REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ambasador marki - co zrobić, gdy zachowuje się nielojalnie wobec firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Bil
Kancelaria Bil
Kancelaria Bil specjalizuje się w obsłudze prawnej biznesu. Zajmuje się doradztwem prawnym na rzecz przedsiębiorców na wszystkich płaszczyznach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Marki często decydują się na posiadanie swoich ambasadorów, którzy budują ich wizerunek wśród odbiorców./Fot. Fotolia
Marki często decydują się na posiadanie swoich ambasadorów, którzy budują ich wizerunek wśród odbiorców./Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rolą ambasadora marki jest najczęściej wypowiadanie się o danym produkcie lub usłudze w sposób pozytywny, korzystanie z niego w miejscach publicznych. Co jednak w sytuacji, gdy ambasador zachowuje się nielojalnie?

(Nie)lojalny ambasador marki – co warto wiedzieć

Znane twarze często pojawiają się w kampaniach reklamowych produktów i usług – stając się w niektórych przypadkach ich ambasadorami. Są oni skutecznym narzędziem w budowaniu wizerunku marki. Ich zadaniem jest doprowadzić do tego, żeby konsument był w stanie lepiej poznać wartości produktu. Dlatego tak ważne jest utożsamienie się wybranej osoby z reklamowaną firmą. Co w przypadku, gdy ambasador marki nie jest do końca lojalny? Tłumaczy adwokat z Kancelarii Bil.

REKLAMA

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

REKLAMA

Według badania PwC „Polacy na zakupach”, aż 58% ankietowanych szuka inspiracji w mediach społecznościowych. Opinie w nich prezentowane przez przyjaciół i rodziny, a niekiedy nawet osoby z zewnątrz mają większy wpływ na wybory zakupowe niż standardowe komunikaty promocyjne. Dlatego marki często decydują się na posiadanie swoich ambasadorów, którzy budują ich wizerunek wśród odbiorców.

Rolą ambasadora marki jest najczęściej wypowiadanie się o danym produkcie lub usłudze w sposób pozytywny, korzystanie z niego w miejscach publicznych oraz występowanie w reklamach telewizyjnych, radiowych. Cechą charakterystyczną przy tego rodzaju współpracy jest wyłączność. Może jednak zdarzyć się sytuacja, że ambasador marki będzie zachowywał się nielojalnie np. występując w reklamie konkurencji lub korzystając publicznie z produktów oferowanych przez innych producentów.

REKLAMA

Przykładem może być sytuacja Kseni Sobchak, która odbiła się głośnym echem w mediach. Ksenia Sobchak, będąca ambasadorką firmy Samsung, w miejscach publicznych, korzystała z telefonu konkurencyjnej firmy Apple, pomimo postanowień umowy łączącej ją z firmą Samsung, która zobowiązywała ją do korzystania z produktów marki Samsung w miejscach publicznych. Samsung wycenił swoją stratę na 1,6 mln dolarów. Niezależnie od tego jaki w ostateczności był wynik sporu ten przykład udowadnia, że kwestia respektowania postanowień umowy, dbania o wizerunek produktu i marki klienta, powinna być standardem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zatem zrobić w przypadku nielojalnego ambasadora marki? Najważniejsze jest to, aby odpowiednio dobrać osobę do swojej promocji. Wówczas, gdy ambasador sam będzie się z nią utożsamiał istnieje mniejsze ryzyko konfliktu – wskazuje Barbara Bil, adwokat, Kancelaria Bil (AdWise Group). Najprostszym i najwygodniejszym dla przedsiębiorcy sposobem zabezpieczenia jego interesów przed nielojalnym zachowaniem ambasadora marki jest dobrze skonstruowana umowa, która będzie zawierała przepisy odnoszące się do tego typu sytuacji i będzie zawierała odpowiednie kary umowne – dodaje.

Jednak, gdy w umowie nie ureguluje się tej kwestii, przedsiębiorca – może na zasadach ogólnych, określonych w Kodeksie cywilnym, dochodzić od ambasadora marki odszkodowania z tytułu poniesionej szkody (zgodnie z art. 471 Kodeksu cywilnego).

Obowiązek naprawienia szkody przez ambasadora marki zaistnieje, gdy dopuści się on działania bądź zaniechania, które stanowi niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy łączącej strony, firma na skutek działań lub zaniechań ambasadora marki poniesie szkodę majątkową, a także zaistnieje związek przyczynowy pomiędzy działaniem lub zaniechaniem ambasadora marki a powstałą szkodą.

Przedsiębiorca, który poniósł szkodę na skutek działania ambasadora marki, który wbrew łączącej strony umowie, reklamuje lub korzysta publicznie z produktów innej konkurencyjnej firmy, powinien więc w pierwszej kolejności przyjrzeć się łączącej strony umowie, a następnie podejmować odpowiednie kroki – mówi Barbara Bil, adwokat, Kancelaria Bil (AdWise Group). Współpraca z ambasadorem marki jest czasochłonna i często bardzo kosztowna. Dlatego zanim się ją rozpocznie warto poświęcić czas i dopracować umowę i zasady współpracy, tak aby w przyszłości uniknąć przykrych konsekwencji jak np. ciągnącego się bardzo długo procesu sądowego – podsumowuje.

Należy pamiętać, że zasady odpowiedzialności kontraktowej mogą być – zgodnie z przewidzianą w Kodeksie cywilnym zasadą swobody umów – modyfikowane przez strony umowy. Oznacza to, że obowiązek naprawienia szkody może być w umowie określony w sposób surowszy bądź łagodniejszy, w zależności od decyzji stron. Niemniej jednak, należy podkreślić, że odpowiedzialność kontraktowa nie może zostać całkowicie wyłączona w umowie, ponieważ strony nie mogą wyłączyć odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną umyślnie.

Polecamy serwis: Odszkodowania

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktoring powraca do dynamicznych wzrostów. Obroty firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów w I kwartale 2025 r. wyniosły 119,8 mld zł

Pierwszy kwartał 2025 r. przyniósł zdecydowany wzrost obrotów branży faktoringowej w Polsce. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów nabyły w tym okresie wierzytelności o łącznej wartości 119,8 mld zł. To o 8,3 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy wynik ten sięgał 110,6 mld zł.

Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? [WYWIAD]

Czy w związku z blackoutem w Hiszpanii, mamy się czego obawiać? Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? Na te i inne pytania odpowiedział redakcji Infor.pl ekspert od technologii energetycznych (w tym OZE) z firmy Hynfra, partnera spółki Hydro Sanok Aleksander Naumann.

Spokój przed burzą? Polskie firmy jeszcze trzymają kurs, ale niepewność rośnie

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce wciąż utrzymują stabilne nastroje – wyniki najnowszego badania pokazują niewielkie zmiany w inwestycjach i sprzedaży. Jednak eksperci ostrzegają: wojna celna zapoczątkowana przez Donalda Trumpa może wkrótce zachwiać fundamentami tej kruchej równowagi. Czy nadchodzi czas turbulencji dla polskiego biznesu?

Blackout w Polsce realnym zagrożeniem. „Codziennie rano będziemy sprawdzać, kiedy mamy prąd”

Czy w Polsce, podobnie jak dziś w Hiszpanii i Portugalii, może nastąpić blackout? W obliczu niedoborów mocy w systemie elektroenergetycznym, Polska stoi przed realnym zagrożeniem wielogodzinnych przerw w dostawach prądu. Jakub Wiech, ekspert ds. energetyki i autor podcastu Elektryfikacja, ostrzega, że problemy mogą wystąpić przez nawet 2000 godzin w ciągu roku, co oznacza ryzyko ograniczeń dla firm i gospodarstw domowych.​

REKLAMA

Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych. Jak powinno wyglądać zatrudnienie w firmach z branży pogrzebowej? Co z nowelizacją Prawa Pogrzebowego?

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA