REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Menedżer na starcie - zainwestuj czas we wspieranie swoich podwładnych

Subskrybuj nas na Youtube
Menedżer na starcie - zainwestuj czas we wspieranie swoich podwładnych /fot. Shutterstock
Menedżer na starcie - zainwestuj czas we wspieranie swoich podwładnych /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najcenniejsze zasoby, jakie posiadasz, to twój własny czas i energia. Kiedy wydatkujesz je na potrzeby swojego zespołu, dokładasz bardzo ważną cegiełkę do zbudowania w nim zdrowych relacji. Właśnie dlatego spotkania w cztery oczy (nazywane w skrócie 1:1) są tak istotną częścią zarządzania. Przynajmniej jedno trzydziestominutowe (lub dłuższe, jeśli jest taka potrzeba) 1:1 w tygodniu z każdym z podwładnych to absolutne minimum.

Nawet jeśli widujecie się codziennie albo siedzicie przy sąsiednich biurkach, nie rezygnuj ze spotkań w cztery oczy. Pozwalają wam one bowiem omówić tematy, które w innych okolicznościach nie zostałyby poruszone – na przykład kwestię motywacji, dalekosiężnych aspiracji czy ogólnego zadowolenia z pracy. Takie spotkania powinny skupiać się nie na tobie i twoich potrzebach, lecz na twoim podwładnym i wszystkim tym, czego on potrzebuje, aby odnieść sukces. Jeśli chcesz się dowiedzieć, na jakim etapie jest projekt, użyj innego kanału. Spotkania w cztery oczy są tak rzadkim przywilejem, że lepiej poświęcić je na omówienie spraw, które trudniej jest poruszać w grupie lub korespondencyjnie.

REKLAMA

REKLAMA

Idealne spotkanie jeden na jeden to takie, które twój podwładny uznaje za użyteczne. Jeśli po fakcie uważa, że rozmowa co prawda była przyjemna, ale w gruncie rzeczy niczego nie wniosła, następnym razem musisz lepiej się postarać. Pamiętaj, że to, co robisz, powinno mieć dla twoich ludzi efekt pomnażający. Usuwając przeszkody leżące im na drodze, poszerzając ich perspektywę lub podnosząc ich pewność siebie, umożliwiasz im osiągnięcie znacznie lepszych wyników.

Co jest sekretem doskonałego 1:1? Odpowiedź brzmi: przygotowanie. Fantastyczne rozmowy rzadko wywiązują się w sytuacji, kiedy żadna ze stron nie zaplanowała wcześniej, o czym chce rozmawiać. Powtarzam swoim podwładnych, że zależy mi na tym, aby nasz wspólny czas był cenny i użyteczny, dlatego powinniśmy się skupić na rzeczach, które są dla nich najważniejsze. Oto kilka pomysłów na dobry początek.

Omówcie priorytety. Jakie dwa lub trzy wyzwania są w danej chwili najistotniejsze dla twojego podwładnego i jak możesz mu pomóc w ich realizacji?

REKLAMA

Uzgodnijcie definicję „świetnej pracy”. Czy wasze wizje wspólnych celów i wyobrażenia na temat wzajemnych oczekiwań są spójne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dajcie sobie feedback. Jaka informacja zwrotna pomogłaby twojemu podwładnemu i co on mógłby powiedzieć tobie, abyś stał się jeszcze skuteczniejszym menedżerem?

Przyjmijcie szerszą perspektywę. Raz na jakiś czas warto odejść od szczegółów i skupić się na szerszym obrazie. Jak ogólnie czuje się twój podwładny? Jaki jest jego stan umysłu? Co daje mu satysfakcję, a co przynosi mu zawód? Jak zmieniły się jego osobiste cele? Czego się ostatnio nauczył i jaką wiedzę lub kompetencje chciałby posiąść w najbliższym czasie?

Zarówno menedżer, jak i podwładny powinni przemyśleć, jakie tematy poruszą podczas spotkania – to bardzo pomocne. Kiedy codziennie rano przeglądam swój kalendarz, nawykowo już układam listę pytań do osób, z którymi mam się spotkać.

Dlaczego pytania? Ponieważ najlepszym narzędziem, które pozwala coachowi zrozumieć aktualną sytuację, jest umiejętne zadawanie pytań. Nie zakładaj, że wiesz, w czym tkwi problem i jak go rozwiązać. Bardzo często próby pomocy wcale nie okazują się ostatecznie pomocne, nawet jeśli są podyktowane najlepszymi intencjami. Wszyscy pamiętamy wykłady, które wpadały nam jednym, a wypadały drugim uchem, ponieważ druga strona nie miała pojęcia o sednie problemu. Nie wspominając już o tym, że nieproszona „pomoc” niebezpiecznie przypomina mikrozarządzanie.

Twoim zadaniem jako menedżera nie jest udzielanie porad ani ratowanie świata. Masz umożliwiać swoim podwładnym samodzielne poszukiwanie odpowiedzi, bo tylko oni znają cały kontekst problemu i mają większą szansę odkrycia właściwego rozwiązania. Pozwól im kierować wasze spotkania na ważne dla nich tory, a ty słuchaj i pytaj.

Oto kilka z moich ulubionych pytań pomocnych na różnych etapach rozmowy:

Zdiagnozuj. Te pytania skupiają się na tym, co naprawdę liczy się dla twoich podwładnych, oraz na tematach, którym warto poświęcić czas.
 → Co w tej chwili zaprząta ci głowę?
 → Jakie masz priorytety w tym tygodniu?
 → Jak najlepiej wykorzystać czas, który dzisiaj mamy?

Zrozum. Kiedy już zidentyfikujesz tematy do rozmowy, poniższe pytania pomogą ci dojść do sedna problemu i jego potencjalnych rozwiązań.
 → Jaki rezultat najbardziej chciałbyś osiągnąć?
 → Czy jest coś, co utrudnia ci to zadanie?
 → Na czym naprawdę ci zależy?
 → Jaki kierunek działania uważasz za najlepszy w tej sytuacji?
 → Jakiego scenariusza najbardziej się obawiasz?

Wesprzyj. Dzięki tym pytaniom dowiesz się, jakiego wsparcia najbardziej potrzebuje twój podwładny.
 → Jak mogę ci pomóc?
 → Co mogę zrobić, aby ułatwić ci realizację twoich celów?
 → Co uważasz za najbardziej pomocną część naszej rozmowy?

Powyższy tekst jest fragmentem książki Menedżer na starcie

Menedżer na starcie, Julie Zhuo

Źródło: MT Biznes

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA