REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie firmą w czasie epidemii koronawirusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zarządzanie firmą w czasie epidemii koronawirusa
Zarządzanie firmą w czasie epidemii koronawirusa

REKLAMA

REKLAMA

Trwająca od kilkudziesięciu dni pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 destrukcyjnie wpływa na całe społeczeństwa i poszczególne jednostki. Destabilizuje rynki kapitałowe, prowadzenie działalności, ogranicza możliwość podróżowania oraz ma negatywne skutki dla wielu osób. Firmy stają przed koniecznością sprawnego zarządzania pracą zdalną pracowników i zapewnienia realizacji założonych celów. Istotnym elementem sprawnego działania firmy w kryzysowej sytuacji jest odpowiedni plan komunikacji i współpraca pomiędzy wszystkimi działami. Zmiany zachodzące w firmach w wyniku obecnych wyzwań, stwarzają możliwość udoskonalenia i wzmocnienia procesów zarządzania ryzykiem w celu lepszej ochrony organizacji. W tym kluczowym momencie pracownicy audytu wewnętrznego mogą wnieść istotną wartość dodaną do sposobu zarządzania organizacją.

Rola audytu wewnętrznego w nadzwyczajnych czasach pandemii COVID-19

Najważniejszym elementem najbliższej przyszłości jest odpowiedzialne zarządzanie pracą zespołu, w  najlepszy sposób zarówno dla firmy, jak i jej pracowników. Będzie to jednak trudniejsze niż zazwyczaj, ponieważ sytuacja ulega dynamicznym zmianom, a firmy uruchamiają plany zarządzania kryzysowego. Kluczowe jest utrzymanie jasnej i spójnej komunikacji z pracownikami oraz przypominanie o konieczności podejmowania niezbędnych działań w celu ochrony własnej i własnych rodzin. Istotne jest również stosowanie się do zaleceń firmowych i komunikatów Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego, aby unikać rozprzestrzeniania się niepotrzebnych obaw.

REKLAMA

REKLAMA

Panująca obecnie sytuacja związaną z epidemią koronawirusa wywołującego chorobę COVID-19 wymusiła zastosowanie firmowych procedur dot. działania kryzysowego. Tych sprawdzonych, jak również tych, które istniały tylko na papierze. To czas bezkompromisowej weryfikacji czy firmy były przygotowane na takie lub podobne ryzyka. W przypadku braku ustalonego procesu i faktycznie pasujących do sytuacji procedur, osoba zarządzająca audytem wewnętrznym powinna opracować proces ad hoc w celu monitorowania miejsc pobytu członków zespołu i zapewnienia im odpowiedniej pomocy. Jednocześnie audyt „na żywym organizmie” powinien dokonać przeglądu planów ciągłości działania poszczególnych działów i firmy jako całości. Jeżeli obecny program zarządzania kryzysowego w firmie nie przewiduje scenariusza pandemii lub scenariuszy wyłączenia dostępu do poszczególnych lokalizacji firmy, to doświadczenie, narzędzia jakimi dysponuje dział audytu wewnętrznego i wiedza jego pracowników mogą okazać się nieocenioną pomocą w momencie opracowywaniu takiego planu – mówi Krzysztof Radziwon, partner, szef działu doradztwa biznesowego w KPMG w Polsce.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Nadzwyczajne czasy wymagają nadzwyczajnego działania

Istotnym elementem sprawnego działania firmy w kryzysowej sytuacji jest współpraca pomiędzy wszystkimi działami, a zmiany zachodzące w firmach w wyniku obecnych wyzwań, stwarzają możliwość udoskonalenia i wzmocnienia procesów zarządzania ryzykiem w celu lepszej ochrony organizacji. Podejmowane aktywności związane z zagrożeniem, jakie rodzi COVID-19, są ważnym przypomnieniem, że zarówno plany audytu, jak i sposoby realizacji tych prac należy zmieniać. Audytorzy stoją obecnie przez koniecznością dokonania analizy swoich planów oraz zmiany priorytetów wszystkich przyszłych audytów wewnętrznych biorąc pod uwagę ich znaczenie, wymogi prawne i  możliwość ich realizacji w zdestabilizowanym środowisku. W miarę rozwoju sytuacji i  dalszych ograniczeń w podróżowaniu, konieczne będzie podjęcie decyzji, jak przeprowadzić audyt bez fizycznej obecności w firmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie pracownikami pracującymi zdalnie

Firmy staną przed koniecznością sprawnego zarządzania pracą zdalną pracowników i zapewnienia realizacji założonych celów. Wyzwaniem może być zapewnienie  odpowiednich technologii i  wytycznych do prawidłowego wykonywania obowiązków pracowniczych w tych nietypowych okolicznościach. Sytuację może również komplikować poczucie zagubienia pracowników, którzy jako zespół nie mogą współpracować ze sobą w dotychczasowy sposób. Konieczne będzie zatem opracowanie modelu operacyjnego, w którym będzie działał zespół, uwzględniającego działania jakie należy zmienić lub podjąć, aby zrealizować zaplanowane cele.

Sytuacja, w której się znajdujemy powoduje konieczność organizowania większej liczby wirtualnych spotkań w różnych strefach czasowych oraz częstszego sprawdzania postępów prac. Należy poinformować o tym pracowników, aby zrozumieli nowe zasady. Ułatwi to ich przyjęcie zgodnie z  intencją z jaką zostają wprowadzone i faktem, że menedżerowie pozostają odpowiedzialni za wydajność pracy w swoich zespołach. Ograniczenie normalnej działalności firmy wpłynie także na pracę audytu wewnętrznego i paradoksalnie może doprowadzić do znaczącego wzrostu produktywności członków tego zespołu. Zaistniała sytuacja stwarza bowiem okazję dla audytorów wewnętrznych do nadrobienia zaległości w  niezrealizowanych zadaniach, a co ważniejsze, do wywarcia jeszcze większego wpływu na zdolność organizacji do zarządzania ryzykiem w sytuacjach kryzysowych. Odpowiedź na pytanie „co by było gdyby?” nie powinna już spędzać snu z powiek wyłącznie audytorom. Potrzeba bycia przygotowanym i zabezpieczonym przed różnorakimi ryzykami, w tym także identyfikowanymi przez audyt wewnętrzny, będzie zrozumiana jak nigdy przedtem – mówi Wojciech Bieliński, starszy menedżer w dziale doradztwa biznesowego, w zespole zarządzania ryzykiem, audytu wewnętrznego i compliance w KPMG w Polsce.

Krzysztof Radziwon, partner, szef działu doradztwa biznesowego w KPMG w Polsce

Wojciech Bieliński, starszy menedżer w dziale doradztwa biznesowego, w zespole zarządzania ryzykiem, audytu wewnętrznego i compliance w KPMG w Polsce

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA