REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta podatkowa coraz mniej popularna

karta podatkowa
karta podatkowa

REKLAMA

REKLAMA

W 2013 roku 109 706 podatników rozliczyło się z fiskusem przy użyciu karty podatkowej. To o prawie 3% mniej niż w roku poprzednim i o prawie 30% mniej niż 10 lat wcześniej. Za spadek liczby rozliczających się odpowiadają zmiany na rynku pracy, ale także przepisy, warunkujące możliwość skorzystania z tej formy opodatkowania.

Według danych resortu finansów, w 2013 z rozliczenia przy pomocy karty podatkowej skorzystało 109 706 osób. To grono maleje – rok wcześniej z tej formy skorzystało 112 975 osób, a w roku 2011 – 117 911. Tymczasem w roku 2004 z karty podatkowej skorzystało 154 968 podatników.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Znikają zakłady rzemieślnicze

REKLAMA

Jedną z przyczyn, dla których ubywa osób rozliczających się przy pomocy karty, są zmiany wśród zawodów uprawianych przez Polaków. Generalnie bowiem karta podatkowa to forma rozliczeń z fiskusem, skierowana do osób prowadzących działalność gospodarczą o niewielkich rozmiarach, a więc m.in. do rzemieślników albo małych zakładów usługowych. Tymczasem w tej sferze zachodzą duże zmiany.

Wiele zawodów, które jeszcze kilkadziesiąt lat wcześniej było popularnych, obecnie zanika. Przykładem mogą być zdunowie czy szewcy albo rękodzielnicy. Liczba osób zajmujących się np. naprawami ubrań spadła bardzo mocno, odkąd zmieniło się podejście Polaków, którzy raczej kupią nowe ubranie niż zdecydują się na naprawy, często niewiele tańsze od nowej bluzki czy swetra.

Kiedy przedsiębiorca traci prawo do karty podatkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudne warunki

Jednak to niejedyny powód, dla którego podatnicy odchodzą od karty podatkowej. Ustawa precyzuje, jakie warunki należy spełnić, aby korzystać z tej formy rozliczeń.

Przedsiębiorcy mogą opłacać zryczałtowany PIT w formie karty, jeśli:

  • złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  • w tym wniosku zgłoszą, że rodzaj prowadzonej przez nich działalności gospodarczej został wymienione w jednej z dwunastu części tabeli,
  • przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów chyba, że chodzi o usługi specjalistyczne,
  • nie prowadzą innej działalności gospodarczej,
  • małżonek przedsiębiorcy nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  • nie wytwarzają wyrobów objętych na podstawie innych przepisów akcyzą,
  • działalność zgłoszona we wniosku nie jest prowadzona poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
  • nie przekroczą dopuszczalnej liczby pracowników.

Stawki karty podatkowej w 2015 r.

REKLAMA

Niektóre z tych wymagań są dość zaskakujące, jak choćby to, że małżonek przedsiębiorcy nie może prowadzić działalności w tym samym zakresie. Jeśli więc mąż i żona wykonują ten sam zawód, to żadne nie może rozliczać się przez kartę, muszą korzystać z innej formy.

Innym problemem jest zakaz zatrudniania pracowników w innej formie niż na etat. Wśród działalności, jakie mogą wykonywać rozliczający się w formie karty, są np. usługi gastronomiczne, o ile przedsiębiorca nie sprzedaje alkoholu, albo przygotowywanie posiłków w mieszkaniu. Obie te formy działalności są popularne w regionach atrakcyjnych turystycznie, gdzie sezon trwa czasem kilka miesięcy. To oznacza, że przedsiębiorca chcący prowadzić taką działalność i rozliczać się kartą, musiałby zatrudnić na etat np. pomoc kuchenną, z której usług faktycznie korzystałby tylko w lecie.

Podatek nie zależy od przychodu

Czynnikiem, który może odstraszać podatników od karty podatkowej, jest konieczność zapłaty podatku niezależnie od tego, jaką rzeczywistą wartość przychodów osiąga przedsiębiorca. Wprawdzie stawki są niskie, jednak mimo wszystko mogą być dotkliwe, jeśli w danym miesiącu nie było żadnych przychodów. Pod tym względem bardziej korzystne są np. rozliczenia na zasadach ogólnych, kiedy podatek płaci się od uzyskanego dochodu.

Jakie są zalety a jakie wady karty podatkowej?

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA