REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie firmą w czasie epidemii koronawirusa

Zarządzanie firmą w czasie epidemii koronawirusa
Zarządzanie firmą w czasie epidemii koronawirusa

REKLAMA

REKLAMA

Trwająca od kilkudziesięciu dni pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 destrukcyjnie wpływa na całe społeczeństwa i poszczególne jednostki. Destabilizuje rynki kapitałowe, prowadzenie działalności, ogranicza możliwość podróżowania oraz ma negatywne skutki dla wielu osób. Firmy stają przed koniecznością sprawnego zarządzania pracą zdalną pracowników i zapewnienia realizacji założonych celów. Istotnym elementem sprawnego działania firmy w kryzysowej sytuacji jest odpowiedni plan komunikacji i współpraca pomiędzy wszystkimi działami. Zmiany zachodzące w firmach w wyniku obecnych wyzwań, stwarzają możliwość udoskonalenia i wzmocnienia procesów zarządzania ryzykiem w celu lepszej ochrony organizacji. W tym kluczowym momencie pracownicy audytu wewnętrznego mogą wnieść istotną wartość dodaną do sposobu zarządzania organizacją.

Rola audytu wewnętrznego w nadzwyczajnych czasach pandemii COVID-19

REKLAMA

Najważniejszym elementem najbliższej przyszłości jest odpowiedzialne zarządzanie pracą zespołu, w  najlepszy sposób zarówno dla firmy, jak i jej pracowników. Będzie to jednak trudniejsze niż zazwyczaj, ponieważ sytuacja ulega dynamicznym zmianom, a firmy uruchamiają plany zarządzania kryzysowego. Kluczowe jest utrzymanie jasnej i spójnej komunikacji z pracownikami oraz przypominanie o konieczności podejmowania niezbędnych działań w celu ochrony własnej i własnych rodzin. Istotne jest również stosowanie się do zaleceń firmowych i komunikatów Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego, aby unikać rozprzestrzeniania się niepotrzebnych obaw.

REKLAMA

Panująca obecnie sytuacja związaną z epidemią koronawirusa wywołującego chorobę COVID-19 wymusiła zastosowanie firmowych procedur dot. działania kryzysowego. Tych sprawdzonych, jak również tych, które istniały tylko na papierze. To czas bezkompromisowej weryfikacji czy firmy były przygotowane na takie lub podobne ryzyka. W przypadku braku ustalonego procesu i faktycznie pasujących do sytuacji procedur, osoba zarządzająca audytem wewnętrznym powinna opracować proces ad hoc w celu monitorowania miejsc pobytu członków zespołu i zapewnienia im odpowiedniej pomocy. Jednocześnie audyt „na żywym organizmie” powinien dokonać przeglądu planów ciągłości działania poszczególnych działów i firmy jako całości. Jeżeli obecny program zarządzania kryzysowego w firmie nie przewiduje scenariusza pandemii lub scenariuszy wyłączenia dostępu do poszczególnych lokalizacji firmy, to doświadczenie, narzędzia jakimi dysponuje dział audytu wewnętrznego i wiedza jego pracowników mogą okazać się nieocenioną pomocą w momencie opracowywaniu takiego planu – mówi Krzysztof Radziwon, partner, szef działu doradztwa biznesowego w KPMG w Polsce.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Nadzwyczajne czasy wymagają nadzwyczajnego działania

Istotnym elementem sprawnego działania firmy w kryzysowej sytuacji jest współpraca pomiędzy wszystkimi działami, a zmiany zachodzące w firmach w wyniku obecnych wyzwań, stwarzają możliwość udoskonalenia i wzmocnienia procesów zarządzania ryzykiem w celu lepszej ochrony organizacji. Podejmowane aktywności związane z zagrożeniem, jakie rodzi COVID-19, są ważnym przypomnieniem, że zarówno plany audytu, jak i sposoby realizacji tych prac należy zmieniać. Audytorzy stoją obecnie przez koniecznością dokonania analizy swoich planów oraz zmiany priorytetów wszystkich przyszłych audytów wewnętrznych biorąc pod uwagę ich znaczenie, wymogi prawne i  możliwość ich realizacji w zdestabilizowanym środowisku. W miarę rozwoju sytuacji i  dalszych ograniczeń w podróżowaniu, konieczne będzie podjęcie decyzji, jak przeprowadzić audyt bez fizycznej obecności w firmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie pracownikami pracującymi zdalnie

REKLAMA

Firmy staną przed koniecznością sprawnego zarządzania pracą zdalną pracowników i zapewnienia realizacji założonych celów. Wyzwaniem może być zapewnienie  odpowiednich technologii i  wytycznych do prawidłowego wykonywania obowiązków pracowniczych w tych nietypowych okolicznościach. Sytuację może również komplikować poczucie zagubienia pracowników, którzy jako zespół nie mogą współpracować ze sobą w dotychczasowy sposób. Konieczne będzie zatem opracowanie modelu operacyjnego, w którym będzie działał zespół, uwzględniającego działania jakie należy zmienić lub podjąć, aby zrealizować zaplanowane cele.

Sytuacja, w której się znajdujemy powoduje konieczność organizowania większej liczby wirtualnych spotkań w różnych strefach czasowych oraz częstszego sprawdzania postępów prac. Należy poinformować o tym pracowników, aby zrozumieli nowe zasady. Ułatwi to ich przyjęcie zgodnie z  intencją z jaką zostają wprowadzone i faktem, że menedżerowie pozostają odpowiedzialni za wydajność pracy w swoich zespołach. Ograniczenie normalnej działalności firmy wpłynie także na pracę audytu wewnętrznego i paradoksalnie może doprowadzić do znaczącego wzrostu produktywności członków tego zespołu. Zaistniała sytuacja stwarza bowiem okazję dla audytorów wewnętrznych do nadrobienia zaległości w  niezrealizowanych zadaniach, a co ważniejsze, do wywarcia jeszcze większego wpływu na zdolność organizacji do zarządzania ryzykiem w sytuacjach kryzysowych. Odpowiedź na pytanie „co by było gdyby?” nie powinna już spędzać snu z powiek wyłącznie audytorom. Potrzeba bycia przygotowanym i zabezpieczonym przed różnorakimi ryzykami, w tym także identyfikowanymi przez audyt wewnętrzny, będzie zrozumiana jak nigdy przedtem – mówi Wojciech Bieliński, starszy menedżer w dziale doradztwa biznesowego, w zespole zarządzania ryzykiem, audytu wewnętrznego i compliance w KPMG w Polsce.

Krzysztof Radziwon, partner, szef działu doradztwa biznesowego w KPMG w Polsce

Wojciech Bieliński, starszy menedżer w dziale doradztwa biznesowego, w zespole zarządzania ryzykiem, audytu wewnętrznego i compliance w KPMG w Polsce

Autopromocja
KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA