REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ambasador marki - co zrobić, gdy zachowuje się nielojalnie wobec firmy?

Barbara Bil
Kancelaria Bil
Kancelaria Bil specjalizuje się w obsłudze prawnej biznesu. Zajmuje się doradztwem prawnym na rzecz przedsiębiorców na wszystkich płaszczyznach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Marki często decydują się na posiadanie swoich ambasadorów, którzy budują ich wizerunek wśród odbiorców./Fot. Fotolia
Marki często decydują się na posiadanie swoich ambasadorów, którzy budują ich wizerunek wśród odbiorców./Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rolą ambasadora marki jest najczęściej wypowiadanie się o danym produkcie lub usłudze w sposób pozytywny, korzystanie z niego w miejscach publicznych. Co jednak w sytuacji, gdy ambasador zachowuje się nielojalnie?

(Nie)lojalny ambasador marki – co warto wiedzieć

Znane twarze często pojawiają się w kampaniach reklamowych produktów i usług – stając się w niektórych przypadkach ich ambasadorami. Są oni skutecznym narzędziem w budowaniu wizerunku marki. Ich zadaniem jest doprowadzić do tego, żeby konsument był w stanie lepiej poznać wartości produktu. Dlatego tak ważne jest utożsamienie się wybranej osoby z reklamowaną firmą. Co w przypadku, gdy ambasador marki nie jest do końca lojalny? Tłumaczy adwokat z Kancelarii Bil.

REKLAMA

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

REKLAMA

Według badania PwC „Polacy na zakupach”, aż 58% ankietowanych szuka inspiracji w mediach społecznościowych. Opinie w nich prezentowane przez przyjaciół i rodziny, a niekiedy nawet osoby z zewnątrz mają większy wpływ na wybory zakupowe niż standardowe komunikaty promocyjne. Dlatego marki często decydują się na posiadanie swoich ambasadorów, którzy budują ich wizerunek wśród odbiorców.

Rolą ambasadora marki jest najczęściej wypowiadanie się o danym produkcie lub usłudze w sposób pozytywny, korzystanie z niego w miejscach publicznych oraz występowanie w reklamach telewizyjnych, radiowych. Cechą charakterystyczną przy tego rodzaju współpracy jest wyłączność. Może jednak zdarzyć się sytuacja, że ambasador marki będzie zachowywał się nielojalnie np. występując w reklamie konkurencji lub korzystając publicznie z produktów oferowanych przez innych producentów.

REKLAMA

Przykładem może być sytuacja Kseni Sobchak, która odbiła się głośnym echem w mediach. Ksenia Sobchak, będąca ambasadorką firmy Samsung, w miejscach publicznych, korzystała z telefonu konkurencyjnej firmy Apple, pomimo postanowień umowy łączącej ją z firmą Samsung, która zobowiązywała ją do korzystania z produktów marki Samsung w miejscach publicznych. Samsung wycenił swoją stratę na 1,6 mln dolarów. Niezależnie od tego jaki w ostateczności był wynik sporu ten przykład udowadnia, że kwestia respektowania postanowień umowy, dbania o wizerunek produktu i marki klienta, powinna być standardem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zatem zrobić w przypadku nielojalnego ambasadora marki? Najważniejsze jest to, aby odpowiednio dobrać osobę do swojej promocji. Wówczas, gdy ambasador sam będzie się z nią utożsamiał istnieje mniejsze ryzyko konfliktu – wskazuje Barbara Bil, adwokat, Kancelaria Bil (AdWise Group). Najprostszym i najwygodniejszym dla przedsiębiorcy sposobem zabezpieczenia jego interesów przed nielojalnym zachowaniem ambasadora marki jest dobrze skonstruowana umowa, która będzie zawierała przepisy odnoszące się do tego typu sytuacji i będzie zawierała odpowiednie kary umowne – dodaje.

Jednak, gdy w umowie nie ureguluje się tej kwestii, przedsiębiorca – może na zasadach ogólnych, określonych w Kodeksie cywilnym, dochodzić od ambasadora marki odszkodowania z tytułu poniesionej szkody (zgodnie z art. 471 Kodeksu cywilnego).

Obowiązek naprawienia szkody przez ambasadora marki zaistnieje, gdy dopuści się on działania bądź zaniechania, które stanowi niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy łączącej strony, firma na skutek działań lub zaniechań ambasadora marki poniesie szkodę majątkową, a także zaistnieje związek przyczynowy pomiędzy działaniem lub zaniechaniem ambasadora marki a powstałą szkodą.

Przedsiębiorca, który poniósł szkodę na skutek działania ambasadora marki, który wbrew łączącej strony umowie, reklamuje lub korzysta publicznie z produktów innej konkurencyjnej firmy, powinien więc w pierwszej kolejności przyjrzeć się łączącej strony umowie, a następnie podejmować odpowiednie kroki – mówi Barbara Bil, adwokat, Kancelaria Bil (AdWise Group). Współpraca z ambasadorem marki jest czasochłonna i często bardzo kosztowna. Dlatego zanim się ją rozpocznie warto poświęcić czas i dopracować umowę i zasady współpracy, tak aby w przyszłości uniknąć przykrych konsekwencji jak np. ciągnącego się bardzo długo procesu sądowego – podsumowuje.

Należy pamiętać, że zasady odpowiedzialności kontraktowej mogą być – zgodnie z przewidzianą w Kodeksie cywilnym zasadą swobody umów – modyfikowane przez strony umowy. Oznacza to, że obowiązek naprawienia szkody może być w umowie określony w sposób surowszy bądź łagodniejszy, w zależności od decyzji stron. Niemniej jednak, należy podkreślić, że odpowiedzialność kontraktowa nie może zostać całkowicie wyłączona w umowie, ponieważ strony nie mogą wyłączyć odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną umyślnie.

Polecamy serwis: Odszkodowania

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA