REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się w kryzysie?

 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Pamiętajmy, że forma nie powinna górować nad treścią. Uleganie i zbyt głęboka wiara w zarządzanie „poradnikowe
Pamiętajmy, że forma nie powinna górować nad treścią. Uleganie i zbyt głęboka wiara w zarządzanie „poradnikowe", stworzone specjalnie na sytuację kryzysu, może zarówno managerowi, jak i podległemu zespołowi jedynie zaszkodzić.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od krytycznego spojrzenia na siebie i swoją postawę menedżerską należy rozpoczynać zmiany w zespole. Jednak, nawet w kryzysie, pewne normy i wartości muszą pozostać niezmienne.

Sprawność w działaniach managerskich jest z pewnością funkcją czasu i nabieranych doświadczeń. Zestaw wartości, jakie wyznaje i komunikuje w organizacji, pozostaje jednak jego elementem indywidualnym i wyróżniającym spośród innych. Warto zadbać o ich adekwatność do rzeczywistości organizacyjnej oraz otoczenia rynkowego. Może stać się to szansą na duży sukces.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpocząć można właściwie od przewrotnego stwierdzenia, iż zasady komunikowania się w czasie kryzysu nie powinny znacząco odbiegać od charakterystycznych dla każdej innej sytuacji w organizacji. Otwarta, dwustronna wymiana informacji jest bowiem podstawą funkcjonowania każdego układu, o którym chcemy mówić jako działającym prawidłowo.

Rzeczywistość, jak zwykle jednak, pokazuje nam zupełnie inny obraz tego zjawiska. Jak zatem potraktować kryzys? Jako sytuację niebezpieczną, w której lepszą strategią wydaje się zachowanie „status quo" -aby nie wywoływać więcej konsekwencji? A może wykorzystać ten moment na rewizję zarówno kształtu naszego zespołu, jak i zestawu norm i wartości, jakie są w tej zbiorowości obowiązujące, a kształt których w dużej mierze zależy od naszej postawy managerskiej?

Porównaj: Fizyczne objawy stresu

Odpowiedź nie do końca wydaje się jednoznaczna. Postaram się zaproponować kilka zasad, które odpowiednio „zaaplikowane” mogą pomoc managerowi spojrzeć bardziej krytycznie na swoje działania, a w konsekwencji, być może, ulepszyć funkcjonowanie w zarządzanej zbiorowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe, czyli stare...

REKLAMA

Każda sytuacja kryzysowa jest odejściem od grupowo i indywidualnie zdefiniowanej normy. Jeśli organizacja cyklicznie pracuje nad zasadami zdrowej współpracy, przepływu informacji oraz wewnętrznej zdrowej rywalizacji, powinna w podobny sposób funkcjonować w każdych okolicznościach. Błędem byłoby zatem nagłe poszukiwanie nowych, ulepszonych rozwiązań, skoro te funkcjonujące jawią się jako optymalne.

Pamiętajmy, że forma nie powinna górować nad treścią. Uleganie i zbyt głęboka wiara w zarządzanie „poradnikowe", stworzone specjalnie na sytuację kryzysu, może zarówno managerowi, jak i podległemu zespołowi jedynie zaszkodzić. Jeśli czujesz, że jesteście przygotowani na nowe wyzwania, wspieraj podwładnych w realizowaniu przyjętych wspólnie założeń i sam bądź konsekwentny w ich wdrażaniu.

Tego typu sytuacja nie jest jednak jedyną, z jaką możemy się spotkać. Patrząc z odpowiednim dystansem na swoją pracę i reprezentowaną organizację, większość managerów z pewnością dopatrzy się obszarów wymagających modyfikacji. Wartości i normy, strażnikiem, których staje się manager, to jedna z podstaw kultury każdej organizacji. Decyzja o jej zmianie może stać się w sytuacji niestabilności biznesowej konieczną dla sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, jak i utrzymania zespołu w najlepszej formie.

Polecamy serwis Sekretariat

Jasność zasad, konsekwencja w ich egzekwowaniu oraz refleksyjna postawa managera to nieomal gwarancja zbudowania poczucia bezpieczeństwa u pracowników. To może również stać się początkiem ewolucji organizacji, która w dłuższej perspektywie wpłynie znacząco na zbudowanie jej przewagi konkurencyjnej, zarówno jako gracza rynkowego, jak i najlepszego z możliwych pracodawców.

Konsekwencja, konsekwencja, konsekwencja

Nie ma bowiem nic gorszego niż chwiejny manager, z dnia na dzień zmieniający swoją postawę i decyzje. Jeśli czujesz się mało swobodnie w systemie wartości, jakie sam powinieneś wyznawać, to jest to jak chodzenie w zbyt ciasnych butach. Można to robić, tylko po co? Powinno się zatem zdecydowanie rozpocząć od przemyślenia tego, co w ramach działań organizacyjnych jest dla nas ważne. Co akceptujemy jako managerowie, na co możemy przymknąć oko, a co jest absolutnie niedopuszczalne?

Raz rozpoznane i zakomunikowane zespołowi wartości i idące za nimi wzory zachowań, powinny pozostać niezmienne (aż do kolejnej koniecznej rewizji, do której jednak ponownie należy przygotować całą organizację). Niekonsekwencja lub niestabilność zasad to sygnał dla innych uczestników życia organizacyjnego, iż ich przestrzeganie nie jest kwestią istotną. Co więcej, dewaluuje postać managera, który powinien swoją postawą potwierdzać ich obowiązywanie.

Inną odmianą tego typu błędu jest zbyt rozbudowany system zasad, efektem czego są one trudne do zapamiętania i realizacji. Drogi managerze, jeśli masz zbyt dużo pomysłów, to usiądź i poczekaj, aż Ci przejdzie... dopiero po tym w głowie zostają tylko te, o które warto walczyć. Z tym większym zapałem uda Ci się je również prezentować zespołowi. Jeśli wymaga się od innych, należy zacząć od siebie. Stałość w sądach i działaniach to cnota kardynalna.

Szczerość - ale w rozsądnych granicach

Gdyby zapytać pracowników, czego oczekują od swojego przełożonego, pewnie większość z nich odpowiedziałaby - szczerości. Rzeczywiście, jest w tej postawie element pozwalający na budowanie ustabilizowanej relacji. Pojawia się w tym miejscu również konotacja z partnerstwem i zaufaniem. Nie ulega wątpliwości, iż warto stosować tę zasadę wobec innych, jeśli chcielibyśmy oczekiwać tego samego od nich.

Szczerość daje również często poczucie bezpieczeństwa, bazujące na przewidywalności kolejnych kroków managera lub kierunku, w jakim rozwija się organizacja. Pamiętajmy jednak, iż pewna ilość informacji dotyczących kulis managerskiego postępowania, nie tylko nie uspokoiłaby nastrojów, ale doprowadziła do totalnej paniki. Filtrowanie i „tłumaczenie" pewnych treści jest jednym z trudniejszych zadań każdego przełożonego.

Co więcej, nie zawsze motywacje indywidualne stoją w zgodnie ze zbiorowymi, co dodatkowo wymaga ustalenia odpowiedniego sposobu ich komunikowania z góry na dół (lub odwrotnie). W takich wypadkach zatem zbyt daleko idąca „szczerość" to dla nieprzygotowanego odbiorcy jedynie problem, z którym nie bardzo potrafi sobie poradzić.

Zobacz: Jak zwalczyć presję i stres? - krok po kroku

Prowadź i daj się poprowadzić

Kryzys to często moment, kiedy ważniejsze niż kiedykolwiek staje się przywództwo. Jest to określenie dość mocno eksploatowane w literaturze tematu, dlatego zwrócę uwagę jedynie na jeden z jego elementów. Kiedy pojawia się niepewność, to postawa pt. „wiem, jak to zrobić - pójdźcie za mną", jest często na wagę złota. Pracownicy poszukują gotowych scenariuszy postępowania, w ramach których będą potrafili się poruszać i odzyskają poczucie stabilności i przewidywalności jutra.

Jeśli do tego manager jest w stanie pokazać się jako człowiek zdecydowany i konsekwentny, sukces wydaje się już prawie pełny. Oczywiście, za taką postawą powinno zdecydowanie kryć się coś więcej, niż jedynie przekonanie, iż ma się rację. Dokładna analiza problemu, plan działania, wszystkie mocne i słabe strony to managerska praca domowa.

Efektem finalnym jest postawa oparta na pewności siebie oraz własnych zasad, tak potrzebna gwarancja zbudowania poczucia bezpieczeństwa u pracowników. W codziennym funkcjonowaniu - gdy jest dobrze, a tym bardziej, gdy gniecie nas kryzys. Z drugiej jednak strony nie ma nic cenniejszego w organizacji, niż umiejętność korzystania z potencjału i talentów, jakie się posiada.

Nawet najlepszy pomysł, jeśli nie zostanie wydobyty na światło dzienne, nigdy nie przysłuży się procesowi rozwoju i modernizacji. A więc, drodzy managerowie, nie pozostaje nic innego, jak tylko słuchać. A jeśli uda nam się zidentyfikować dobrą koncepcję, to warto z niej skorzystać, oczywiście nie zapominając o wskazaniu jej autora, jeśli nie jesteśmy nim my sami. Buduje to poczucie współodpowiedzialności za sprawy zespołu i całej organizacji, jak również prowadzi do jej optymalnego wzrostu. Inną istotną zasadą jest przyjęcie postawy doradcy, stojące w opozycji do pasywnego dawania rad.

Istnieje dość znacząca różnica w tych dwóch podejściach. Bycie przewodnikiem to coś więcej niż przekazywane jednokierunkowo dyrektywy, jak pewne rzeczy powinny wyglądać lub jak coś zrobić. Nowoczesna, „ucząca się" organizacja stawia na mądre wykorzystanie potencjału swoich pracowników, w wyzwoleniu których asystuje manager-doradca.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    REKLAMA

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    REKLAMA

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    REKLAMA