REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagradzanie pracowników w firmie - niektóre patologie

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wynagrodzenie pracowników
Wynagrodzenie pracowników
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim artykule starałem się zwrócić uwagę na duże znaczenie prawidłowego określenia poziomu i struktury wynagrodzenia oraz jego indywidualnego zróżnicowania, na motywację pracowników firmy do pracy, w tym lojalności wobec pracodawcy. Tutaj kilka słów o patologiach. Jeśli pracodawca się ich nie ustrzeże, na nic wszystkie wcześniejsze starania o stworzenie oczekiwanego systemu płac i motywacyjną funkcję wynagrodzenia.

REKLAMA

Nie powinniśmy chyba podejmować się stopniowania tych patologii. Wszystkie one są niepożądane i równie skutecznie szkodzą firmie. Na pewno w różnych firmach mogą występować z innym nasileniem. Najlepiej starajmy się eliminować tego typu przypadki, a ewentualne cele, jakie dzięki temu chcieliśmy osiągnąć, osiągajmy innymi metodami.

REKLAMA

A) Niepłacenie wynagrodzenia na czas. W firmach małych i średnich, niestety, zjawisko wcale nie tak rzadkie. Przyczyny bywają różne i z całą pewnością zła wola szefa firmy nie jest jedną z najczęściej występujących. Natomiast złe zarządzanie płynnością finansową firmy, to już jeden z najczęstszych powodów. Do tego dochodzi jeszcze przyjmowanie niewłaściwych priorytetów płatniczych w warunkach niedoboru gotówki. Nie zawsze zobowiązania wobec dostawców są ważniejsze od tych wobec pracowników. Nigdy zobowiązania wobec budżetu nie będą ważniejsze od zobowiązań z tytułu wynagrodzeń. Chyba, że chodzi o wynagrodzenie zarządu. W tym przypadku, rzeczywiście, zobowiązania wobec budżetu, mogą mieć priorytet.

REKLAMA

Zobowiązania budżetowe można przesunąć w czasie wysyłając stosowną korespondencję i płacąc ustawowe odsetki za zwłokę w ich realizacji. To zawsze da się zrobić. Jednak największym błędem jest przyjmowanie, w takich wypadkach, złej hierarchii płacenia opóźnionego wynagrodzenia. Bezwzględnie, w pierwszej kolejności, wynagrodzenie powinni otrzymywać pracownicy, dopiero potem kadra kierownicza, a na samym końcu zarząd firmy.

B) Trudna do uzasadnienia rozpiętość  wynagrodzeń.  Zdarza się, że szef firmy, a niejednokrotnie, też jej właściciel, ma miesięczne wynagrodzenie zdecydowanie wyższe niż zatrudniony na umowę o pracę jego zastępca. Albo zatrudniony na jednym z wielu stanowisk w firmie członek rodziny właściciela lub inna bliska mu osoba, zarabia więcej niż można by się spodziewać, gdyby na tym stanowisku zatrudniono kogoś innego, pozbawionego koneksji. Takie przypadki mają miejsce. To bardzo duży błąd i tak naprawdę, prawdopodobnie nieuświadomione, działanie na szkodę firmy. Łatwo zrozumieć właściciela dobrze prosperującego przedsiębiorstwa, że chce zdyskontować sukces, szczególnie, jeśli ma poczucie, że uczciwie opłaca podwładnych. Albo, że chce wspierać finansowo zatrudnionego w firmie swojego syna czy siostrzenicę, albo kolegę ze studiów. Jednak w takim przypadku trzeba dla tych decyzji znaleźć inny sposób realizacji. Nieuzasadnione pracą różnicowanie wynagrodzeń nie jest wskazane. Wskazane i rekomendowane jest zachowywanie w firmie względnie stałych proporcji pomiędzy pracą i płacą na wszystkich stanowiskach i szczeblach organizacyjnych. Tylko dodatkowa i odpowiednio kwalifikowana praca uzasadnia wyższe wynagrodzenie.

Zobacz: Wynagradzanie pracowników w firmie - poziom i struktura płacy, indywidualne zróżnicowanie wynagrodzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

C) Utajnianie lub brak zasad wyznaczania płac. Zdania na temat tego czy płace pracowników powinny być jawne czy też nie, są różne i chyba nie uda się tutaj tego rozstrzygnąć. Osobiście uważam, że sama kwota wynagrodzenia, może być sprawą niejawną. Może to nawet korzystne, że nie wiem, że kolega siedzący przy sąsiednim biurku, albo obsługujący taką samą maszynę jak ja, zarabia miesięcznie o kilka czy kilkanaście procent więcej. Ale już poziomy i struktura płac oraz przyjmowane w tym względzie zasady, powinny być przez pracodawcę jasno określone np. w regulaminie wynagradzania i znane wszystkim pracownikom. 

D) Faworyzowanie pracowników przyjmowanych do pacy. Sytuacja jaką znamy prawie wszyscy, per analogiam, na przykład jako klienci banków czy sieci telefonicznych. Oferta dla nowego klienta jest bardzo atrakcyjna i nieosiągalna dla klientów dotychczasowych. Niestety bywa też tak w naszych zakładach pracy. Brak waloryzacji wynagrodzeń doprowadza do sytuacji, kiedy rynkowym warunkiem zatrudnienia nowego pracownika jest zaoferowanie mu wynagrodzenia zbliżonego do tego jakie mają na tych stanowiskach pracownicy z większym stażem, a niekiedy i z większymi kwalifikacjami, ponieważ inaczej nie zdecydują się na pracę w tej firmie. Ktoś latami dochodził do wynagrodzenia 4200 pln/mies. Ktoś inny dostaje tę kwotę przy podpisaniu umowy i nie sposób tego uzasadnić inaczej niż warunkami rynku pracy. Taka sytuacja to najczęściej skutek długotrwałych zaniedbań w stworzonym systemie wynagradzania. To znak, że już najwyższy czas, żeby system reformować, a jego wadliwa konstrukcja, to już nie jest tylko domniemanie, teraz mamy dowód. Ze wszystkich wskazanych tutaj patologii, usunięcie tej, wydaje mi się, wymaga najwięcej pracy.

E) Wycofywanie się z wcześniej przyznanych przywilejów. Bywa, że przełożony zachęca pracownika w taki oto sposób: "jak popracujesz u mnie dobrze do lata, to możesz liczyć na podwyżkę". Albo szef, zadowolony z rozwiązania jakiegoś problemu przez pracownika, lub w celu zmobilizowania go do znalezienia skutecznego sposobu rozwiązania problemu, obiecuje "pamiętać" o tym przy najbliższej wypłacie. Niestety, często jednak nie pamięta albo wyobrażenia tego jak taka "pamięć" powinna wyglądać, u pracownika i u jego szefa, są całkowicie różne. Chyba nie muszę rozpisywać się jak negatywne skutki może przynosić taka sytuacja firmie w przyszłości. Jeśli tak się zdarza, trzeba: po pierwsze, starać się, jak najszybciej, naprawić popełnione błędy; a po drugie, w przyszłości, raczej o tym nie mówić, a co najwyżej informować docenionego pracownika już po podjęciu decyzji o nagrodzie.

Zobacz: Funkcje kierownicze w zarządzaniu - kontrolowanie, etapy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA