje ulgi dla przedsiębiorców, które może przyjąć rada gminy lub sejmik. Co więcej, tarcza ponownie przesuwa termin uiszczenia opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego za 2020 rok.
Trzecia już nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 miała przynieść stosunkowo szerokie wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego. Tarcza antykryzysowa dla samorządów miała przyczynić się do poprawy pogarszającej się sytuacji finansowej, w ocenie samorządowców nie przynosi jednak rozwiązań pożądanych.
Przepisy wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 przesuwają terminy związane z załatwianiem spraw cudzoziemców dotyczących ich pobytu w Polsce. Ma to wpływ na długość pobytu cudzoziemców w Polsce, możliwość ich legalnej pracy oraz załatwianie spraw przez urzędy.
Przesunięcie terminów na złożenie sprawozdań dla podmiotów gospodarujących odpadami. To główna zmiana wynikająca z projektu tarczy 3.0.
Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego i organizacja pozarządowa jako strony umowy na realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym powinny poinformować się wzajemnie o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy.
Samorządowa spółka z o.o. realizująca zadania w zakresie sportu i rekreacji przekazała lokalnemu szpitalowi środki ochrony (rękawiczki, maseczki, środki do dezynfekcji), które posiadała na stanie, a których nie wykorzystywała w związku z czasowym zamknięciem prowadzonych przez nią obiektów. Czy w związku z takim przekazaniem spółka może skorzystać ze szczególnych rozwiązań przewidzianych w przepisach tarczy antykryzysowej? Jak w takiej sytuacji rozliczyć VAT, biorąc pod uwagę fakt, że dokonując zakupu darowanych towarów, spółka odliczyła podatek naliczony?
Przepisy wprowadzone w związku z epidemią COVID-19 zwalniają z odpowiedzialności karnej lub cywilnej za zaniechania lub działania, które w normalnej sytuacji stanowią naruszenie przepisów. Dotyczy to także przepisów o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o zamówieniach publicznych oraz przepisów Kodeksu spółek handlowych.
Biedniejsze samorządy dostaną więcej punktów podczas oceny wniosków o dofinansowanie z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019.
Samorządy obawiają się, że projekt CEPIK 2.0 nie jest dobrze przygotowany i w imieniu Związku Powiatów Polskich chcą by przepisy dotyczącej nowego systemu weszły w życie z półrocznym opóźnieniem.
Czy jednostki samorządu terytorialnego mogą odliczać podatek VAT od samochodów służbowych po 1 kwietnia 2014 roku?
W całej Polsce rozpoczęły się bezpłatne szkolenia dotyczące możliwości wykorzystania funduszy unijnych na lata 2014-2020. Szkolenia skierowane są w szczególności do przedsiębiorców, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych i potrwają do końca września br.
Pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych zobowiązani są do złożenia oświadczeń majątkowych oraz o prowadzeniu działalności gospodarczej. Jakie są konsekwencje niezłożenia tych oświadczeń lub poświadczenia nieprawdy?
Unijne wsparcie finansowe pozwoliło na utrzymanie już istniejących przedszkoli oraz na dofinansowanie założenia nowych przedszkoli. Jednakże miejsc w przedszkolach jest w dalszym ciągu za mało, a koszty utrzymania dziecka za wysokie. Od 2013r. w założeniu nowelizacji ustawy o systemie oświaty samorządy powinny otrzymywać dotacje na pokrycie bieżących wydatków ponoszonych na dziecko.
Hipoteka skarbowa jest szczególnym rodzajem hipoteki, jej głównymi beneficjentami są Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego. Stanowi rodzaj hipoteki przymusowej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Do tej pory, legalizacja domu lub budynku gospodarczego postawionego bez wymaganych zezwoleń była możliwa tylko teoretycznie. W praktyce wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie chcieli wydawać warunków zabudowy. Nowelizacja ustawy prawo budowlane ma ułatwić legalizację samowoli budowlanej.