REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z zawieszeniem działalności gospodarczej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Należy jednak pamiętać, że zawiesić działalność może tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników.
Należy jednak pamiętać, że zawiesić działalność może tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę handlową i co miesiąc płacę zaliczki na podatek dochodowy. Z powodu trudnej sytuacji na rynku poważnie rozważam likwidację lub zawieszenie działalności. Mam zamiar sprzedać niektóre składniki majątku firmy. Czy mogę zawiesić działalność w urzędzie skarbowym i czy będę musiał się wtedy rozliczać podatkowo?

Przedsiębiorca, któremu pogorszyła się sytuacja w biznesie, nie musi od razu likwidować firmy, może natomiast zawiesić działalność. Nie rozlicza się wówczas na bieżąco z fiskusem, nawet gdy sprzeda środki trwałe lub wyposażenie firmy. Nie ma wtedy obowiązku w trakcie roku rozliczać się z PIT, nie składa też deklaracji VAT. Może spokojnie zaczekać na lepsze czasy na prowadzenie biznesu. Ewentualny dochód przedsiębiorca, który zawiesił działalność wykaże dopiero w zeznaniu rocznym.

REKLAMA

Należy jednak pamiętać, że zawiesić działalność może tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników

Z opisu wynika, że przedsiębiorca w trakcie roku co miesiąc odprowadza do urzędu zaliczki na podatek dochodowy. Przedsiębiorca, który zawiesił działalność, jest zwolniony z tego obowiązku. Musi jednak nie później niż przed upływem siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu zawiadomić pisemnie naczelnika urzędu skarbowego o okresie tego zawieszenia. Dotyczy to również tych, podatników którzy opłacają podatek liniowy albo odprowadzają zaliczki w uproszczonej formie. 

Zobacz: Kosztowe następstwa ugody - porada

REKLAMA

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów. Oznacza to dla niego, że nie wolno mu sprzedawać towarów i świadczyć firmowych usług. Nawet wówczas kiedy nie wykonuje ich formalnie w ramach działalności, ale na podstawie umowy o dzieło. Tak bowiem wynika z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 stycznia 2009 r., sygn. (ITPB1/415-637a/08/WM).
W interpretacji napisano, że pojedyncze zlecenia wykonywane na podstawie umowy o dzieło należy traktować jako podjęcie działalności gospodarczej, a przychód uzyskany z tego tytułu zaliczyć do źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czasie przerwy w biznesie przedsiębiorca może pozbyć się (całości lub części) firmowego majątku: środków trwałych i wyposażenia. Tak bowiem wynika z art. 14a ust. 4 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jak wówczas rozliczyć dochody? Otóż skoro nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek, przedsiębiorca wykaże je dopiero w zeznaniu rocznym. 

Pan Kowalski prowadzi firmę i płaci podatek według skali. 15 czerwca br. zawiesił działalność. W lipcu sprzedał samochód, który był środkiem trwałym w jego firmie. Transakcję sprzedaży rozliczy dopiero w zeznaniu PIT-36, które musi złożyć do 30 kwietnia następnego roku.

Jeżeli przedsiębiorca sprzeda środek trwały lub wyposażenie jeszcze przed zawieszeniem działalności, będzie musiał uwzględnić dochód z tej transakcji przy wyliczaniu miesięcznej zaliczki. Jeżeli pozbędzie się majątku po zawieszeniu, dochód rozliczy dopiero w zeznaniu rocznym. 

Ponadto właściciel zawieszonej firmy może uzyskiwać przychody z odsetek na koncie związanym z działalnością. Nie musi odprowadzać od nich zaliczek, wykazuje je dopiero w rozliczeniu rocznym. 

Natomiast w firmie, która ma przerwę, nie można naliczać odpisów amortyzacyjnych. Tak wynika z art. 22c pkt 5 ustawy o PIT. Amortyzację należy wstrzymać od następnego miesiąca po zawieszeniu działalności. 

Zawieszenie działalności nie musi oznaczać, dla przedsiębiorcy, że powinien całkowicie zapomnieć o firmie. W tym okresie może on bowiem wykonywać „wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów” (art. 14a ust. 4 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej), a związane z tym wydatki może zaliczyć do kosztów. Jest to niestety dość nieprecyzyjnie określenie i może być przyczyną sporów z fiskusem.

Zobacz: Podatek od nieruchomości - jak ustalana jest wysokość zobowiązania?

Również jeśli chodzi o VAT to w czasie przerwy przedsiębiorca nie będzie musiał składać w urzędzie deklaracji VAT-7 9miesięczne) lub VAT 7k (kwartalne). Jednak nie wszyscy unikną tego obowiązku. Takie zwolnienie nie dotyczy:
- przedsiębiorcy zarejestrowanego jako podatnik VAT UE;
- przedsiębiorcy dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
- przedsiębiorcy dokonującego importu usług lub nabywającego towary, w zakresie których jest podatnikiem;
- okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu;
- okresów rozliczeniowych, za które przedsiębiorca jest obowiązany do rozliczenia z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które musi zrobić korektę podatku naliczonego.

Istotne jest, że przedsiębiorca, który zawiesił działalność, nie musi już obawiać się, że po dziesięciu miesiącach zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA