REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności sprawdzające bez konieczności przeprowadzania kontroli

Karolina Zawłocka
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Czynności sprawdzające bez konieczności przeprowadzania kontroli
Czynności sprawdzające bez konieczności przeprowadzania kontroli

REKLAMA

REKLAMA

Urząd skarbowy może przeprowadzić czynności sprawdzające dotyczące prawidłowego wypełnienia i terminowego złożenia deklaracji podatkowej. Wówczas nie ma konieczności przeprowadzania kontroli podatkowej.

Czynności sprawdzające to coś innego niż  kontrola podatkowa. O ile w przypadku kontroli bada się, czy podatnik prawidłowo wywiązuje się ze swoich obowiązków podatkowych, o tyle w ramach czynności sprawdzających fiskus zwykle prosi podatnika o wytłumaczenie drobnych nieścisłości – na przykład w przypadku sprawdzania żądanej przez podatnika kwoty zwrotu nadwyżki VAT, wezwie do pokazania faktur zakupu. Zgodnie bowiem z przepisami Ordynacji podatkowej, czynności te mają przede wszystkim na celu sprawdzenie terminowości składania przez podatnika deklaracji i wpłacania zadeklarowanych podatków, a także stwierdzenie formalnej poprawności dokumentów.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kiedy mija termin składania wniosków o kwartalne zaliczki na podatek?

Korekta PIT-u przez urząd skarbowy

REKLAMA

Urząd skarbowy w ramach czynności sprawdzających może zażądać przedstawienia różnych dokumentów lub ich fotokopii (np. w przypadku podatników, którzy skorzystali z przysługujących im ulg podatkowych), wezwać do złożenia wyjaśnień czy dokonać oględzin lokalu. Najczęściej jednak chodzi o weryfikację złożonych deklaracji podatkowych.

Kiedy deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub oczywiste omyłki, a zmiana zobowiązania podatkowego, kwoty zwrotu podatku czy kwota nadpłaty nie przekracza 1000 zł, fiskus samodzielnie skoryguje deklarację. Od momentu doręczenia przez urząd skarbowy uwierzytelnionej kopii takiego skorygowanego dokumentu, podatnik ma 14 dni na ewentualny sprzeciw. Wniesienie sprzeciwu jest równoznaczne z anulowaniem korekty, natomiast po 14 dniach korekta deklaracji wywołuje skutki prawne, jak korekta złożona przez podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie zawsze jednak skorygowanie błędu należy do obowiązków fiskusa – organ może zwrócić się także do składającego deklarację o jej korektę oraz o przedstawienie niezbędnych wyjaśnień, jeśli poda przyczynę, dlaczego zawarte w deklaracji dane budzą jego wątpliwość.

Bez pokwitowania

Urzędnik sporządza protokół kończący przeprowadzanie czynności sprawdzających, który podatnik musi podpisać. Z jego treści wynika kto, gdzie, kiedy i jakich czynności dokonał, co w wyniku ich przeprowadzenia ustalono, jakie uwagi zostały zgłoszone. W przeciwieństwie jednak do protokołu z kontroli podatkowej, podatnik nie otrzyma jego kopii. Protokołu z czynności sprawdzających nie wydaje się podatnikowi ze względu na to, że nie zawiera on oceny prawnej sprawy, a w konsekwencji nie wnosi się do niego zastrzeżeń.

Kredyt podatkowy - jak z niego skorzystać?

Procedura zawieszenia postępowania podatkowego

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA