REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fiskus umorzy dług powstały podczas zawieszenia firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Adam Bujalski
Czy fiskus umorzy dług powstały podczas zawieszenia firmy?
Czy fiskus umorzy dług powstały podczas zawieszenia firmy?

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca może zawiesić działalność gospodarczą na pewien okres czasu. Wówczas mogą powstać zobowiązania wobec fiskusa, w szczególności w przypadku sprzedaży środków trwałych. Wznawiając działalność przedsiębiorca nie może raczej liczyć na umorzenie długów podatkowych przez fiskusa podając nawet, jako powód zawieszenia – trudną sytuację ekonomiczną.

Przedsiębiorca może zawiesić swoją działalność na minimum 30 dni, a maksymalnie 2 lata. Zawieszający działalność co do zasady zostaje pozbawiony możliwości osiągania przychodów. Z powodu niektórych czynności dokonanych w okresie zawieszenia może stać się jednak dłużnikiem urzędu skarbowego z tytułu PIT.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, w trakcie trwania zawieszenia jest zwolniony z opłacania zaliczek na podatek dochodowy.

Stanie się tak na przykład w sytuacji, gdy w okresie zawieszenia przedsiębiorca dokona sprzedaży wyposażenia czy środków trwałych firmy, lub jego kontrahent ureguluje należności powstałe jeszcze przed okresem zawieszenia. U przedsiębiorcy pojawi się wtedy przychód, tyle że zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu będzie musiał zapłacić dopiero w momencie wznowienia działania firmy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Wspólny wniosek o interpretację

Kiedy umorzenie jest zasadne?

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, fiskus, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, a także odsetki za zwłokę czy opłatę prolongacyjną. Kryterium ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego musi być w każdym wypadku indywidualnie ustalane przez organ podatkowy w ramach postępowania podatkowego. Przedsiębiorca, który wznowi działalność, nie ma jednak dużych szans na umorzenie długu podatkowego, nawet jeśli zawiesił działalność ze względu na trudną sytuacje ekonomiczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA utrzymuje obowiązek zapłaty zaliczki na PIT

W wyroku NSA z 4 lutego 2014 r. o sygn. II FSK 2863/11, sąd rozpatrywał sytuację, w której jedynym przychodem firmy podczas zawieszenia jej działalności był przychód ze sprzedaży nieruchomości na licytacji komorniczej. Firma nie otrzymała jednak pieniędzy, gdyż trafiły one bezpośrednio do depozytu sądowego. Wystąpiła zatem do fiskusa o to, aby nie musiała po wznowieniu działalności płacić zaliczki na PIT, gdyż znalazła się w złej sytuacji ekonomicznej i nie posiadała żadnych środków pieniężnych pozyskanych z licytacji ( jedynym ich dysponentem był sąd).

Sąd orzekł jednak, że umorzenie długu z tytułu podatku dochodowego byłoby bezzasadne. Zaległość podatkowa, o której umorzenie ubiegała się strona, powstała bowiem z tytułu osiągnięcia przychodów z działalności gospodarczej i z tytułu sprzedaży nieruchomości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Ryzyko prowadzenia działalności obciążało zatem wyłącznie zobowiązanego i nie można go było przerzucać na Skarb Państwa, a pośrednio na innych podatników.

Podkreślony został też fakt, że zawieszenie działalności determinuje konieczność jej wznowienia, co oznacza, że przedsiębiorca będzie miał możliwość uzyskiwania w przyszłości dochodów i tym samym będzie mógł uregulować zobowiązanie wobec fiskusa.

Zmiany podatkowe – co oznaczają dla przedsiębiorców?

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA