REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola podatkowa – jak się do niej przygotować?

Marta Mizerska
kontrola podatkowa
kontrola podatkowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gdy otrzymujemy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, powinniśmy zacząć od dokładnego zapoznania się z jego treścią, a następnie przystąpić do analizy rozliczeń i dokumentacji podatkowej. Następny krok to usunięcie uchybień, które mogły by być obiektem zainteresowania organów kontroli podatkowej.

Przebieg procedury kontrolnej

Zarówno ordynacja podatkowa, jak i ustawa z 2 lipca 2002 r. o swobodzie działalności gospodarczej przewidują, że uprawnieni pracownicy organu podatkowego zawiadamiają podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. Wszczęcie kontroli ma miejsce po upływie 7 dni, lecz nie później niż przed upływem 30 dni od doręczenia dokumentu zawiadamiającego. Kontrola może nastąpić wcześniej niż po upływie 7 dni jedynie po wyrażeniu na ten fakt zgody przez osobę podlegającą kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli to przedsiębiorca chce aby kontrola odbyła się wcześniej, nie musi uzyskać zgody organu. W przypadku przekroczenia wyżej wymienionych terminów konieczne jest ponowne powiadomienie kontrolowanego.

Zawiadomienie musi zawierać:

  • oznaczenie organu , który wszczyna kontrolę
  • datę i miejsce wystawienia dokumentu
  • oznaczenie osoby, która ma być skontrolowana
  • oznaczenie zakresu kontroli
  • pouczenie o prawie złożenia korekty deklaracji;
  • podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.

Polecamy: Podatki 2014 - nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

REKLAMA

Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 282c. § 1 ordynacji podatkowej określa w jakich przypadkach nie zawiadamia się o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, jest to m.in. niezgłoszenie do opodatkowania działalności gospodarczej czy opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Podobny przepis, tyle że dotyczący przedsiębiorców znajduje się w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej w przepisie art. 79 ust. 2.

Faktycznie kontrola rozpoczyna się w momencie doręczenie reprezentantowi upoważnienia do jej przeprowadzenia przez pracownika organu podatkowego oraz ukazanie legitymacji służbowej.

Przedsiębiorca powinien otrzymać zawiadomienie o kontroli podatkowej

Czynności kontrolne

Ordynacja podatkowa zawiera zasady przeprowadzania kontroli podatkowej. Przede wszystkim określa możliwe miejsca, w których można ją przeprowadzić. Zazwyczaj dokonuje się jej w siedzibie kontrolowanego lub innym miejscu przechowywania dokumentacji, lecz może do niej dojść także w miejscach związanych z działalnością gospodarczą podatnika, w godzinach jej prowadzenia. Jeśli kontrola dotyczy osoby fizycznej, przeprowadzana jest w miejscu zamieszkania tej osoby.

W przypadku przedsiębiorców ustawa o swobodzie działalności gospodarczej również konkretyzuje miejsce przeprowadzenia kontroli. Przeprowadza się ją w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej, w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej.

Zasady kontroli podatkowej i postępowania podatkowego

Prawa i obowiązki kontrolujących oraz kontrolowanych

Zakres praw i obowiązków organów kontrolujących określają przepisy art. 286 - 290 Ordynacji podatkowej, są to uprawnienia w zakresie: wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego, żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz do dokonania jego oględzin, zabezpieczania zebranych dowodów, przesłuchiwania świadków itp. Przepisy te z powodu braku odrębnej regulacji, stosuje się także do przedsiębiorców.  

Przebieg kontroli musi być udokumentowany w protokole. Stan faktyczny może być ponadto utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych. Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.

Jednym z najważniejszych praw kontrolowanych, jest prawo do korekt deklaracji. Mają oni na to czas w okresie między otrzymywaniem zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, a formalnym jej wszczęciem. Podatnicy muszą jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że prawo do skorygowania zostaje zawieszone na czas kontroli. 

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki podatnika

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA