REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyodrębniać procesy i działania do analizy opłacalności lub analizy rozwoju?

Proces może być zdefiniowany jako zespół powiązanych ze sobą działań nakierowanych na osiągnięcie określonego celu.
Proces może być zdefiniowany jako zespół powiązanych ze sobą działań nakierowanych na osiągnięcie określonego celu.

REKLAMA

REKLAMA

Oszczędzanie na procesach lub działaniach to jedyna dostępna możliwość – w końcu to właśnie tym zajmują się pracownicy w godzinach pracy.

REKLAMA

Punktem wyjścia do wdrożenia systemu rachunku kosztów działań i zarządzania kosztami działań jest podejście procesowe. W podejściu tym przedsiębiorstwo postrzegane jest nie przez pryzmat pionów i wewnętrznych jednostek organizacyjnych, ale w perspektywie procesów zachodzących w firmie i działań realizowanych w ramach tych procesów. Z tego powodu niezwykle istotne zarówno dla poprawnego wdrożenia systemu rachunku kosztów działań, jak i co ważniejsze dla skutecznego zarządzania kosztami działań jest precyzyjne zdefiniowanie procesów, działań i czynności.

REKLAMA

Proces może być zdefiniowany jako zespół powiązanych ze sobą działań nakierowanych na osiągnięcie określonego celu (np. proces badań i rozwoju, proces utrzymania jakości, proces logistyki). W przedsiębiorstwach wykorzystujących rachunek kosztów działań wyodrębnia się zazwyczaj kilka do kilkunastu procesów (rzadziej jest to kilkadziesiąt procesów). Działanie jest z kolei definiowane jako praca wykonywana w organizacji lub inaczej zespół czynności wykonywanych w organizacji, którego wyodrębnienie i analiza jest przydatna z punktu widzenia rachunku kosztów działań i zarządzania kosztami działań. Zespół działań wykonywanych w organizacji tworzy proces np. proces działalności podstawowej – handlowej może się składać z takich działań jak realizacja zamówień, poszukiwanie klientów i utrzymywanie kontaktów z klientami czy uczestnictwo w targach. Działanie składa się z czynności np. działanie realizacja zamówień może się składać z takich czynności jak przyjmowanie zapytań ofertowych od klientów, poszukiwanie dostawców, wysyłanie zamówień do dostawców, sporządzanie ofert dla klientów, dostarczanie próbek, przyjmowanie zamówień od klientów, wysyłanie zamówień do dostawców, otwieranie akredytywy i uzyskiwanie licencji importowych, monitowanie dostawców. Czynność jest składnikiem działania, pojedynczym, bardzo niewielkim zadaniem, które trzeba zrealizować, aby wykonać działanie.

Zobacz: Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

REKLAMA

Na przykład, w banku wygląda to następująco (wybrane procesy i działania):
proces – zarządzanie oddziałem, działanie – zarządzanie organizacją, obiekt – firma
proces – zarządzanie oddziałem, działanie – obsługa prawna, obiekt – firma
proces – księgowość, działanie – uzgadnianie kont, obiekt – grupa klientów
proces – księgowość, działanie – zarządzanie gotówką, obiekt – firma
proces – księgowość, działanie – rozliczenia międzybankowe, obiekt – produkt
proces – zarządzanie zasobami ludzkimi, działanie – rekrutacja, obiekt – działanie
proces – zarządzanie zasobami ludzkimi, działanie – oceny okresowe, obiekt – działanie
proces – zarządzanie systemami informacyjnymi, działanie – obsługa sieci, obiekt – działanie
proces – marketing i sprzedaż, działanie – ustalanie polityki cenowej, obiekt – firma
proces – działania operacyjne typu kredytowego, działanie – administrowanie kredytami, obiekt – produkt
proces – działania operacyjne typu niekredytowego, działanie – ustalanie warunków umów, obiekt – produkt
proces – bezpośrednia obsługa klientów w oddziale, działanie – doradztwo dla klienta, obiekt – grupa klientów
proces – zarządzanie ryzykiem, działanie – wycena zabezpieczeń, obiekt – produkt
proces – zaplecze, działanie – przegląd transakcji podejrzanych, obiekt – produkt
proces – zaplecze, działanie – administrowanie dokumentacją, obiekt – produkt

Każde z działań można sklasyfikować jako podstawowe, pomocnicze bądź ogólne.
Przez działania podstawowe należy rozumieć takie działania, które są wykonywane w związku z produktami czy klientami i dla których istnieje możliwość powiązania z tymi obiektami kosztów (produktami czy klientami) przy wykorzystaniu relacji przyczynowo-skutkowej; przykładami działań podstawowych, których koszty są rozliczane na produkty może być: rozpatrywanie wniosków kredytowych, zarządzanie ryzykiem kredytowym czy monitoring zabezpieczeń; z kolei działania podstawowe, których koszty są rozliczane na grupy klientów, to np. uzgadnianie kont, doradztwo dla klienta czy przygotowanie potwierdzeń/wyciągów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Jak komunikować się z podwładnymi?

Do działań pomocniczych (wspierających) zalicza się z kolei takie działania, których kosztów nie można na podstawie relacji przyczynowo-skutkowej rozliczyć na produkty czy klientów; działania te nie są realizowane na rzecz produktów czy klientów, ale raczej wspierają realizację innych działań i w związku z tym powinny być rozliczane na te działania; przykładami tego typu działań są np. rekrutacja, planowanie szkoleń czy obsługa sieci informatycznej.

Trzecia kategoria działań to działania ogólne tzn. realizowane na rzecz firmy jako całości i niemożliwe do rozliczenia na podstawie relacji przyczynowo-skutkowej ani na produkty czy klientów, ani na inne działania; do działań takich zalicza się np. zarządzanie organizacją, przygotowanie sprawozdań finansowych czy public relations.

Polecamy serwis Szkolenia

Takie szczegółowe rozpisanie działań realizowanych w firmie pozwala na przyjrzenie się pojedynczym z nich, analizie słabych punktów, wąskich gardeł i opracowaniu propozycji poprawy. W przeciwnym razie, jeśli akcja „rozwój” będzie prowadzona na abstrakcyjnych pojęciach jakości lub doskonałości, pracownicy szybko stracą zainteresowanie i nic z akcji nie wyjdzie.

Autor: Irena Sobańska. Artykuł jest fragmentem książki: Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA