REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
 START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?/shutterstock.com
START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Startupom zawsze trudno jest pogodzić się z utratą pracowników, dlatego tym bardziej pożegnanie jednego z założycieli jest jednym z najtrudniejszych testów dla zespołu. Jak było w przypadku ukraińskiego startupu Preply.com i czego możemy się nauczyć na błędach innych?

Dlaczego współzałożyciele odchodzą

Zobacz: Preply.com

REKLAMA

REKLAMA

Główny powód, dla którego współzałożyciele porzucają swoje projekty, jest dosyć banalny: zazwyczaj chodzi o różnicę zdań między założycielami. Może to być zarówno różnica poglądów na temat rozwoju firmy, jak i osobista sprzeczka, której nie udało się pomyślnie rozwiązać. Ktoś mógłby powiedzieć, że opuszczanie firmy przez kłótnie jest zwyczajnie dziecinne, czasem jednak lepiej się rozejść niż kontynuować wystawianie swojej cierpliwości na próby. Tak więc pytanie „kto zawinił?”  nie jest na tyle istotne, jak pytanie „Co teraz zrobić?

Jakie powinności wciąż obowiązują współzałożyciela

Niezależnie od sporu, który podzielił założycieli, ważne jest, aby pamiętać o zobowiązaniach. Najważniejsze z nich to poufność. W związku z tą kwestią jednak rzadko wynikają problemy: umowy poufności informacji handlowych są stosowane niemal w każdej firmie. Mimo tego należy pamiętać o sprecyzowaniu zawartej umowy. Powinny być w niej opisane wszystkie warunki nabycia: współzałożyciel, który przepracował w firmie wystarczający czas, może zabrać ze sobą część swoich udziałów. Niestety, czasami założyciele popełniają błąd i nie umieszczają podobnego scenariusza w umowie. W takim wypadku założyciel opuszczający firmę może odejść z kompletem należących do niego udziałów.

Zobacz: Firma

REKLAMA

Pierwsza pomoc: komu przekazać funkcje pełnione przez byłego pracownika

Znalezienie zastępcy współzałożyciela jest niezwykle trudnym i wymagającym czasu zadaniem. Do momentu rozwiązania problemu warto znaleźć „wariant tymczasowy” który pozwoli na dalsze funkcjonowanie projektu oraz utrzymanie produktywności zespołu na najwyższym poziomie. W tym wypadku nie ma złotych rad: wszystko zależy od sytuacji. Z doświadczenia: w naszym przypadku jeden z założycieli otrzymał propozycję pracy w nowojorskiej siedzibie Google, co zmusiło nas, aby szybko nauczyć się pracować bez niego. Wszystkie obowiązki dyrektora ds. technicznych przejął inny z twórców projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POLECAMY: Wideoszkolenie - Zatrudnianie na umowy zlecenia 2017 – pytania i odpowiedzi

Jak i gdzie znaleźć zastępcę co-foundera

Kiedy jeden z założycieli opuszcza projekt, jest to psychicznie trudne. Sytuacja jest jednak daleka od beznadziejnej. Współzałożyciel był nawet jeśli nie szeregowym, ale jednak pracownikiem. Jego obowiązki trzeba przekazać nowej osobie. Można to zrobić na dwa sposoby: albo awansować kogoś z firmy, i poszukać nowego pracownika na jego miejsce, lub znaleźć zastępcę dla menedżera wśród osób postronnych. Można też wybrać jedną z opcji na priorytetową, a drugą pozostawić jako plan B. Istnieje jeszcze jeden scenariusz: w ogóle nie dokonywać zmiany. Jest to możliwe w wypadku, gdy zespół posiada jednego lub kilku pracowników, którzy mogą przejąć wszystkie funkcje odchodzącego specjalisty. W tej sytuacji należy jednak dokładnie przeanalizować obciążenie członków zespołu, gdyż w przeciwnym razie wydajność grupy może znacznie na tym ucierpieć. Nowego pracownika najlepiej szukać przez znajomych lub na konferencjach. Można również skorzystać z serwisów społecznościowych, stron dla poszukiwania pracowników czy innych profesjonalnych źródeł, bywa to jednak bardzo pracochłonne. W wypadku odejścia współzałożyciela często nie ma aż tyle czasu. Dobrze by było, gdyby udało się znaleźć kandydata właśnie przez znajomych: pojętnego, wiarygodnego, z doskonałymi rekomendacjami.

Polecamy: Finanse

Skąd wiadomo czy dana osoba jest odpowiednia

Określić ze 100% pewnością, czy dana osoba jest dla Twojej firmy odpowiednia można tylko w jeden sposób: popracować z nią. Istnieje jednak kilka oznak, na które trzeba zwrócić uwagę na etapie zawierania znajomości. Kandydat na kierownicze stanowisko powinien być wytrwały, lojalny oraz skupiony na samorozwoju. Wypada też wziąć pod uwagę kompetencje zawodowe, które zależą zawsze od określonego stanowiska: czy to design, programowanie czy też sprzedaż i marketing. Dla mnie w Preply na przykład, idealnym kandydatem będzie osoba, która posiada wysoce rozwinięte umiejętności w różnych bliskich sobie dziedzinach. Takich specjalistów nazywa się obecnie T-shaped: posiadają oni szeroki zakres wiedzy w swojej dziedzinie oraz dodatkowe umiejętności związane z pobliskimi jej sferami. Jeśli cechy osobiste takiej osoby również pasują do zespołu — pytanie można uznać za zamknięte. Bądź co bądź, poradzenie sobie z odejściem współzałożyciela, bez którego jeszcze wczoraj nie wyobrażałeś sobie firmy, jest możliwe. Jeśli prawidłowo podejdziesz do poszukiwania zastępstwa, być może uda Ci się dodać trochę świeżej krwi, która nada żywiołowości całemu zespołowi.

Zobacz: Dotacje

Artykuł powstał przy współpracy ekspertów z Preply.com

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA