REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
 START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?/shutterstock.com
START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Startupom zawsze trudno jest pogodzić się z utratą pracowników, dlatego tym bardziej pożegnanie jednego z założycieli jest jednym z najtrudniejszych testów dla zespołu. Jak było w przypadku ukraińskiego startupu Preply.com i czego możemy się nauczyć na błędach innych?

Dlaczego współzałożyciele odchodzą

Zobacz: Preply.com

REKLAMA

REKLAMA

Główny powód, dla którego współzałożyciele porzucają swoje projekty, jest dosyć banalny: zazwyczaj chodzi o różnicę zdań między założycielami. Może to być zarówno różnica poglądów na temat rozwoju firmy, jak i osobista sprzeczka, której nie udało się pomyślnie rozwiązać. Ktoś mógłby powiedzieć, że opuszczanie firmy przez kłótnie jest zwyczajnie dziecinne, czasem jednak lepiej się rozejść niż kontynuować wystawianie swojej cierpliwości na próby. Tak więc pytanie „kto zawinił?”  nie jest na tyle istotne, jak pytanie „Co teraz zrobić?

Jakie powinności wciąż obowiązują współzałożyciela

Niezależnie od sporu, który podzielił założycieli, ważne jest, aby pamiętać o zobowiązaniach. Najważniejsze z nich to poufność. W związku z tą kwestią jednak rzadko wynikają problemy: umowy poufności informacji handlowych są stosowane niemal w każdej firmie. Mimo tego należy pamiętać o sprecyzowaniu zawartej umowy. Powinny być w niej opisane wszystkie warunki nabycia: współzałożyciel, który przepracował w firmie wystarczający czas, może zabrać ze sobą część swoich udziałów. Niestety, czasami założyciele popełniają błąd i nie umieszczają podobnego scenariusza w umowie. W takim wypadku założyciel opuszczający firmę może odejść z kompletem należących do niego udziałów.

Zobacz: Firma

REKLAMA

Pierwsza pomoc: komu przekazać funkcje pełnione przez byłego pracownika

Znalezienie zastępcy współzałożyciela jest niezwykle trudnym i wymagającym czasu zadaniem. Do momentu rozwiązania problemu warto znaleźć „wariant tymczasowy” który pozwoli na dalsze funkcjonowanie projektu oraz utrzymanie produktywności zespołu na najwyższym poziomie. W tym wypadku nie ma złotych rad: wszystko zależy od sytuacji. Z doświadczenia: w naszym przypadku jeden z założycieli otrzymał propozycję pracy w nowojorskiej siedzibie Google, co zmusiło nas, aby szybko nauczyć się pracować bez niego. Wszystkie obowiązki dyrektora ds. technicznych przejął inny z twórców projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POLECAMY: Wideoszkolenie - Zatrudnianie na umowy zlecenia 2017 – pytania i odpowiedzi

Jak i gdzie znaleźć zastępcę co-foundera

Kiedy jeden z założycieli opuszcza projekt, jest to psychicznie trudne. Sytuacja jest jednak daleka od beznadziejnej. Współzałożyciel był nawet jeśli nie szeregowym, ale jednak pracownikiem. Jego obowiązki trzeba przekazać nowej osobie. Można to zrobić na dwa sposoby: albo awansować kogoś z firmy, i poszukać nowego pracownika na jego miejsce, lub znaleźć zastępcę dla menedżera wśród osób postronnych. Można też wybrać jedną z opcji na priorytetową, a drugą pozostawić jako plan B. Istnieje jeszcze jeden scenariusz: w ogóle nie dokonywać zmiany. Jest to możliwe w wypadku, gdy zespół posiada jednego lub kilku pracowników, którzy mogą przejąć wszystkie funkcje odchodzącego specjalisty. W tej sytuacji należy jednak dokładnie przeanalizować obciążenie członków zespołu, gdyż w przeciwnym razie wydajność grupy może znacznie na tym ucierpieć. Nowego pracownika najlepiej szukać przez znajomych lub na konferencjach. Można również skorzystać z serwisów społecznościowych, stron dla poszukiwania pracowników czy innych profesjonalnych źródeł, bywa to jednak bardzo pracochłonne. W wypadku odejścia współzałożyciela często nie ma aż tyle czasu. Dobrze by było, gdyby udało się znaleźć kandydata właśnie przez znajomych: pojętnego, wiarygodnego, z doskonałymi rekomendacjami.

Polecamy: Finanse

Skąd wiadomo czy dana osoba jest odpowiednia

Określić ze 100% pewnością, czy dana osoba jest dla Twojej firmy odpowiednia można tylko w jeden sposób: popracować z nią. Istnieje jednak kilka oznak, na które trzeba zwrócić uwagę na etapie zawierania znajomości. Kandydat na kierownicze stanowisko powinien być wytrwały, lojalny oraz skupiony na samorozwoju. Wypada też wziąć pod uwagę kompetencje zawodowe, które zależą zawsze od określonego stanowiska: czy to design, programowanie czy też sprzedaż i marketing. Dla mnie w Preply na przykład, idealnym kandydatem będzie osoba, która posiada wysoce rozwinięte umiejętności w różnych bliskich sobie dziedzinach. Takich specjalistów nazywa się obecnie T-shaped: posiadają oni szeroki zakres wiedzy w swojej dziedzinie oraz dodatkowe umiejętności związane z pobliskimi jej sferami. Jeśli cechy osobiste takiej osoby również pasują do zespołu — pytanie można uznać za zamknięte. Bądź co bądź, poradzenie sobie z odejściem współzałożyciela, bez którego jeszcze wczoraj nie wyobrażałeś sobie firmy, jest możliwe. Jeśli prawidłowo podejdziesz do poszukiwania zastępstwa, być może uda Ci się dodać trochę świeżej krwi, która nada żywiołowości całemu zespołowi.

Zobacz: Dotacje

Artykuł powstał przy współpracy ekspertów z Preply.com

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA