Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności do ZUS
REKLAMA
REKLAMA
Jak możesz złożyć wniosek?
1) Pisemnie – za pośrednictwem poczty, firmy kurierskiej lub osobiście w każdej jednostce ZUS. Możesz skorzystać z formularzy na stronie www.zus.pl w zakładce „Umarzanie, udzielanie ulg w spłacie należności oraz pomoc publiczna”.
REKLAMA
2) Ustnie do protokołu (w jednostce ZUS) – protokół musi być podpisany przez Ciebie i pracownika ZUS, który go sporządził.
3) Elektronicznie – za pomocą portalu pod adresem pue.zus.pl, który jest częścią Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE) na jednym z formularzy wniosku:
a) ZUS-EOP wniosek o odroczenie terminu płatności składek,
b) ZUS-EUR wniosek o układ ratalny lub
c) ZUS-EUN wniosek o umorzenie należności z tytułu składek.
REKLAMA
Aby wysyłać wnioski do ZUS i otrzymywać odpowiedzi z ZUS za pośrednictwem portalu, czyli skrzynki podawczej ZUS, musisz posiadać profil PUE oraz podpis elektroniczny, tj. bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu albo podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Jeżeli nie posiadasz profilu PUE, najpierw powinieneś zarejestrować się na pue.zus.pl, a następnie w ciągu 7 dni udać się do dowolnej jednostki ZUS w celu zaufania (tj. uwierzytelnienia) swojego profilu. W jednostce ZUS możesz również bezpłatnie uzyskać podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym ePUAP. Jeśli posiadasz już profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, to możesz sam za ich pomocą uwierzytelnić swój profil PUE podczas rejestracji na portalu i wówczas wizyta w placówce ZUS nie jest już konieczna. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie pue.zus.pl lub www.zus.pl.
4) Telefonicznie – za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Aby złożyć wniosek w tej formie musisz mieć założony profi l na PUE, a następnie, gdy zostaniesz uwierzytelniony poprzez podanie loginu PUE i kodu PIN dla kanału telefonicznego, powinieneś w rozmowie telefonicznej zlecić konsultantowi COT złożenie w Twoim imieniu wniosku. W celu udokumentowania faktu złożenia przez Ciebie wniosku rozmowa z konsultantem COT zostanie nagrana. Musisz też podać adres e-mail, na który otrzymasz wykaz dokumentów, jakie powinieneś złożyć w jednostce ZUS, aby wniosek mógł zostać rozpatrzony. Numery telefonów COT: 801 400 987 – z telefonów stacjonarnych, 22 560 16 00 – z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat, zajrzyj na stronę pue.zus.pl.
Telefonicznie możesz złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek lub o układ ratalny. Ze względów formalnych nie możesz w ten sposób złożyć wniosku o umorzenie należności z tytułu składek.
Książka kontroli przedsiębiorcy
Kto może być wnioskodawcą?
Wnioskodawcą może być:
1) płatnik składek,
2) inna osoba odpowiedzialna za zadłużenie z tytułu składek, czyli osoba, na którą została przeniesiona odpowiedzialność,
3) pełnomocnik, czyli osoba posiadająca pisemne upoważnienie płatnika składek lub innych osób odpowiedzialnych za zadłużenie.
Zasady korzystania z pomocy de minimis
Co musi określać wniosek?
Wniosek musi określać:
1) kto jest wnioskodawcą,
2) o co występujesz: rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności czy umorzenie,
3) jakich należności wniosek dotyczy i za jaki okres,
4) jeśli występujesz o ulgę – propozycję spłaty (np. wysokość rat, termin płatności),
5) jeśli jesteś przedsiębiorcą – o jaki rodzaj pomocy publicznej występujesz: pomoc de minimis, pomoc na restrukturyzację czy pomoc na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia.
Wniosek musisz uzasadnić i podpisać.
Złożenie wniosku o ulgę lub umorzenie nie powoduje zawieszenia prowadzonego postępowania egzekucyjnego. Dopiero podpisanie umowy o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek skutkuje niewszczynaniem lub zawieszeniem trwającego postępowania egzekucyjnego.
Koszty uzyskania przychodu pracownika i zleceniobiorcy
Fragment pochodzi z poradnika "Jak otrzymać ulgę w spłacie lub umorzeniu należności wobec ZUS" wydanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
REKLAMA
REKLAMA